Kultur

Åpner gallerier i Oslo: Møt ildsjelene som satser på kunst i nye lokaler til tross for lockdown

Munnhellet sier at det er i krisetider man skal satse. Kunstmiljøet tar det på alvor og åpner nye gallerier.

Dagsavisen anmelder

Du så ham kanskje på NRK-serien Kunstsamlerne? Nå tar Jo Morten Weider steget fra å være kunstsamler til å bli gallerist. Han er, forbausende nok, ikke den eneste som starter kunstgalleri i krisetider. Her skal du få møte tre gallerister. En av dem har erfaring så det holder. De to andre er så nyetablerte som det går an. Man skulle tro at koronatidens nedstenging ville medført gallerikrise. Men så langt jeg har kunnet registrere har Oslos gallerier overlevd.

Museene har vært stengt i to perioder, og i våres stengte de fleste kunstgalleriene også. Med den andre nedstengingen av samfunnet ble det klart at gallerier er som butikker å regne. De kan holde åpent så lenge de ikke arrangerer åpninger med folketett mingling.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KÖSK. Nytt galleri i Bjørvika. Utstilling THIRDSPACE - Sofie Kjørum Austlid, Hedda Grevle Ottesen, Petrine Vinje. Innehaver Jo Morten Weider.

 Jo Morten Weider. Foto: Mimsy Møller

Les også: Anmeldelse Mediafest: Da kunst fikk god plass på Norges eneste fjernsynskanal

Økonomisk sett har koronatiden påvirket kunstgalleriene i varierende grad: Der noen sliter med lite publikum og sviktende salg, opplever andre gallerier salgsoppgang. I våres kunne Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) fortelle om en nedgang i kunstomsetningen på cirka 20 prosent. Nå ser BKHs daglige leder, Hege Imerslund, en oppgang. Hun forventer at fallet gjennom året, sett under ett, ikke vil bli på langt nær så dramatisk som det så ut før sommeren. Midt i denne krisetiden har noen så sterk tro på det fysiske møtet mellom publikum og kunsten, at de har startet nye, fysiske gallerier. Det har vist seg å bli en suksess.

– Etter åpningen i september sto det kø utenfor galleriet da jeg åpnet neste dag, forteller Tonje Buer. Etter at hun har realisert drømmen og startet eget galleri, har hun opplevd stor pågang fra et entusiastisk publikum. Rundt 3.000 besøkende så den første utstillingen. Smittevern lar seg enkelt ivareta i et galleri. Salget kan hun ikke klage på. I likhet med flere andre gallerier ser hun at mange bruker penger på kunst når de må være mer hjemme og ikke kan reise utenlands.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tonje Buer har store ambisjoner med sitt galleri på Hoff. Hun har 23 kunstnere i «stallen», og har kunnet plukke på øverste hylle. Her med kunst av Karen Nikgol, Sebastian Helling og Trude Viken.

Tonje Buer satser på nytt galleri under eget navn, Buer. Foto: Mimsy Møller

Les også: Jane Birkin ser tilbake

Også Jo Morten Weider er fornøyd med salget i Kösks åpningshelg i november. Mens Tonje Buer eier galleriet selv, har han fått med seg en gruppe venner og entusiaster til å finansiere det nystartede galleriet. Det ligger i den splitter nye bydelen Bispevika, midt inne i den arkitektonisk severdige bebyggelsen ved Munchmuseet. Rundt Kösk er det fortsatte byggevirksomhet, men etter hvert vil galleriet få drahjelp av Dronning Sonjas grafikksatsing og Esperanza Rosales’ respekterte Galleri VI, VII. Begge flytter inn i nabolaget i nær fremtid.

Som gallerist satser kunstsamleren på unge, norske samtidskunstnere. Jo Morten Weider mener at vi har en vital scene som rommer mange gode kunstnere med internasjonalt nivå. Han ønsker å gi dem mer oppmerksomhet slik at de kan synes for enda flere. Han forteller at det er formidlingsgleden som ligger i bunnen for satsingen, men at han ønsker å drive på en økonomisk sunn måte. Hvor mye han må ut med i husleie i det eksklusive strøket, ønsker han ikke å si noe om. – Men jeg kan ikke stikke under en stol at vi som et kommersielt galleri må betale husleien, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Katja Van Etten Jarem og Øyvind Sørfjordmo viser keramiske skulpturer av Maja Pauline Bang Haugsgjerd i Van Etten Gallery på Enerhaugen.

