Kultur

Mesterlig improvisasjon fra en gigant i norsk musikk

Arild Andersen Group har lagt ut på en improvisert reise. Resultatet er en nytelse.

Dagsavisen anmelder

---

Arild Andersen Group

Affirmation

ECM

---

Det er alltid grunn til å stanse opp når Arild Andersen kommer med ny musikk. Han er for det første en gigant innen norsk musikk, den varme, klare og lett gjenkjennelige tonen fra bassen hans går som en åre av vellyd gjennom norsk jazzhistorie, slik den også går som en åre gjennom katalogen til plateselskapet ECM, der han debuterte allerede i 1970, som en del av Jan Garbarek Quartet, på «Afric Pepperbird». Han har dessuten vært drevet av en sult etter å utforske nye sider av jazzen, han har løftet fram unge musikere og vært en mester i å sette sammen band med musikere fra generasjonene etter seg.

Andersens «nye» kvartett er ikke noe unntak, han har fått med seg et kremlag av musikere fra den norske jazzscenen: Helge Lien (piano), Marius Neset (saksofon) og Håkon Mjåset Johansen (trommer). Kvartetten har allerede spilt sammen noen år, men kommer nå med sitt første album, spilt inn i Rainbow Studio i Oslo en novemberdag for ett år siden.

De var opprinnelig i studio for å spille inn et knippe låter signert bassisten og bandlederen, men dag to foreslår Andersen at de skal gå i studio, improvisere fritt og se hva som skjer. Resultatet utgjør brorparten av det ferske albumet «Affirmation», i form av to uredigerte spor som er delt inn i sju deler, mest som et hint til lytteren om når musikken tar en ny retning.

Det starter lavmælt, nedstrippet, tonen settes av Andersen selv, det første vi kan høre er den klare lyden av bassen, før vi snart får noen drypp av Liens lyriske spill. Så bygger det seg op, gradvis, forsiktig, det bygger seg opp mot et klimaks i del fire, som avslutter det første av de to improviserte sporene. Det låter eksplosivt når Neset og Lien slipper seg løs over et energisk driv fra Johansen og Andersen, men det låter på ingen måte retningsløst. Hver og en av dem kan den avgjørende kunsten å lytte, de holder tilbake når det trengs, griper hverandres ideer, knar dem, spinner videre på dem, bygger videre på hverandres ideer både rytmisk og melodisk, i et kollektivt løft av spontant samspill som oser av kreativt overskudd.

Punktum settes med «Short Story», en ballade signert Andersen, spilt inn dagen før de slapp seg løs i kollektiv improvisasjon. Det er et vakkert punktum for dette fine albumet

Arild Andersen Group: Affirmation

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen