Nye takter

Det nye Bergen

Den nye bølgen av Bergensband synger på dialekt og er oppfostret på gangsterrap: John Olav Nilsen & Gjengen og Fjorden Baby! er kommet for å redde norsk rock.

– I Norge er jævlig mange flinke til å spille, men god og ektefølt musikk er mangelvare. Jeg er glad jeg ikke er en dyktig 17-åring som kommer rett fra musikklinjen på en folkehøgskole. Jeg har opplevd ting i livet og har historier å fortelle, sier John Olav Nilsen (25).

Han er frontfigur og låtskriver i bergensbandet John Olav Nilsen & Gjengen. Sammen med kompisene i Fjorden Baby! står han i spissen for en ny bølge av spennende band fra Bergen. Denne nye bergensbølgen ble dokumentert på samleplaten «Opplett» tidligere i år. Nå er hele ni bergensartister er klare for Bylarm 2009 i Oslo.

De som særlig utmerker seg blant disse bandene, er John Olav Nilsen & Gjengen og Fjorden Baby!. Begge synger på bergensdialekt, gir ut debutalbum over nyttår, og kommer fra drabantbyen Loddefjord.

Derfor hoppet Dagsavisen på 41-bussen i Bergen for å ta en tur rundt i Loddefjord sammen med John Olav Nilsen. Håndleddene hans er tatovert med «5071» i store blekkbokstaver. Det er drabantbyens postnummer.

– Loddefjord er en klaustrofobisk plass, mener Nilsen.

– Her er det ikke mye å ta seg til, annet enn å spille fotball, røyke hasj eller spille musikk. Derfor lærer du deg fort at om du vil få til noe her i livet så må du gjøre det selv.

Venner fra drabanten

Loddefjord ligger et kvarters kjøretur unna Bergens fisketorg. Helt siden 80-tallet har bydelen hatt et dårlig rykte, med sosialboliger, rusproblemer og et kulturtilbud som består av en ukentlig dansekonkurranse på kjøpesenteret.

– Når man er fra Loddefjord, blir man lett stigmatisert av resten av Bergen. Derfor må man kjempe litt ekstra for å bevise at man kan få til noe. Det at vi har måttet være patrioter for vår egen bydel, har gjort oss sterke og kompromissløse, forteller Nam Nguyen (26).

Han spiller synth i Fjorden Baby!, det første bandet som er tatt ut til Hove-festivalen 2009. 2. februar slipper de sitt selvtitulerte debutalbum, som ifølge Nguyen tar opp tradisjonen etter nyveivband som The Aller Værste og Elektrisk Regn. I tillegg til at den er «like inspirert av Nirvana som av Wu-Tang Clan».

– I det homogene Musikk-Norge skiller vi og John Olav Nilsen & Gjengen oss ut. Vi har integritet, vi er ikke sjangerbundne, og fordi vi bruker vårt eget språk uttrykker vi en tydelig personlighet, sier Nguyen. Begge bandene springer ut fra en liten vennegjeng som blant annet består av pønkbandet Di Kjipe og rapperne Lars Vaular og A-Laget.

– For oss er dette en form for livsstil – gjengen er som en lojal familie der alle tar vare på hverandre. Vi har ikke vært tilknyttet noe musikkmiljø, er ikke del av noen bransje og ser ikke egentlig på oss selv som musikere. For eksempel er vi et like bra basketlag som vi er et bra band, sier Nguyen.

Inspirert av rap

John Olav Nilsen stemmer i, mens vi passerer noen lavblokker som vekker minner om gjengslagsmål og væpnede utrykninger.

– Vi er en vennegjeng fra drabanten som hadde lyst til å gjøre noe annet med livene våre.

Han har skrevet tekster i alle år, men begynte å lage musikk først i 2002: Sliten etter tre lange nattskift på Linjegods ble han påkjørt av en truck. Foten knuste, senene i beina ble revet av, og han kunne ikke gå på åtte måneder.

– Det reddet livet mitt. Jeg brukte restene av stønadspengene på en gitar og lærte meg å spille. Jeg er fortsatt ganske dårlig teknisk, men nå har jeg lært meg ordentlig g-grep, ikke bare jukse-g, forteller Nilsen.

Gode norske tekster er en sjeldenhet blant nye pop- og rockband, men både John Olav Nilsen og Fjorden Baby! har et bevisst forhold til språk og litteratur. De har attpåtil arrangert tekstskrivingskurs for ungdom på biblioteket i Bergen, i regi av den også Bylarm-aktuelle rapperen Lars Vaular. Nam Nguyen gir rapmusikken mye av æren for at de stolt synger på dialekt.

– Da vi var tolv år, sluttet vi å leke, og begynte heller å henge på hjørnene og preike og fortelle skrøner inspirert av hip hop-kulturen. I timevis hang vi rundt uten annet å gjøre enn å fortelle historier, noe som utviklet seg til en egen sjargong man nå finner i tekstene våre, sier han.

Også John Olav Nilsen har lært seg et og annet triks på gatehjørnene:

– Jeg ser mer på meg selv som en forteller enn en sanger, sier han og trekker fram Jack London og James Baldwin som litterære forbilder.

Musikalsk har The Smiths, The Clash og gangsterrap vært viktig.

– Det handler om den gode historien. Å se det fine i det stygge, sier John Olav Nilsen og speider utover Loddefjords blokker og en grå, erkebergensk himmel.

– Men det er viktig for meg at dette ikke blir noe bergenspatriotisk lokalfenomen. Det vi formidler er et følelsesspekter som alle mennesker går igjennom. Alle vil kjenne seg igjen i gode fortellinger om savn, håp og sorg – uavhengig av om du er fisker i Nord-Norge eller den hippeste hipster i Oslo.

Fjorden, Baby! og John Olav Nilsen & Gjengen spiller på Mono 18. desember

Mer fra Dagsavisen