Innenriks

Velment og overtydelig i NRK-serien «18»

NRKs ungdomsserie fra Groruddalen er tilbake, nå med en litt for velmenende og kjent skjebnehistorie.

TV-drama

«18»

NRK TV på nett, premiere søndag

«18» er den nye historien i NRK P3s Groruddalen-saga, ungdomsserien som følger en guttegjengs liv i Stovnerstrøket. Dette er fortsettelsen på «17», som handlet om norsksomaliske Abdi, en 17-åring som det holdt på å gå galt for. Nå er denne gjengen av terrasseblokkbengler som røyker for mye joints blitt ett år eldre, og historien fokuserer på norsk-tyrkiske Emrah (Serhat Yildirim). Han er lei av å jobbe for onkelen, som beholder lønna hans som erstatning for farens gjeld. Full av ungdommelig hovmod sier han opp, for å stå på egne bein, og målet er å tjene penger til seg, mor og lillebror. Problemet er at han velger en kriminell løpebane, og melder til en narkotikadealer i området at han er «klar for å jobbe».

18-åringen sliter litt med valgene sine, han vet de er feil, og livet blir ikke lettere av at han faller for Aisha (Inas Alshimerty). Emrah tar på seg den tøffe maska, stabber breial rundt med en autoritet han ikke innehar, utstyrt med mye mindre livsvisdom og livserfaring enn han tror.

«18» er en klassisk historie om veivalg og skjebne, problemet er at den er fortalt utallige ganger tidligere – av folk med lenger fartstid og atskillig mer ressurser enn NRK P3.

Men det er ikke så rart med tanke på at disse seriene er laget i nært samarbeid med Groruddalen-ungdom selv. De har førstehåndskunnskapen om hverdagen i denne dalen og tilfører serien den autentisiteten og livaktigheten den trenger. Å fortelle en kompleks historie som fungerer for et stort publikum er det dårlig gjort å forvente at de skal skape, men formidlinga er det ikke noe galt med. Den unge besetningen som spiller «Groruddalen-ungdom» er vanlige ungdommer uten skuespilleropplæring, men de har en så naturlig framtreden og et så livaktig samspill foran kamera at de ikke kan omtales som amatører.

Høstens norske snakkis: Exit: Penger, selvfølgelig

Nå har NRK flere tiårs erfaring med å instruere unge skuespillere. Barne- og ungdomsavdelingen i NRK har laget TV på målgruppas premisser siden «Halvsju», lørdagsprogrammet som fyller 40 i år. «Halvsju» fortalte oss unge under 18 at også vi hadde stemmer som hadde krav på å bli hørt. At et program hvor ungdom var synlig og aktivt med gjorde inntrykk, ga en sterk følelse av å være representert, bli sett og hørt. NRK har vært ledende i verdensmålestokk med sine ungdomssatsinger, og viderefører den gode tradisjonen med serier som dette. «18» er en serie med, for og av norsk ungdom som ikke er vant til å få være synlige på egne premisser. Seinere i høst kommer ungdomskrimmen «Skitten snø», basert på Mahmona Kahns ungdomskrim.

Hvor bredt skal norsk TV-drama satse: Nå koser vi oss fælt, dere!

At over 150.000 så episodene av «17» i snitt forteller at disse ungdomssatsingene som dette har et publikum. Kanskje en fjortisgenerasjon med mangfoldsbakgrunn, som får den viktige beskjeden om at de faktisk tilhører, har en plass de også, at de har krav på å bli sett og hørt. I den sammenheng gjør denne serien en skikkelig god jobb. For oss andre er «17» og «18» et innblikk i et stykke norsk virkelighet som sjelden blir skildret av dem som holder til her. I skarp kontrast til den svartmalte versjonen fortalt av populistiske Frp-politikere, som drar i flokk på buss-safari til Groruddalen for å antyde at dette er et farlig sted for folk flest. Her blir vi fortalt et stykke hverdagsliv, formidla av ungdommen som bor der. Og som på ingen måte finmaler livet i en bydel i Oslo som har utfordringer.

Svakheten er at serier som dette fort kan bli ungdomsbokversjoner av drama, historier som kan bli for velmenende, inneholde oppbyggelige budskap fortalt for enkelt og overtydelig. Selv om skjebnehistorien i «18» er velkjent, gjør Serhat Yildirim en god hovedrolle som Emrah, og dette er faktisk enda en vellaget TV-produksjon fra NRK P3.

Mer om seriene som kommer denne TV-høsten: Viktig melding: skru på TV-en!

Mer fra Dagsavisen