Kultur

«Norges nye Kirsten Flagstad»

Hun er ung, men den premiereklare sopranen Lise Davidsen (29) blir allerede sammenlignet med Norges største operasanger gjennom tidene. Og kanskje var det møtet med Plácido Domingo som ble vendepunktet i karrieren.

Bilde 1 av 2

Det var casting-direktøren ved selveste Royal Opera House i Covent Garden i London som omtalte Lise Davidsen som «Norges nye Kirsten Flagstad». Men mens den internasjonale operastjernen Kirsten Flagstad hadde sin storhetstid som Wagner-sopran på 1930- og 1940-tallet, føler Davidsen seg foreløpig litt for «ung i stemmen» til å gå løs på store Wagner-roller.

– Jeg har faktisk hørt flere enn Peter Kantona i Covent Garden kalle meg «den nye Flagstad», men det er ikke slik at jeg går rundt og kaller meg selv det! presiserer Lise Davidsen, som nå øver inn rollen som den sicilianske bondejenta Santuzza i den snart premiereklare italienske operaen «Cavalleria Rusticana» på Den Norske Opera & Ballett.

For tidlig for Wagner

17. desember står hun for første gang på scenen i Bjørvika i en operarolle. Men det er ikke første gang hun står på en operascene. Tidligere har hun sunget både i München og Frankfurt, og hun har i det hele tatt mye tysk sang på repertoaret. Det tror Davidsen er en av grunnene til at hun minner operakjennere om Wagner-sangeren Kirsten Flagstad.

– Jeg tror også det er noe med klangen og stemmeregisteret mitt som gjør at folk ser for seg at jeg synger Wagner i fremtiden, sier Davidsen.

– Men jeg syns det er for tidlig å gå løs på de store Wagner-rollene. Stemmen min er på en måte ikke «gammel nok»! Det er heller ikke gitt at man når så langt. Kanskje når jeg nærmer meg 40, sier 29 år gamle Lise Davidsen.

– «Cavalleria Rusticana» er derfor bra for min stemme slik den er nå, sier Davidsen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Kjærlighet og sjalusi

«Cavalleria Rusticana» blir et høydramatisk møte med kjærlighet, sjalusi, skyldfølelse, tro og dueller på liv og død, hensatt til 1800-tallets Sicilia 2. påskedag.

– Hadde jeg hatt så mye dramatikk i hverdagen, hadde jeg nok blitt ko-ko i huet, smiler Davidsen, som ellers kommer fra en hobby-håndballfamilie i Stokke i Vestfold. Både foreldre også barn drev på med håndball, men Lise Davidsen understreker at verden ikke har gått glipp av noen stortalenter.

– Vi var bare veldig glade i håndball og sport, sier Davidsen, som følger interessert med de norske håndballjentene i EM. Hun gikk også på Kulturskolen som barn. Men det var først da hun begynte på musikklinja på videregående at hun kom inn i den klassiske musikkens verden. Etter det tok hun en bachelor ved Musikkonservatoriet i Bergen.

Snill bestefar

Etter studiene var det ute for å skaffe seg oppdrag, og Davidsen var på mange auditions. Hun fikk noen roller, men det store vendepunktet i karrieren kom i fjor, da hun vant to sangkonkurranser. Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse, og ikke minst: Placido Domingos «Operalia». Den seieren åpnet dører, og nå har hun signert kontrakter med scener i Zürich, Amsterdam, Glyndebourne, Wien, og så Royal Opera House i Covent Garden.

– Plácido Domingo er sånn som han ser ut: En snill bestefar, som elsker musikk, og som ikke lar seg stoppe av normer, sier Davidsen.

– Hele familien hans er involvert i den konkurransen, og de er genuint opptatt av å få fram unge sangere. Etter den seieren ble alt annerledes. Jeg ble sett på en helt annen måte.

Flyr ikke på byen

Etter at hun er ferdig med «Cavalleria» i Oslo venter oppdrag i Nord-Norge og Argentina. Lise Davidsens kalender er fylt med gjøremål fram til 2021. I årene som kommer må hun selvsagt gjøre alt hun kan for å holde stemmen frisk.

– Jeg kler meg godt, og flyr ikke på byen. Alkohol og roping og skriking over høy musikk er ikke bra for stemmen. Men jeg spiser middag ute med venner og sånn, da.

– Og fører lavmælte samtaler med dem?

– Ja!

Mer fra Dagsavisen