«Skitten snø»: Røff og engasjerende ungdomskrim

«Skitten snø» har mye på hjertet, men det bremser ikke tempoet i høstens mørkeste og nyttigste ungdomsserie.

4

TV-drama

«Skitten snø»

NRK.no, premiere 31. oktober

En ungdomsserie som tar opp voldtekt, moralpoliti og skamkulturen som preger deler av et innvandrermiljø er ikke dagligdagse saker på NRK. «Skitten snø» byr på tematikken, i form av dramaserien basert på boka til Mahmona Khan som kom for åtte år siden. «Skitten snø» var en kritikerrost ungdomsroman, omtalt som «en solid skjønnlitteratur debut» i denne avisen. TV-versjonen skal først og fremst være en spenningshistorie for unge seere som berører overgrep, vennskap, det å være offer for et overgrep, men enda viktigere det å ta tilbake kontroll over eget liv. Men selv om serien kommer med plakaten «for 15 år pluss» har «Skitten snø» også ambisjon om å nå målgruppas foreldre, å skape refleksjon og gi i innblikk i et samfunnsproblem som trenger oppmerksomhet.

Det er unge innvandrerjenter som har hovedrollen, men «Skitten snø» byr også en nedpå, flersidig skildring av folk i et samfunn de fleste av oss står utenfor, et norsk-pakistansk miljø i hovedstaden.

Mer ungdomsdrama: Velment og overtydelig i NRK-serien «18»

TV-versjonen av Khans bok er blitt en noe omskrevet krim i åtte episoder, som slippes i to og to episoder på tirsdager og torsdager de neste to ukene. Hovedperson er fortsatt tenåringsjenta Sumera, levende og godt spilt av Kamalpreet Kaur. Sumera er en livsglad, pliktoppfyllende jente som går siste år på videregående. Hun er fra en familie av den mer liberale, åpne sorten – i den betydning at foreldrene lar henne jobbe på Burger King på senteret etter skolen, selv om det innebærer at hun kommer seint hjem.

Dette er nok til at det norsk-pakistanske moralpolitiet i området reagerer, gjengen av unge og gamle menn som mener jenter skal «sette hjem og familie» først, som en av dem sier det. Kort sagt, være hjemme og holde kjeft. I dette miljøet skal ikke jenter omgås menn de ikke er gift med. Punktum. Jenter som gjør opposisjon, risikerer å bli sendt «hjem» til Pakistan. Skildringen av et menneskesyn av den typen er til å bli provosert og forbanna av.

Sett denne? «Fremvandrerne»: Helt fremragende

En sein, kald jobbkveld lar Sumera seg overtale til å la Nikolas, vekteren hun har et godt øye til, kjøre henne hjem. Han lurer henne opp i leiligheten sin som bærehjelp, og voldtar henne. Etter at Sumera kommer seg vekk, fortsetter han å true henne. Nikolas har tatt bilder, og skal ha penger for å ikke legge dem ut på nettet for alle å se.

For å ikke å gjøre skam på seg og familien, vil Sumera holde overgrepet skjult for alle, men sliter med traumet, mareritt og frykt. Bestevenninnene merker at noe er galt, for som de sier, å gå alene med noe sånt «fucker med hjernen din».

Venninnene Anila (Tamanna Agnihotri) og Ambar (Hibba Najeeb), tilfører historien ungdommelig energi, gnistrende liv og optimisme. Tarjei Sandvik Moe, som «Skam»-seerne vil kjenne igjen, tilfører det rette kalde drag av psykopatisk ubehag.

TV-høsten har mer å by på: Viktig melding: skru på TV-en!

Sumeras foreldre er derimot passive bifigurer. De har visst aldri har vært ute en vinternatt selv, i en ungdomshistories rette ånd er de mest søte, godtroende voksne. I historier som dette skal og må ungdommen ordne opp selv. Og når Sumera finner igjen noe av fotfestet er den unge venninnegjengen klare til aksjon. Oppførselen til overgrepsmannen får jentene til å innse at de må gjøre noe på egen hånd for å stoppe ham. Med på laget får de Sumeras jobbkollega Charlotte (Pernille Persen). Halvveis ut i historien aner vi at oppgjørets time nærmer seg, i en handling som er rett på sak og ungdomsvennlig dramatisk. Stemningene skal skape skummel spenning og intensitet, framfor å by på psykologisk dybde og karakterutvikling.

Da er skildringa av det norskpakistanske miljøet rikere, og en saklig, konstaterende beskrivelse av møtet mellom den moderne, åpne og liberale grenen av et semi-lukket samfunn, kontra den primtive, truende og macho-baserte moralpolitiaktige delen av det.

Selv om dette er krimserie for ungdom, rommer den også det store bildet, i skildringen av hvor lett overgrepsofre risikerer å bli overlatt til seg selv, all den tid opplevelsene deres er ikke-tema i offentligheten. Dette gir serien en aktualitet og tankevekkende realisme. Historien gjør mer inntrykk med tanke på at historiene som fagfolk fortalte da denne boka kom ut i 2011, at dette er en virkelighet for mange, spesielt i innvandrermiljøene her i landet. Jenter blir voldtatt, og presset for penger, men velger å ikke anmelde, og heller fortie, med tanke på skammen dette kan påføre dem og hele familien.

«Skitten snø» er del av en raskt voksende katalog av NRK-serier for unge målgrupper. Bare denne høsten er det kommet en rekke forskjellige norske serier myntet på unge seere, laget for NRK Ung- og NFI-penger. I denne katalogen forteller «Skitten snø» en av de viktigste historiene. Samtidig er den drivende og mørk nok til å være den mest gripende av høstens ungdomsserier.