Suksess med Shakespeares mørkeste tragedie: Regissør Stein Winge (73).

Kongen av Shakespeare

Sist Stein Winge satte opp Shakespeare i Oslo, endte det nesten i rettssalen. Nå opplever han ny suksess med «Kong Lear».

- Jeg er overrasket over hvor populært dette ble. Dette er jo Shakespeares mørkeste tragedie. Det var utsolgt før premieren, og nå er det snart utsolgt i april også. Det er helt utrolig, sier Stein Winge (73).

 

Les også: Vil ta ordene tilbake

 

Nytolkning

I vinter har hans oppsetning av «Kong Lear» gått for fulle hus på Nationaltheatrets amfiscene. Alle forestillingene var utsolgt allerede ved premieren i november. Nå er det satt opp en ny runde med suksessforestillingen i april, mai og juni, og også her begynner det å bli utsolgt. Det er et toppmøte i teateret mellom to av Norges fremste Shakespeare-tolkere: Stein Winge og Sverre Anker Ousdal, som spiller hovedrollen. Og mens dette er Ousdals siste forestilling på Nationaltheatret før han går av med pensjon, er Winge fortsatt er i full aktivitet.

Gjennom fem tiår har han vært norsk teaters mest markante regissør. Han slo gjennom i 1972 med en oppsetning av «Hamlet» på Trøndelag Teater. Siden har han stått for en rekke Shakespeare-satsinger, både suksessrike og slaktede, på både norske og internasjonale teaterscener.

- Shakespeare er et ufattelig rikt materiale for en instruktør, en evig kilde til nytolkning. Jeg har satt opp «Kong Lear» tre ganger før, og ingen av dem ligner på hverandre. Før har jeg gjort «Kong Lear» på store scener, denne gangen ville jeg gjøre det på amfiscenen. Du kommer nærmere på personene og konfliktene, tragedien blir sterkere, påpeker Winge.

 

Les også: Hamlet: Politikk og det tredje kjønn

 

Kongerekke stoppet

«Kong Lear» på Nationaltheatret er første gang Winge gjør Shakespeare siden Det Norske Teatrets skandaleombruste kongerekke-prosjekt, som strandet i 2008. Daværende teatersjef Vidar Sandem presenterte dette som «det største løftet i Det Norske Teatrets historie», der Winge skulle sette opp fem Shakespeare-stykker etter hverandre: «Richard II» og «Richard III», samt «Henrik IV», «Henrik V» og «Henrik VI». Men teatersjefen stoppet prosjektet halvveis, etter «Henrik IV» og milliontap for teatret. Winge varslet millionsøksmål, men saken endte med forlik. Hendelsene er grundig omtalt i fjorårets Bragepris-nominerte historiebok om Det Norske Teatret, «Trass alt: Det Norske Teatret 1913-2013». «Det var berre ein liten hake ved planen: Prosjektet var ute av kontroll frå dag ein», heter det blant annet i boka. Dette får Winge til å reagere.

- Jeg skjønner ikke at det kan stå i boka. Jeg synes det er merkelig at jeg ikke er blitt kontaktet av forfatteren. Jeg er ikke vanskelig å få tak i. Dette synes jeg er slurvete, sier Winge. Han påpeker at serien startet med en oppsetning som allerede var blitt spilt i 2005, «Richard II», og at «Richard III» allerede var under planlegging.

- Det var «Henrik IV» som kom ut av økonomisk kontroll, men det var fordi teateret måtte engasjere 14 frilansere for å gjennomføre det. Det var ikke min skyld. Jeg syntes det var helt galt å stoppe kongerekke-prosjektet, sier Winge i dag.

Han ble siden invitert tilbake til Det Norske Teatret i fjor for å sette opp «Bibelen». Ifølge «Trass alt» var forutsetningen at han inngikk forlik med Det Norske Teatret. Det bekrefter Winge.

- Jeg fikk et sjenerøst tilbud fra Det Norske Teatret om å gjøre «Bibelen». Jeg tror ikke det ville vært særlig morsomt for Det Norske Teatret å ha en rettssak hengende over seg samtidig. Jeg har et godt forhold til Det Norske Teatret nå, understreker Winge.

 

Les også:

Da Hamlet møtte henne

På nynorsk på ny

 

Med Bjørneboe som lærer

Winge har nettopp kommet tilbake fra Rjukan, der han er med som skuespiller i TV-serien «Kampen om tungtvannet». Sammen med bl.a. Frank Kjosås, som til høsten skal spille i Det Norske Teatrets oppsetning av «Hamlet». («Frank er en av sabotørene, jeg spiller en skapnazist: Hydro-direktøren.»)

Interessen for Shakespeare og «Kong Lear» ble vekket allerede i skoletida: Winge gikk på Steinerskolen med Jens Bjørneboe som lærer.

- I 7. klasse satte Jens Bjørneboe opp «Kong Lear» med meg som Edgar. Jeg tok det svært alvorlig. Teksten har sittet i meg siden. Det var nok der det begynte, sier Winge.

 

Vil gjøre mer

I vår skal Winge gjøre et stykke på teateret i Skien, så går han med planer om en ny stor Shakespeare-oppsetning til høsten, men vil ikke si noe mer foreløpig.

- Jeg skal gjøre mer Shakespeare, fastslår han.

- Jeg prøver alltid å få Shakespeare til å angå vår tid. Det begynte jeg med allerede i 1972. Du kan ikke sette opp Shakespeare som elizabethansk kostymedrama. Det er å lage museum ut av det. Shakespeare skrev politisk om sin samtid, det glemmer folk fort. Konfliktene i Shakespeares stykker angår oss til enhver tid. Jeg må sette opp Shakespeare slik jeg selv opplever det. Noe annet ville være en fornærmelse mot opphavsmannen, mener Winge, og forteller:

- «Kan du ikke gjøre det slik det var tenkt, Stein», sier folk ofte til meg. Som hvem har tenkt? Når? De som sier det, tenker som oftest på forrige gang de så forestillingen. Jeg får særlig høre det i Operaen. Der er de enda mer konservative enn i teateret.

bernt.erik.pedersen@dagsavisen.no