Kultur

Nytt album: Stort og stemningfullt møte

Tubaist Daniel Herskedal slår seg sammen med Emilie Nicolas for et album med vakre sanger og sterke stemninger.

Dagsavisen anmelder

---

5

Daniel Herskedal og Emilie Nicolas

Out Of The Fog

Editions

---

Emilie Nicolas trenger neppe nærmere presentasjon på disse sidene, etter en rekke lovpriste plateutgivelser siden gjennombruddet i 2013. Nå også sammen med Björk på hennes nye album.

For dem som leser jazzspalten i Dagsavisen er også Daniel Herskedal et velkjent navn etter hvert. Her har han har fått mye fin omtale for «Harbour» (2019, «assosiasjoner om høy himmel og store horisonter»), «Call For Winter» (2020, «vakker, harmonisk, meditativ stemning, og store, majestetiske klanger»), «Voyage» (2021, «musikk som preges av store musikalske bølger og rikelig frisk luft»). Han fikk Spellemannprisen i komponistklassen for «Call For Winter».

Naturopplevelsene på disse albumene har vært uendelig vakre på hvert sitt vis, med underliggende budskap om å ta vare på verden og hverandre. Tuba og basstrompet i åpne jazzlandskap er kanskje uvant ut for mange, men Herskedals plater er lette å høre på, samtidig som de byr på stor spenning med allsidig spill. Med det nye albumet kommer også et popelement inn i miksen, men «Lost In The Fog» viderefører først og fremst det gode inntrykket av stor, stemningsmettet musikk.

Herskedal og Nicolas har begge bakgrunn fra jazzlinja på NTNU i Trondheim. Han gikk ut fire år før hun begynte, men det var i Trondheim spiren til dette nye samarbeidet startet å gro. Emilie Nicolas gjorde sin egen vri på Herskedals komposisjon «The Mistral Noir» under en konsert i Nidarosdomen under Jazzfest i 2019. «Lost In The Fog» er et bestillingsverk til den samme festivalen i 2021. Albumet som er spilt inn etterpå er gitt ut i Daniel Herskedals navn. Han har komponert musikken, men Nicolas synger på de fleste sporene, og har skrevet tekstene. Eivind Aarset spiller gitar og Helge Andreas Norbakken er på perkusjon. Bare fire musikere, men lyden er stor.

«Out Here» setter tonen, en stor romantisk ballade med et ekko av følelsesladet folkesang. Den samme stemningen preger den påfølgende «Lost», men med mer søkende eksistensialisme. «Out Of The Blue» og «Free» fortsetter med den samme smellvakre melodiøsiteten.

De foregående albumene til Herskedal har hatt titler som la føringer for assosiasjonene til musikken. Tåka i «Out Of The Fog» gir et godt utgangspunkt for å slippe fantasien løs. Men musikken er blitt til under en pandemi, noe som også har påvirket innholdet. – Frykten for å miste det man har, og frykten for det som måtte komme, har komponisten forklart. Når vi vet dette får tekstene til Nicolas en ny dimensjon.

Den klare stemmen til Emilie Nicolas er et nydelig tilskudd til Herskedals karakteristiske lydbilder. Også i de sporene der sangen ligger ordløs blant de andre instrumentene. Ekstra fascinerende er det å høre hvordan stemme og tuba smelter sammen i «Uneven Terrain».

Eivind Aarset er en diskret medspiller i denne sammenhengen, men kommer med store gitarklanger som forstørrer inntrykket. En kontrast oppstår når han forstyrrer roen og river seg løs i «Tundra». Helge Norbakkens drivende, fleksible og pågående rytmikk sørger for sterk framdrift i sangene.

Albumet slutter med den gåtefulle «Out From The Sea», en mørkere sang om skyer som kom inn fra havet og tok med seg noe kjent og kjært ut igjen. «Out Of The Fog» er storslått vakker musikk, med en følelse av uro som gjør albumet ekstra relevant i verden i dag.



Daniel Herskedal og Emilie Nicolas:
Out Of The Fog