Kultur

Father John Mistys kjærlighetsklage fra kistebunnen

Father John Misty kom som en mørkemannspredikant og ga Roskilde et konsertsett vi knapt kan glemme.

5

KONSERT

Father John Misty

Roskilde, Avalon Scene

ROSKILDE (Dagsavisen): Konsertteltet ble for lite for fenomenmannen som privat lyder navnet Josh Tillman, har en rekke soloplater under det navnet, og ellers er kjent fra Fleet Foxes. Glem alt det. Nå handler det om aliaset Father John Misty, som med sin andre plate «I Love You, Honeybear» har skapt en helt ny plattform for seg selv. Nærmest en prekestol viet den tragiske kjærligheten, rettere sagt valget om å ikke akseptere kjærligheten, men også de dunkle driftene og en musikalsk cocktail som kunne vært brygget i plysjbarene på 1970-tallet. Og disse barene har opp gjennom årene vært fulle av de folkene som Tillman kanskje ville sagt var åpenbare inspirasjonskilder, det være seg Lee Hazelwood, Scott Walker, Nick Cave eller utdrag fra den allamerikanske sangboka et sted mellom countryrocken og Harry Nilsson.

Han åpner med en rivende versjon av tittelkuttet fra den nye platen, legger inn det høydramatiske giret, legger seg på gulvet, står på trommesettet og er høyt og lavt med en lidenskapelig og dødsens fascinerende smerteforestilling. På Roskilde fikk et fåtall se han på grunn av et alt for lite og overfylt telt, men han drysset nydelig låter over alle, med «Strange Encounter» og «Only Son Of The Ladiesman» som tidlige favoritter i settet. Det tok virkelig av i en av de rolige låtene, «The Night Josh Tillman Came To Our Apt.», med teksten som perfekt oppsummerer det han står for og samtidig nikker mot Hazelwoods Nancy Sinatra-komposisjon «The Boots Are Made For Walking» gjennom åpningslinjene: «I just love the kind of woman who can walk over a man/I mean like a god damn marching band». Tillmans tekster er generelt langt fra lette og ubetenkte, og i konsertformat kommer det psykologiske aspektet og den alvorlige ironien til sin rett. «Jeg ser ut som jeg har kravlet opp fra en føkkings likkiste», proklamerer han til publikum, og klapper på dressen som er en renseriarbeiders største mareritt. Den ser ut som om den hadde blitt dratt gjennom Roskildes urinstenkte grøftekanter. Energien som banker innenfor derimot, er plettfri.mode.steinkjer@dagsavisen.no

Father John Misty spiller på Øyafestivalen

Mer fra Dagsavisen