Kultur

«Takk til Erlend Loe»

KOMMENTAR: Hadde Amandajuryen fulgt normale habilitetsprinsipper, kunne det blitt trangt om plassen ute på gangen.

Av Mode Steinkjer

Forfatter, filmanmelder og manusforfatter Erlend Loe leder årets Amandajury. At venn og samarbeidspartner Kim Hiorthøys film «The Rules For Everything» har fått hele seks Amandanominasjoner, bør være en hodepine både for han selv og Amandakomiteen.

Vennskap er ikke et inhabilitetskriterium i sammensetningen av Amandajuryen, fastslår leder i Amandakomiteen Tonje Hardersen overfor Dagsavisen (onsdag 5. juni). Det kan hende hun har rett, men i så fall er kriteriene annerledes for Amandajuryen enn i andre juryer eller komiteer det er naturlig å sammenligne med. På rulleteksten til «The Rules For Everything», øverst på listen «Takk til», står det hvitt på svart: Erlend Loe. Filmskaperen takker med andre ord juryformannen som senere er ansvarlig for at den aktuelle filmen blir nominert til hele seks statuetter i Norges største filmpris. Det er irrelevant hva takken bunner i, om det er direkte involvering eller bare et «hei» for gammelt vennskaps skyld. Men der og da burde Erlend Loe ha drøftet sin habilitet. Med seg selv, med jurykolleger og med Amandakomiteen. Det har ikke Erlend Loe gjort ifølge intervjuet i Dagsavisen, selv om han «har ventet på» at noen skulle stille spørsmålet om hans forhold til Hiorthøy.

Jeg tror ikke det vennskapet Loe selv beskriver mellom han og Hiorthøy alene gjør han uegnet til å sitte som juryleder. Vennskap, kontakter og tidligere profesjonelle bånd går på kryss og tvers i en liten filmbransje. Det tilsier at man bør være enda mer forsiktig enn i andre og åpnere bransjer. Det er lenge siden de var på turen sammen som ble til Loes bok «L». At forfatter Erlend Loe og illustratør Kim Hiorthøy samarbeidet om ni felles bokprosjekter, det siste i 2008, er også utenfor en rimelig karantenetid. Problemet oppstår når flere utenforstående stiller spørsmål ved hvorvidt Loe er habil eller ikke, både på grunn av forhistorien og de tette båndene i et spesifikt miljø. At Loe står på filmens takkeliste forsterker den tvilen som burde vært feid til side allerede i starten, enten ved at Loe hadde avklart sitt forhold til juryoppdraget, at han hadde avstått fra å delta i diskusjoner som vedgikk Hiorthøys film, eller at Amandakomiteen hadde vurdert annerledes fra begynnelsen. Amandajuryens ledelse velges fra år til år. Det var svært stor sannsynlighet for at «The Rules For Everything» ville være på listen over filmer som skulle vurderes nettopp dette året. I den runden skulle noen løftet en hånd i været og stilt spørsmålet. Dessverre stopper det ikke der.

I intervjuet med Dagsavisen peker Loe på andre jurymedlemmer han mener er i samme situasjon. Jurymedlem og filmskaper Yngvild Sve Flikke har mer kontakt med Hiorthøy enn han selv har, mener Loe. At Flikke er fra samme sted som Hiorthøy og at de jobbet sammen i U-redaksjonen i NRK kan hevdes å være foreldet i habilitetssammenheng, men at Flikke hadde samme produsent (Yngve Sæther i Motlys) på sin film «Kvinner i for store herreskjorter» så sent som i 2015, som Hiorthøy har på «The Rules For Everything», er mer betenkelig. At jurymedlem Petter Rosenlund er broren til filmfotograf John Christian Rosenlund, som har filmet den nå multinominerte «Kongens Nei», blant annet til beste film og beste regi i den juryen Rosenlund har sittet, burde fått varselklokkene til å kime iltert hos Amandakomiteen. Men tette familiebånd er vel heller ikke «inhabilitetskriterium» i Amandasammenheng? I verste fall kan hele tre av de seks jurymedlemmene i kategorien «Jury for beste norske kinofilm, barnefilm, regi, manus og skuespillerpriser» betraktes som på grensen til inhabile, om ikke over. Det ville kanskje blitt for trangt ute på gangen om de skulle fulgt normal prosedyre i habilitetssammenhenger.

Amandaprisen har de siste årene vært gjenstand for kraftig kritikk på grunn av jurysammensetninger og nominasjonsvalg. Den er blitt kalt retningsløs og uten troverdighet. Med habilitetsspørsmålet hengende over seg fortsetter debatten også dette året, som et varsko om at nå må jurysammensetningen og organiseringen av Amandaprisen vurderes en gang for alle.

Mer fra Dagsavisen