Filmanmeldelse «News of the World»: Tom Hanks passer perfekt i westernsjangeren

Paul Greengrass går fra 22. juli-drama til «News of the World», en svært severdig og klassisk western med Tom Hanks i hovedrollen.

5

«News of the World»

Regi: Paul Greengrass

USA/Kina, 2020

Etter å ha taklet vårt største nasjonaltraume med «22 July» trengte Paul Greengrass å gjenfinne et lite lysglimt av håp for menneskeheten. Han bestemte seg for at den neste filmen han regisserte måtte være en optimistisk historie med en lykkelig slutt, og fant det han trengte i Paulette Jiles-romanen «News of the World» fra 2016. Greengrass er en politisk bevisst regissør opptatt av moderne krigføring, terrorisme og sosial urettferdighet, som foruten «Jason Bourne»-serien har gjort seg kjent for å utforske virkelige hendelser. Netflix-filmen «News of the World» er helt ulikt noe han har laget tidligere: en mytisk western helt fri for håndholdt, veivete kameraføring.

Dette er en skildring av den ville, amerikanske vesten fem år etter borgerkrigen; en splittet nasjon preget av rasisme, hat, vold, sykdom, sosiale forskjeller og fremtidsfrykt. Så alt i alt har kanskje ikke så veldig mye skjedd der de siste 150 årene. Åpent for debatt. Greengrass har slått seg sammen med Tom Hanks, som gjorde en av sine sterkeste skuespillerprestasjoner i deres siste samarbeid: «Captain Phillips» (2013). Denne gangen spiller Hanks en helt annen kaptein, som mistet alt mens han kjempet på den tapende siden i en krig han ble tvunget inn i. Året er 1870, stedet er Wichita Falls i Nord-Texas. Nå er kaptein Jefferson Kyle Kidd en traumatisert mann med arr på kropp og sjel, som tjener et beskjedent levebrød som omreisende nyhetsoppleser.

En tidlig utgave av Dagsrevyen som rir fra by til by, og leser høyt fra en bunke aviser foran et publikum som betaler ham ti cent per person. Det er, som Kidd påpeker: «ikke en rikmannsjobb». Men det er en jobb som holder ham i konstant bevegelse, på rotløs flukt fra fortiden. På veien til neste by oppdager Kidd en ødelagt vogn raidet av banditter, og finner den afroamerikanske eieren lynsjet i et tre. Et stykke unna i skogen gjemmer det seg en tiårig jentunge. Blond og hvit, men utkledd som en Kiowa-indianer. Ifølge dokumenter Kidd finner i vognen heter hun Johanna Leonberger (Helena Zengel), datter av tyske immigranter som ble slaktet under et angrep fra Kiowa-stammen. Hun tilbragte flere år i denne stammen, frem til de ble utryddet av amerikanske soldater.

Tom Hanks og Helena Zengel i «News of the World», som denne uka har strømmepremiere på Netflix.Foto: Bruce Talamon/Universal Pictures

Tom Hanks og Helena Zengel. Foto: Netflix

Johanna snakker ikke et ord engelsk, bærer selv på dype traumer og har et hissig temperament. Kidd finner ingen som er villige til å ta seg av den foreldreløse jentungen, så han påtar seg motvillig å frakte henne over 60 mil gjennom Texas til fjerne slektninger i Castroville. Vi vet mer eller mindre hva som vil skje så fort disse skadeskutte sjelene møter hverandre, men før den tid må de kjempe seg gjennom en skjærsild av prøvelser. De blir jaget av pedofile revolvermenn, tatt til fange av en avskyelig landbaron, og er nødt til å konfrontere fortiden før de beveger seg videre inn i en mer håpefull fremtid sammen.

Ja, Paul Greengrass har laget en optimistisk, håpefull film. Det mest overraskende med «News of the World» er eller hvor tradisjonell den er. Greengrass justerer den rastløse registilen sin til materialet på en imponerende måte, og har laget en klassisk western av den gamle skolen.

Han er en livslang fan av John Ford (så til de grader at han regisserte en dokumentar om Ford til Netflix-serien «Five Came Back»), og har åpenbart studert «The Searchers» (1956) nøye. Trolig også John Wayne-versjonen av «True Grit» (1969), som har noen åpenbare likhetstrekk med «News of the World». Greengrass jekker ned fortellertempoet og suger opp atmosfæren i Santa Fes ville natur, mens den førsteklasses filmfotografen Dariusz Wolski fanger opp små mennesker på reise gjennom enorme landskap i bredformat. Dette er utrolig nok den aller første westernfilmen til Tom Hanks, selv om han har opparbeidet seg en del erfaring som cowboyen Woody i «Toy Story»-serien.

Jeg vet ikke om Hanks nødvendigvis har blitt en sterkere skuespiller etter at han ble utropt til USAs offisielle farsfigur for noen år siden, men han er et konsekvent betryggende, sympatisk nærvær. En urokkelig klippe av anstendighet, som lyser hederlige intensjoner og hjertevarm James Stewart-empati lang vei. Kanskje derfor Hanks ikke helt føles som om han høres hjemme i vår tid, og passer så perfekt i westernsjangeren. Dette er trolig hans beste rolle siden «Captain Phillips», men hans elleveårige motspiller Helena Zengel fortjener enda mer ros.

Noen vil sikkert kjenne henne igjen som utagerende problembarn i den tyske prisvinneren «Systemsprengeren» (2019). Rollefiguren hennes i «News of the World» er omtrent like veloppdragen, og det stikk motsatte av en bedårende hjerteknuser – men Zengel leverer samtidig en imponerende skuespillerinnsats med minimal dialog.

Man kan kanskje beskylde Paul Greengrass for å ha laget et tradisjonelt westerndrama som sjeldent overrasker, men han har uansett laget en film som funger skikkelig bra. Usentimental, men følelsesladet. Storslagen, men personlig og skikkelig severdig.

Filmen strømmes på Netflix.