Bøker

Bloggere med makt

Norske bokbloggere har makt til å drepe en bok før den når publikum. Men de kan også være med på å skape suksesser.

Norske bokbloggere er en variert forsamling. De er lærere og bibliotekarer, men har også yrker som ligger langt unna skjønnlitteraturens verden, som sykepleiere, jurister, bønder og teknikere. Én ting har de likevel til felles: De liker seg best med nesa i en bok.

- Personlig har jeg et mye større bokbudsjett enn klesbudsjett, sier Rose-Marie Christiansen og ler.

Alle andre rundt bordet smiler og nikker forståelsesfullt. De har det på samme måte. Lørdag samlet flere titalls norske bokbloggere seg til treff under Oslo Bokfestival. For første gang fikk de muligheten til å bli kjent med ansiktene bak de forskjellige nettsidene, diskutere bokblogging og bli kjent med representanter fra norske forlag.

- Bokblogging er et fenomen som har vokst veldig den siste tida, og vi begynner å få mer makt. Da er det viktig å møtes, diskutere problemstillinger vi står overfor og skape debatt i forhold til etiske spørsmål rundt bokblogging, sier Elin Brend Bjørhei, som er kjent som Bokelskerinnen på internett.

Folkedypet

Representanter fra store norske forlag var til stede under bloggtreffet, og de la ikke skjul på hvor viktig bloggerne er blitt for dem. De er representanter fra folkedypet som har en annerledes måte å angripe bøker på.

- Mange av dere ser først og fremst etter den gode historien, og det er vel så viktig som å bedømme bokens litterære kvalitet, sa Henrik Njaa, som er digitalkonsulent i Aschehoug, til de bloggerne som hadde møtt opp.

Aschehoug er bare ett av flere forlag som bruker bokbloggerne aktivt for å promotere nye utgivelser. De har en oversikt over de enkelte bloggernes interessefelt og sender ut forhåndseksemplarer ut fra dette. Også småforlagene har god bruk for bloggere. Miniforlaget Silke var også til stede under bokbloggtreffet lørdag for å komme i dialog med flere av nettets mange skribenter. Informasjonsansvarlig i Schibsted forlag, Anne Iversen, fortalte bloggerne hvor viktige de nå er blitt for forlagenes markedsføringsarbeid.

- Vi ser at nåløyet for å komme i avisene blir trangere og trangere. Bloggerne kan hjelpe til å løfte fram bøker som ikke har fått mye omtale i pressen. Jeg har en liste på rundt 40 bloggere som får pressemeldinger på lik linje med journalister, sier Iversen.

Kvalitet og etikk

Det er to år siden Caroline Berg, som driver en av Norges mest kjente blogger på fotballfrue.no, tilbød seg å skrive bokomtaler for Cappelen Damm på bloggen sin mot betaling. Forlaget slo hardt ned på tilbudet, og det ble en opphetet debatt innad i bokbloggermiljøet.

- Anmelder vi en bok vi har fått fra et forlag, så oppgir vi alltid informasjon om det så leseren selv kan drive kildekritikk, sier Bjørhei.

Noen av Norges største bokbloggere kan oppleve at det dumper bøker ned i postkassa flere ganger i uka, som forlag og noen ganger forfatterne selv har sendt ut i håp om å få en positiv omtale. På eget initiativ har bokbloggerne gått sammen og skapt kjøreregler for hvordan de skal håndtere gavepakkene.

- Det er stor enighet om at vi ikke ønsker bøker vi ikke selv har forespurt. Vi vil ikke være en reklamekanal, men lese de bøkene vi liker selv, sier Grimnes.

- Hvis man søker etter en bok på internett er det ofte at en bokblogg dukker opp over de tradisjonelle mediene. Som bloggere har vi også et ansvar overfor leserne, sier Line Tidemann, som driver bloggen Lines bibliotek.

Tidemann er én av få i bokbloggermiljøet som har høyere utdannelse innenfor litteratur. Hun tror likevel at kvaliteten på bokbloggene holder mål.

- Det er selvfølgelig varierende kvalitet og det viktigste som blogger er å dele dine egne meninger. Man kan være en god leser selv om man ikke har litteraturfaglig utdannelse. Det finnes mange flinke bokbloggere, og de er et godt supplement til mer faglige litteraturtidsskrifter. Bloggere kan forholde seg friere og kan tillate seg å være mer personlige i omtaler, sier hun.

Oversett sjanger

Gyldendal-redaktør for oversatt barne- og ungdomslitteratur, Ingrid Greaker Myhren, mener bokbloggerne er viktige for litteratur som ikke får mye omtale i tradisjonelle medier. Sitater fra positive bloggere blir brukt i markedsføringsøyemed overfor publikum, journalister og internasjonale forlag.

- Mange bøker blir kun omtalt på blogger, og det gir en gjensidig nytte og glede, sa Myhren under bokbloggtreffet. Hun mener at bloggernes makt ikke skal undervurderes.

- Det kan være skummelt hvis bloggerne dreper en bok før den når leseren. En ubegrunnet negativ omtale kan være vanskelig, spesielt overfor forfatterne. Likevel er det viktig at bloggerne er uavhengige og skriver det de vil. Norske bokbloggere har integritet og viser gang på gang at de ikke lar seg kjøpe, sa Myhren.

Diskusjoner

Bokbloggtreffet ble avsluttet med en debatt om bloggernes rolle i den norske offentligheten, men diskusjonen stoppet ikke da bloggerne dro hjem fra bokfestivalen.

- Mange har fått mye å tenke på og diskusjonene har gått ganske heftig, sier Tidemann til Dagsavisen om dagene etter bokbloggtreffet.

- De fleste forstår ikke hvilken makt de har og ser ut til å være mest opptatt av hvem som bestemmer over bloggene. Og det er ikke det som er poenget, for alle er enige at man skal selv skal bestemme over sin egen blogg. Diskusjonene vi trenger å ta handler imidlertid om ansvaret det medfører, sier Tidemann.

Før bokbloggtreffet forsøkte hun å dra i gang en diskusjon om kvalitet og det ansvaret bloggere har. Selv om ikke noe er blitt bekreftet, går det rykter om at det finnes bloggere som opererer i etiske gråsoner ved å ta betalt for å blogge om enkelte titler.

- Vi vet ikke om dette skjer, men det er absolutt viktig å snakke om. Enhver blogger må ta sine egne valg, og da er det viktig å være bevisst på hva slags situasjoner som kan oppstå, sier hun.

inga.semminsgen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen