Kultur

Gatemagasinene sliter

Gatemagasiner i hele landet strever med lave salgstall, og snart kan flere ende med kroken på døra. – Folk er mette, sier redaktør for «Klar» i Kristiansand.

Erlik Oslo har hatt et dramatisk opplagsfall de siste årene, men understreker at de ikke sliter. – Vi har mange gode venner som hjelper oss, sier redaktør. FOTO: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX

På midten av 2000-tallet ble det etablert en rekke gatemagasiner i Norge, et lavterskeltilbud for vanskeligstilte, gjerne rusmisbrukere og hjemløse som kan selge magasiner på gata. Magasinene ble umiddelbart en suksess, og bladene ble revet bort. Men nå opplever alle magasinene opplagsfall, og flere risikerer å måtte gi opp på grunn av sviktende salg.

Tas for gitt

Gatemagasinet Klar som gis ut på Sørlandet har opplevd en klar salgssvikt de siste par åra, og kan risikere å ende opp med kroken på døra om kort tid.

Daglig leder og redaktør Oddmund Harsvik forteller at de mellom 2006 og 2013 hadde et opplag på mellom 13.000 og 17.000 blader i måneden. I dag er opplaget bare på 5.000 magasiner. Han tror det er flere grunner til at flere magasiner sliter med salget. Blant annet har publikum blitt mette.

– Jeg gikk nedover Karl Johans gate en dag, og har som prinsipp at jeg skal se alle henvendelser jeg får. Jeg ble helt stiv i maska av alle Erlik-selgerne, Frelsesarmeen, Leger uten grenser, Aftenposten-selgere og romfolk. Jeg tror folk går forbi og lukker øynene. Jeg har snakka med andre gatemagasiner som sliter, og vi tror folk har begynt å ta oss forgitt. De er så vant til oss, sier Harsvik.

LES OGSÅ: Slik lever Carolina (24) når hun ikke tigger

Sviktende salg

Sorgenfri, som gis ut i Trondheim, har lagt noen tøffe år bak seg. I 2013 måtte kommunen redde bladet. I dag sier daglig leder Erlend Paxal at det går «litt opp og ned». Magasinet hadde i 2010 et månedlig opplag på omtrent 10.000 blader, mens i dag ligger det på mellom 5.500 og 7.500.

– Vi hadde i likhet med de andre magasinene en prisdobling for noen år siden, som gjorde at det går rundt nå. Sviktende salg var foranledningen. Nedgangen fortsatte etter prishoppet også, men jeg vet ikke om det var grunnet prisoppgangen, eller om det var en fortsettelse av nedgangen som allerede var i gang, sier Paxal.

Han sier de lenge har vært forberedt på et salgsfall, da interessen var enorm da bladet ble lansert for første gang.

– Det er vanskelig å peke på en grunn til at salget har falt så mye. Jeg tror ikke vi er rammet i like stor grad som papiravisene av at folk ikke lenger kjøper papir, selv om det er en del av forklaringen. Bortfallet av kontantbruk har vært en utfordring, og vi har ikke funnet en løsning med digital betaling som er like enkel som kontaktbruken var, sier Sorgenfri-sjefen.

Rehabilitering

Megafon, som gis ut i Bergen, har også opplevd et opplagsfall, fra rundt 15.000 eksemplarer for noen år siden, til 5-6.000 eksemplarer i dag. Redaktør Thomas Anthun Nielsen omtaler det som «veldig lavt». Men Megafon er en del av et kommunalt foretak, og måler egen suksess også etter andre kriterier enn salgstall, forteller redaktøren.

– Vi jobber aktivt med å videreføre selgere til rehabilitering, og bruker kanalene innen arbeidstreningen til å få folk ut av rusproblematikk. Det er salgsmessig hull i hodet, men vi driver jo ikke for å holde liv i oss selv, men for å hjelpe, sier Nielsen, og legger til:

– Den andre hovedgrunnen er at Helse Bergen har startet en storsatsing på LAR (Legemiddelassistert rehabilitering). Da ønsker pasientene å distansere seg fra det aktive rusmiljøet.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

Rogaland og Oslo best

Magasinene som etter eget sigende klarer seg best er Erlik Oslo og Asfalt i Rogaland. Sistnevnte har hatt et opplagsfall på omtrent 2.500 kopier det siste året, og har i dag et opplag på i underkant av 20.000 blader i måneden.

– I likhet med de andre har vi hatt en prisjustering. Det merker vi på salget, men overskuddet er blitt større, noe som betyr at vi kan være et godt arbeidstilbud for rusavhengige, da overskuddet går tilbake til salgskontorenes tiltak, sier ansvarlig redaktør Kristin Hofsli i Asfalt.

Erlik Oslo opplevde et stort opplagsfall fra 2013-14, men sier de klarer seg fint med et snitt på 14.000 solgte i måneden i fjor.

– Det går bra med oss, selv om jeg vet det ikke går så bra med enkelte andre. Det handler om å ha gode venner. Uten venneapparatet som støtter oss hadde det ikke vært mulig for Erlik å gi ut blad, sier redaktør Lars Aarønæs.

Erlik gir også ut bladet Erlik Norge i flere andre byer, men der er det vanskelig å sammenligne tall fra år til år da det varierer hvilke byer det gis ut i.