Runa FJellangers «På motorveiene» er nominert til Vesaas’ Debutantpris. Nå er hun i gang med en ny bok. FOTO: OKTOBER FORLAG

Tok motorveien til prisnominasjon

Oktober forlag står for tre av årets fire nominerte til Vesaas debutantpris. Runa Fjellanger er en av dem.

 

– Det er veldig sjelden jeg blir helt målløs. Men det ble jeg da redaktøren min ringte for å fortelle meg at jeg var blant de nominerte til debutantprisen. Jeg tror kanskje de ti første minuttene er de stilleste jeg har hatt i år, sier Runa Fjellanger til Dagsavisen.

Mange av Dagsavisens lesere vil kunne kjenne igjen navnet, for Runa Fjellanger har jobbet som journalist her i flere omganger, sist på utenriks. Nå er hun dessuten en av fire unge skjønnlitterære forfattere nominert til Tarjei Vesaas’ Debutantpris for 2017, for romanen «På motorveiene».

Les Dagsavisens anmeldelse (Dagsavisen pluss): Litterært veigrep

Vinner søndag

De tre andre er Rita Paramalingam for romanen «La meg bli med deg», Bendik Vada for diktsamlingen «Vak» og Zeshan Shakar for romanen «Tante Ulrikkes vei». Det er Den norske Forfatterforenings litterære råd som har nominert kandidatene blant 2017s skjønnlitterære debutanter. Vinneren av Vesaas’ Debutantpris offentliggjøres søndag.

– Det som er stas med nominasjonen, er at erfarne og gode lesere trekker fram boka mi. Det er en ære, forteller Runa Fjellanger.

Biltur

Dagsavisens anmelder Turid Larsen berømmet «På motorveiene» for «sterkt driv og en overbevisende og rytmisk fortellerstil» med «gjentakelser, repetisjoner og dialoger i en eneste lang rytmisk sveip», en stil hun mente fungerte «nydelig i forfatterens roman».

Debutantprisjuryen kaller «På motorveiene» for en «sikker og helhetlig komponert roman».

– Når man leser anmeldelser oppdager man at andre lesere ser ting man ikke tenkte på selv. Men det jeg ønsket å utforske i romanen, var distansen mellom det man tenker og det man gjør, sier Fjellanger.

De to hovedpersonene i romanen er, som tittelen kanskje røper, på biltur.

– Om man ønsker å skrive noe litt klaustrofobisk mellom mennesker, gir en biltur en veldig god anledning til det. I andre situasjoner blir vakuumet lettere brutt opp.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Andreboka

Runa Fjellanger er utdannet ved forfatterstudiet i Tromsø. I tillegg til vikariater i Dagsavisen og snart jobbing som tilkallingsvikar i Dagbladet, er hun debattredaktør i Universitas, og studerer nordisk ved universitetet.

– Jeg tenker å fortsette som journalist. Jeg hadde en lærer på forfatterstudiet i Tromsø som fortsatt blir litt streng når jeg driver med andre ting. Og det stemmer at alt annet man gjør tar bort tid fra skrivinga. Men jeg syns det er deilig å veksle mellom de to sjangerne, mellom skjønnlitteratur og journalistikk. Jeg vil bare skrive, det kan man gjøre på ulike måter, sier Fjellanger, og forteller at hun allerede er i gang med «den vanskelige andreboka».

– Jeg er i gang, men det går sakte. Ikke at jeg er så veldig opptatt av teori nå heller, men da jeg skrev førsteboka var jeg mye mindre bevisst på litterære virkemidler enn jeg er nå. Jeg savner litt å være mindre bevisst, å bare skrive uten å tenke på teorien rundt, sier hun.

Oktobers år

Hele tre av årets nominerte til Tarjei Vesaas’ Debutantpris er utgitt på Oktober forlag: Runa Fjellanger, Rita Paramalingam og Bendik Vada, mens Zeshan Shakars «Tante Ulrikkes vei» ble gitt ut på Gyldendal. Forlagssjef Ingeri Engelstad på Gyldendal synes naturligvis at det er stas.

– Vi er gode på å rekruttere debutanter, og kanskje mange ønsker å debutere her? Vi satser nesten utelukkende på skjønnlitteratur, og det gjør noe med tankegangen, sier hun til NTB.

Les også: Zeshan Shakar: De litterære kjempene tar mye plass

Vold og klassetilhørighet

Om Rita Paramalingam skrev Dagsavisens anmelder at «La meg bli med deg» er en «imponerende stødig litterær debut om omsorgssvikt viser hvordan overgrep kan føre til vold».

Les hele anmeldelsen her (Dagsavisen pluss): Sviende om svik

«Tante Ulrikkes vei» av Zeshan Shakar har ifølge samme anmelder «alt: Relevans, humor, nerve, interessante hovedpersoner, spennende handling, og svært høy litterær kvalitet. Det handler om klasse, økonomi, status og tilhørighet, men uten å stave det ut».