Se bildene fra konsertene og folkelivet i bildekarusellen over.
To setninger ble gjentatt uansett hvilken scene du sto foran under årets Musikkfest Oslo - tidligere Musikkens dag: «Husk og drikk mye vann» og «husk og sjekk ut denne låta på Spotify». Dagen og kvelden skulle by på veteraner og etablerte artister som Greni, Tommy Tee, Darling West og Daniel Kvammen, men hovedfeltet var stort sett unge artister som hadde alt å bevise - inkludert nye låter ute på strømmetjenestene.
Mens gradestokken passerte 30 grader dunket musikken fra scener over hele sentrum, fra Kontraskjæret og Salt til Olaf Ryes Plass gjennom lysløypa fra Blå og Brenneriveien oppover Vulkan og Nedre Foss. Og innimellom kunne man passere små portrom med artister som selv hadde invitert publikum. Dagsavisens små timer i solsteken viste da også band, sangere og kunstnere som tok jobben med å spille for åpen scene på dypeste alvor, og alt fra byens kuleste unge punkeband til norsk hip hop med framtida foran seg.
Les om vårens fineste albumutgivelse: Vårin med en av vårens beste
Street party i Brenneriveien. Foto: Mode Steinkjer
Rita Najar fra Vestby er en av dem, og hun legger ikke fingrene mellom. I løpet av et kort sett på tre låter er hun en stemme å legge merke til. Hun artikulerer meninger og mot med melodiøs snert, og har noe av den samme underfundige humoren i tekstene som for eksempel Kaja Gunnufsen helt i den andre enden av den musikalske skalaen. Her handler det å presentere kontante tanker om hva det vil si å søke seg selv i mylderet. På Musikkfest-scenen Morradi på Kontraskjæret overtok hun mikken fra Jonas Farah, 23-åringen opprinnelig fra Asker som dagen før la ut låta «Opptatt» på verdens største strømmetjeneste. Norsk rap, eller i Farahs tilfelle trap-inspirert hip hop på norsk.
Les om Okay Kayas debutalbum: Mer enn bare okay
De Marvells. Foto: Mode Steinkjer
Med nådeløs sol ble bandnavnet Hudkreft noe av et apropos på Schous kulturbryggeris scene, men de fire jentene som allerede har en god porsjon spillejobber bak seg er langt mer sjarmerende enn navnet skulle tilsi. Sjarm i form av meningsmettet (for det meste) punk spilt med et pågangsmot og en attityde og ikke minst en forståelse for sjangeren som gjør at de snart kan puste Honningbarna i nakken.
Les også: Emilie Nicolas er tilbake etter tre års taushet
Hudkreft. Foto: Mode Steinkjer
Hardt gikk det også for seg på AKKSRadio Orakel-scenen på Arbeidersamfunnets plass, med Skambankt-protegene Sassy Kraimspri ut som første band. De skulle ikke bli lette å følge, en Stavanger-basert kvartett som har hardcore i ryggmargen og punk i hvitøyet, og hvor vokalist Ida Collett Belle står for råskapen sammen med gitaristen Rick Belle fra Sydney. De deler åpenbart en fascinasjon for garasjerocken fra 60-tallet med De Marvells, som imponerer mer og mer for hver gang man ser dem, og hvor gitaren til Markus Berntzen styrer det hele mens vokalist Christine Marvell Engebretsen står for et sceneshow få gjør henne etter, i hvert fall den delen av det som foregår i lufta.
Les også: Mr. Tillman er tilbake igjen
Sassy Kraimspris Thore Pettersen. Foto: Mode Steinkjer
Ylva, med etternavn Olaisen, er en artist som etter deltagelsen på The Stream har fått kontrakt med Universal, og som på Vulkan-scenen kvitterte med et sett som viser en fullbefaren liveartist med fantastisk stemme og en tilnærming til scenen som er langt råere enn kraftpoprepertoaret hennes skulle tilsi, jamfør «This Ain’t Love». Daniel Kvammen samlet naturlig nok det største publikummet på Vulkan-scenen, som en av de første virkelig kjente artistene ut på en dag og en kveld som var lang og innholdsrik.
Les også: Høyt og lavt med kaptein Kvammen
Daniel Kvammen fylte Vulkan-amfiet. Foto: Mode Steinkjer
Ylva, Rita Najar og en rekke andre kommende stjerner spilte på mange vis gutta av scenen under Musikkfest Oslo 2018. En av dem som bidro ytterligere var Shikoswe fra Ås, som har opparbeidet seg en aldri så liten katalog låter som viser en låtskriver og en popsmed helt utenom det vanlige, med formidabel kraft i en stemme som paradoksalt nok til tider framstår som tander. Det gir både henne og låtene personlighet, og konserten på Gaffa-scenen ble akkurat så fin som ettermiddagen i seg.
Ylva Olaisen. Foto: Mode Steinkjer