Kultur

Lettbooket

KOMMENTAR: Hvorfor jeg elsker bookingportalene? Fordi de er så utrolig enkle å bruke, oversiktlige og gode! Det må dere også bli, hoteller!

Ja, jeg bruker ofte hotellsøkemotorer. Her får jeg både et kjapt overblikk over mulige hoteller i området – og ikke minst hva som er ledig og har best pris på akkurat de dagene jeg skal reise. Jeg får se ulike rom, fasiliteter og kostnader i en fei. Det sparer meg for et vanvittig detektivarbeid! Dessuten er det å booke ekstremt enkelt. Kjapt. Trygt. Ofte kan vi avbestille gratis. Og ikke minst får vi vite hvordan andre hotellgjester som har bodd der har hatt det. Vi har også – hittil – fått «garantert billigste pris», noe som vi jo tror på fortsatt. Dessuten snakker de med oss – på norsk!

I tillegg er de eksperter på å overtale oss. Spesielt Booking.com. De får oss til å føle at vi må skynde oss skikkelig for å få det «ekstra gode tilbudet». Hele tiden dukker det opp faner av typen «bare ett rom igjen», «siste sjanse», «58 prosent av hotellene er fullbooket i denne perioden» og så videre. Bookingen blir bekreftet øyeblikkelig, og vi blir til og med gratulert fordi vi har klart å hale i land en superdal. Hurra! Jeg er et «bookinggeni»! Og får ekstra «rabatter» på grunn av det. Tror jeg i alle fall. Selv om jeg vet at «anbefalt»-merket som så så fint ut, egentlig er kjøpt og betalt av hotellet selv.

Les også: Slik kjemper de om hotellbookingen din

Bookingpresset har selvsagt ett konkret mål: Å få oss til å booke via deres nettsider, slik at vi ikke forsvinner til hotellets egen. Mange av oss sjekker nemlig dem også, når vi finner et sted vi liker, for å få mer informasjon. Og kanskje bedre pris? Men dersom bookingprosessen er litt mer kronglete og tidkrevende, så sorry! Da forsvinner jeg raskt tilbake til den strømlinjeformede tre klikks-suksessen på hotellportalen! (Og det skjer OFTE! Noen steder må du til og med sende MAIL for å sjekke både pris og ledige rom, og avbestillingsvilkårene ser ut som en lang straffeutmåling. Huff!) Derfor ender altfor mange hoteller med å betale 200 kroner til et stort multinasjonalt konsern som sikkert er registrert på en paradisisk palmeøy, for å få meg som gjest. Og norske myndigheter går glipp av masse skattekroner, når så mye av det bitte lille overskuddet fra en presset reiselivsnæring går rett ut av landet igjen.

Booking.com, som står for brorparten av Priceline Groups 60 prosents ballegrep på det europeiske portalmarkedet, blir da gjerne også omtalt som den digitale markedsføringens supergenier – og er en av de mest aggressive annonsørene i nettuniverset. Det er ikke lett for et lite pensjonat i Fredrikstad å konkurrere mot dem. I tillegg har den utstrakte bruken av konkurransehemmende prisparitetsklausuler gjort at forbrukere flest tror at vi får den beste prisen hos portalene, siden hotellene lenge ikke har fått lov til å underby dem i pris. Men om denne prisparitetspolitikken nå står for fall kan det åpne for mer konkurranse – og en eventuell priskrig, når både hotellene og hotellportalene signaliserer at de vil bruke egne rabatter som våpen for å få oss til å booke på deres egne sider.

Få reisetips på Dagsavisen.nos reiseside

Metasøk med muligheter for øyeblikkelig booking kan også endre spillet fort. En del reiseeksperter mener derfor at provisjonsnivået vil presses ned, og bli mer på linje med nettportaler som er rettet mot flysøk og bilutleie, der provisjonene typisk ligger på rundt to og fem-seks prosent. Samtidig vil din personlige booking- og søkehistorie sannsynligvis framover ha stadig mer innvirkning på de prisene du får opp og bli enda mer flytende, og endre seg basert på tilbud og etterspørsel, og tidligere bestillingshistorikk. I tillegg til vil provisjonsjungelen bli enda mer komplisert og differensiert. Derfor hoteller, må dere ta jobben med å pimpe opp bookingsverktøyet og nettgjestfriheten deres. Nå! Så jeg kan booke hjemme hos dere. Helt enkelt. Og gjerne bli belønnet for det.

Mer fra Dagsavisen