Kultur

Nå er Talent Norge-potten tom

Talent Norge har skaffet over 35 millioner kroner i private midler til talentutvikling. Nå snuser de på samarbeid med PR-byrået Kulturmeglerne.

Bilde 1 av 3

– Nå har vi brukt opp alle pengene, men vi har en søknad inne til neste års statsbudsjett, sa styreleder i Talent Norge, John G. Bernander, fra scenekanten på Blå i går. Med smakebiter fra unge talenter innen klassisk musikk og scenekunst la Talent Norge fram sin halvårsrapport. Den viser at Talent Norge har gitt 21,9 millioner kroner til talentutvikling, og utløst 35 millioner kroner i private midler til sju prosjekter.

LES OGSÅ: Advarer Widvey mot elitetenkning

Widveys hjertebarn

Talent Norge ble etablert av Kulturdepartementet, Cultiva og Sparebankstiftelsen, som et aksjeselskap med 30 millioner kroner i kapital. Målet var å jobbe fram samarbeid mellom private givere og kulturlivet for å skape talentfremmende prosjekter.

Kulturminister Thorhild Widvey (H) har kalt prosjektet sitt hjertebarn, og lanserte det som et ledd i å få mer privat finansiering inn i norsk kulturliv.

LES OGSÅ: – Vi har Europas svakeste kulturminister

Private givere

Talent Norge har altså brukt 21,9 millioner kroner på prosjekter som har generert 35 millioner kroner i private midler. Men av de private midlene går hele 25 millioner kroner til ett formål: Talentutviklingsprogrammet Crescendo, som Festspillene i Bergen, Oslo Filharmoniske Orkester og Barratt Due Musikkinstitutt lanserte under Festspillene i mai. Initiativtakerne kunne da fortelle at de hadde jobbet med dette prosjektet i flere år.

Prosjektene som ikke er rettet mot utøvere av klassisk musikk har mottatt 6,3 millioner kroner fra private, og av dem får Nasjonalballetten 5,9.

Leder for Talent Norge, Maria Mediaas Jørstad, innrømmer at det er en overvekt av prosjekter med unge klassiske musikere.

– Jeg håper at vi kan få inn flere felter. Men vi trenger private finansieringspartnere, og sånn sett er vi en kommersiell aktør som må rette oss etter hvem som vil bidra med private midler. Men det er prosjekter på gang innen andre felter også, hvilket den nyeste satsingen Tekstlab Inkubator viser, så jeg er optimistisk videre, sier hun.

LES OGSÅ:

21,9 millioner kroner

For bevilgningen første år har Talent Norge satt i gang sju prosjekter som går over flere år:

  • 150.000 kroner til Henie Onstad Kunstsenter som skal utrede talentutvikling innen visuell kunst (utløser 150.000 kroner fra private).
  • 4,5 millioner kroner til en treårig satsing på kammerorkesteret 1B1 (utløser 4,5 millioner kroner fra private).
  • 4,5 millioner kroner til Nasjonalballetten UNG (utløser 5,9 millioner kroner fra private).
  • 2,5 millioner kroner til treåring satsing på ungdomssymfoniorkesteret BFUng (utløser 3 millioner kroner fra private).
  • 3 millioner kroner over tre år til talentprogrammet Crescendo (utløste 25 millioner kroner fra private).
  • 6,75 millioner kroner over tre år til Senter for Talentutvikling Barratt Due (utløser 3,6 millioner kroner fra private).
  • 250.000 kroner til talentutvikling i scenekunstprosjektet TekstLab (utløser 250.000 kroner fra private).

Endre tankesett

Maria Mediaas Jørstad, mener mye av arbeidet som har blitt gjort, som Talent Norge må fortsette å gjøre, handler om å endre tankesett hos både kulturlivet og næringslivet.

– Vi må få dem til å se mulighetene i samarbeidet, sier hun.

Styreleder i Talent Norge, John G. Bernander, har tidligere uttalt til Dagsavisen at det ikke er enkelt å skaffe private givere i Norge.

– Det er en utfordrende tid for næringslivet nå, men at staten har gått inn med 30 millioner kroner i prosjektet, skaper nok en større sikkerhet, sier Jørstad.

Når lommeboken nå foreløpig er tom, vil Talent Norge måtte avvente neste års statsbudsjett før de kan sette i gang nye prosjekter. For 2016 har de søkt om 40 millioner kroner fra staten.

– Men vi stopper ikke arbeidet av den grunn, sier Jørstad.

Da Talent Norge ble etablert i januar var det i lokaler i Kvadraturen. Nå har de flyttet til Brenneriveien ved Akerselva, for å komme tettere på kulturlivet der. Og Jørstad kunne i går avsløre at de vurderer et samarbeid med Kulturmeglerne, som er et PR-byrå med en rekke artister, filmskapere og andre kulturaktører på kundelista.

– Foreløpig er det kun slik at vi leier kontorplass hos Kulturmeglerne, men et mulig samarbeid kunne være interessant. Men det er for tidlig å si noe om hva dette skulle innebære, sier Jørstad.

Mer fra Dagsavisen