Kultur
Kor og jazz: Himmelsk, i dobbel forstand
Ellen Andrea Wang og Kvindelige Studenters Sangforening kommer med sakral korsang, og jazz i underlaget. Finere blir det ikke.
Marit Tøndel Bodsberg Weyde, Ellen Andrea Wang (i hvitt) og Kvindelige Studenters Sangforening utenfor Sofienberg Kirke, der albumet "Magnificat" er spilt inn.
Anna-Julia Granberg
Hvert år tillater jeg med å bruke ordet «vederkvegelse» én gang i Dagsavisens jazzspalte. Slå det opp om det ikke er kjent, for det passer sjelden så godt som nå. Dette albumet er det vakreste og mest saliggjørende jeg har hørt på lenge.
Kvindelige Studenters Sangforening og deres dirigent Marit Tøndel Bodsberg Weyde møtte vi sist på disse sidene i 2020, med det stemningsfulle julealbumet «Stille som sne». Bassisten Ellen Andrea Wang hører vi om hele tida, i en rekke jazzsammenhenger, som soloartist og med gruppene Pixel, Gurls og Closeness. «Magnificat» er et bestillingsverk til Moldejazz i 2021, der Ellen Andrea Wang var artist in residence, men en rekke forskjellige oppdag. Heldigvis er dette nå bevart for ettertiden, spilt inn i Sofienberg Kirke i fjor høst, produsert av Vegard Landaas fra plateselskapet Lawo Classics
«Magnificat» er den latinske betegnelsen på begynnelsen av Marias lovsang fra Lukasevangeliet. Det er her jomfru Maria får vite at hun skal blir mor. Tekstene er tonesatt mange ganger, men sjelden av kvinnelige komponister. Utgangspunktet er utilslørt bibelsk, men får også en universell betydning når Wang bruker dette som utgangspunkt til tekster om sine egne erfaringer som vordende og nybakt mor, med det hun kaller håp, glede og usikkerhet om framtida.