Kultur

Denne utstillingen er så lekker at du nesten blir blendet

Finnes det et alternativ til Odd Nerdrums klagesanger? Era Leisner er bare ett av mange eksempler på at svaret er «ja».

KUNST

Era Leisner

«Paintings»

Galleri Ramfjord, Oslo

Til 3. oktober

Forførende og lekkert, superdetaljert og fargesterkt: Superlativene dukker raskt opp i møtet med Era Leisners malerier. Som maler er hun en mesterlig tekniker som setter sine realistiske kvinneportretter inn i en sammenheng preget av surrealistiske drømmescenarioer. Utstillingen hun nå presenterer i Galleri Ramfjord er så lekker at du nesten blir blendet. De sirlig malte detaljene imponerer. Fargene og formfølelsen fullfører et helhetlig uttrykk som kan forføre de fleste.

En drøy uke etter oppstyret rundt Odd Nerdrum og maleriet han fikk refusert på Høstutstillingen, er det grunn til å stikke fingeren i jorden og orientere seg i det åpne landskapet som kalles figurativ kunst. Dette miljøet er uendelig mye større enn hva man skulle tro hvis man tar Odd Nerdrums klagesanger for god fisk. Den 77 år gamle kunstneren er en mester i å bygge myter. Denne gangen ble han refusert på Høstutstillingen – i likhet med 2422 andre kunstnere. Tenk om alle skulle klaget like høyt som Nerdrum? Og han har vel egentlig ingen grunn til å klage? For han har deltatt på Høstutstillingen hele 15 ganger etter debuten i 1967. Få er blitt vist like ofte. Jeg tviler på at det finnes én eneste kunstner som ikke er blitt avvist på Høstutstillingen.

Era Leisner innlemmer naturelementer i sine smått surrealistiske malerier. Her «Stormy clouds».

Sammen med Vebjørn Sand har Nerdrum, som de mest kjente representantene for et veldig lite miljø, greid å plassere de klassiske malerne i en offerrolle. De får usedvanlig mye oppmerksomhet i media. Problemet er at de nærmest har tatt patent på definisjonen av figurativ kunst. Men de klassisk figurative malerne er bare en liten del av et stort felt der figurasjon kommer i alle mulige former. Figurasjonen kan også inkludere modernistiske elementer, noe Kode Bergens imponerende utstilling av Cézanne viser. Odd Nerdrum har konstruert en motsetning som ikke er reell.

Era Leisner er ett eksempel på det figurative mangfoldet. Skulptøren Håkon Anton Fagerås, som åpnet utstilling hos Galleri Haaken torsdag, er en annen representant for den store bredden av kunstnerisk figurasjon. På Høstutstillingen kan du, hvis vi inkluderer fotografi, telle over 20 kunstnere som forholder seg til figurative uttrykksformer. Vi kan ikke si at figurativ kunst dominerer Høstutstillingen, men den er tydelig til stede også på den folkelige publikumsfavoritten.

Odd Nerdrum har landets største kunstgalleri i ryggen. Visningen av «Tre menn i en båt» i foajeen til det største kontorbygget på Aker Brygge er en solid markedsføring av den kommende separatutstillingen i det store galleriet. De har råd til helsides avisannonser, de er offensivt til stede på internett, og de har et gallerirom som er fem-seks ganger så stort som et gjennomsnittlig, norsk kunstgalleri.

Era Leisner

Era Leisner stiller i den andre enden av verdiskalaen. Før den 33 år gamle kunstneren nå er kommet til Galleri Ramfjord, har hun tidligere stilt ut hos Galleri Briskeby. Sammenlignet med Fineart er begge galleriene for lilleputter å regne. Ramfjord har den fordelen at de har opparbeidet seg et internasjonalt marked. De sender sine kunstnere ut på messer og residensopphold, og importerer utenlandske kunstnere til Oslo. Galleriet arrangerer lavterskelauksjoner og kunstkollektiver, der galleriet fylles opp av kunstnere som arbeider på stedet i noen uker. Og de presenterer kunst som er enkel å forholde seg til. Alt dette har gjort galleriet til en døråpner for et bredere publikum.

Galleri Ramfjord holder tidvis et høyt tempo. Utstillingen med Era Leisner står bare en uke. Søndag 3. oktober er utstillingens siste dag. Tar du turen får du muligheten til å studere et detaljorientert maleri som balanserer hårfint på grensen mot klisjeene. Den surrealistiske bruken av kontrasterende naturelementer, som en del av modellenes kroppsformer, tilfører bildene et tidsriktig engasjement. Det kan diskuteres om det er en effekt med en reell betydning, eller om det bare er en visuell forføring som er egnet til å lokke publikum inn i Leisners billedverden?


Nyeste fra Dagsavisen.no: