Kultur

Trangere tider for Oslo Nye Teater

Til tross for suksess med «Singing' in the Rain».

– Vi får ingen statlig støtte, og nå får vi mindre enn halvparten av det vi ønsket fra Oslo kommune. Vi søkte om sju millioner kroner og onsdag vedtok finanskomiteen en økning på tre millioner, sier direktør Sven Torneberg ved Oslo Nye Teater.

Da budsjettet ble lagt fram i september, foreslo kommunen at teatret skulle få 72 millioner, som er likt med fjoråret, men etter finanskomiteens møte går kommunen inn for en økning til 75 millioner kroner.

tøft år

– Dette kommer ikke overraskende, det er noe vi må leve med, for vi har ingen andre alternativer, sier Torneberg, og legger til at Oslo kommunes økning gir en lavere lønns- og priskompensasjon enn den teatrene med statsstøtte får. Økningen er ikke nok til å dekke flere års økonomisk stillstand.

– Hvordan vil dette påvirke spilleplanen?

– Det vil føre til et mindre fyldig repertoar, i tillegg til et betydelig press på produksjonene. Jeg tror 2009 blir et tøft år for oss. De sju millionene vi ber om ville gi større frihet. For oss er det et dilemma at vi ikke har fått økt tilskuddene de siste årene, sier Torneberg, og legger til at økningen ikke gir mer til det kunstneriske arbeidet.

– En ting er å skape kunst, noe annet er å frambringe mirakler, men (Svein Sturla) Hungnes er flink til begge deler, sier Sven Torneberg.

Selv om teatret hadde stor suksess med musikalen «Singin' in the Rain», må det strammes inn.

– Det er selvsagt fint at musikalen har gått så bra, men vi kan ikke til neste år budsjettere med hundre prosent besøk. Oslo Nye Teater har en egenfinansiering på 40 prosent, det er omtrent det dobbelte i forhold til de andre institusjonsteatrene. Det er veldig høyt, sukker Sven Torneberg.

Budsjettet vedtas av bystyret 11. desember.

Ujevn konkurranse

– Det er veldig uheldig og kan få konsekvenser også for oss at Oslo Nye Teater ikke får like gode betingelser som de andre institusjonsteatrene. På den måten tvinges teatret til å sette opp kommersielle stykker, sier Bjørn Heiseldal, leder for produsentforeningen for privatteatre og daglig leder for Thalia teater.

– Private teatre kan gjøre hva vi vil, men det er billettinntektene vi lever av. Vi har ingen andre inntektskilder, påpeker Heiseldal.

Han ønsker at de private teatrene kan ta seg av underholdningen. Konkurransen blir ujevn når institusjonsteatrene må by på musikaler for å få det til å gå rundt.

– De andre institusjonsteatrene har statsstøtte, mens Oslo Nye Teater er kommunalt eid. Det har vært veldig uheldig for dem. Kulturen taper hele tida og blir veid opp mot blant annet eldre og skole. Hvis det hersker en idé i Høyre og Fremskrittspartiet om at de ved å gi mindre til Oslo Nye Teater indirekte støtter privatteatrene og gjør det letter for oss, tar de feil. Oslo Nye bør få romslige rammer så de slipper å ha et kommersielt program, sier Bjørn Heiseldal, som stiller seg undrende til Oslo kommunes holdning.

Mer fra Dagsavisen