Katja Van Etten Jarem og Øyvind Sørfjordmo satser friskt med Van Etten i Smedgata. Foto: Mimsy Møller

Les også: Kunstlivets koronakrise

Avstanden fra Bjørvika opp til blokkene på Enerhaugen er ikke stor, men kontrasten kunne ikke vært større. Kösk, som er en avledning fra det tyrkiske ordet for kiosk, ønsker velkommen med en moderne glassfasade. Det kunstnerdrevne Galleri Van Etten holder til bak små vinduer i et enkelt kjellerlokale i Smedgata 3. Katja Van Etten Jarem og Øyvind Sørfjordmo er unge, og de satser friskt.

Gallerilokalet har de kjøpt for egne sparepenger. Det gir dem frihet til å satse på både unge og etablerte samtidskunstnere. Fredag 4. desember åpnet de utstilling med monumentale keramikkskulpturer av Maja Pauline Bang Haugsgjerd. Hun var ferdig med mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo i fjor. Tidligere i høst viste de den etablerte kunstneren Terje Nicolaisen.

okalet kjøpte de i februar, men på grunn av koronaen måtte de utsette åpningen fra april til august. De har programmet klart for flere måneder fremover, og de sier de er spente på hva fremtiden vil bringe. Den nøkterne holdningen skyldes at Jarem og Sørfjordmo driver galleriet på «non-profit»-basis. Det vil si at de ikke baserer driften på salg, men på å fremme god kunst uansett uttrykk. Men hvis noen vil kjøpe kunsten de stiller ut vil de selvfølgelig svare positivt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Satser i koronatiden: Katja Van Etten Jarem og Øyvind Sørfjordmo utvider Oslos galleritilbud med det intime Van Etten Gallery på Enerhaugen. Alle foto: Mimsy Møller

Åpner Van Etten. Foto: Mimsy Møller

Les også: Tre utstillinger viser at det svinger av kunsten i Stavanger

Tonje Buer driver galleri på et litt annet nivå. Galleriet disponerer cirka 250 kvadratmeter. Desemberutstillingen teller over 70 verk av 27 kunstnere. Etter tretten år som Finearts galleriansvarlige har Tonje Buer et meget stort nettverk, og hun har kunnet plukke kunstnere på øverste hylle. Hun starter med en «stall» på 23 kunstnere, og alle hun spurte svarte ja. Det er veldig mange kunstnere som lever uten en fast galleriforbindelse. I tillegg vil hun invitere en håndfull kunstnere på prosjektbasis. Første separatutstilling var med Morten Viskum, i januar kommer Martine Poppe sammen med moren Tine. Martines karriere fikk en pangstart da samleren og galleristen Charles Saatchi kjøpte avgangsutstillingen hennes i 2013.

Buer Gallery ligger i en tidligere låve i Hoffsveien. Selv om det er rett rundt hjørnet fra Munchs Ekely, er dette en del av byen som ikke er vant med kunstgallerier. Heller ikke Enerhaugen kan skilte med kunstgallerier før Van Etten åpnet. Men det finnes nystartede gallerier også andre steder i byen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Buer Galleri. Innehaver Tonje Buer. Galleri for norsk og internasjonal samtidskunst.

Fra Buers utstilling med 27 ulike kunstnere. Foto: Mimsy Møller

Les også: Han fotograferer de guddommelige

Laetitia Queyranne startet ISCA Gallery i Rosteds gate i juni, i samme lokaler som galleriet Kunstplass 10 holdt til for noen år siden. Hun startet med den meritterte kunstneren Camilla Løw, og fortsetter etter en kort pause med en annen kjent kunstner, Ingrid Toogood.

10. desember åpner hun utstillingen «Spending time with my cat», antagelig inspirert av koronatiden. Ikke så langt unna, like ved Vulkan, åpnet en gruppe kunststudenter galleriet Hulias i et tidligere rammeverksted i oktober. Inngangen er en anonym dør i en steinvegg i en bratt bakke ned mot Akerselva, men hipphetsfaktoren er tilsvarende større.

Det er et nydelig lokale med stor høyde under det vakkert hvelvede taket. Finner du frem til dem på Instagram er galleriet verdt et besøk – når de måtte åpne igjen.