Kultur

Tøffe gutter, vakre prinsesser og 70-tallsbarn

Unisex og brunt i år. For tre år siden ble det bråk da store kleskjeder lanserte bikinier for jenter helt ned i ettårsalder.

Som barn av 1970-tallet og selv barnløs var ikke Dahl informert om at jenter skal se ut som små damer, mens gutter skal være tøffe superhelter.

– Det var jo så androgynt da vi vokste opp, og i hodet mitt var jeg fremdeles i den tro at barneklær er barneklær. Jeg innser at jeg tok feil, ler hun.

Som ansatt ved Norsk Folkemuseum tok hun initiativ til «Hot Spot», en liten, kortvarig installasjon som belyser kjønnsaspektet ved barns klær på 1950-tallet, 1970-tallet og de siste ti årene. Utstillingen åpner i morgen.

– Det ser ut til at vi har gått fra uniformert stil for gutter og jenter, via kjønnsnøytrale klær tilbake til de svært uniformerte igjen, sier hun til NTB

Bikinibråk

De siste tiårene har lilla og rosa dominert for jenter, mens gutta har fått mye blått og mørkegrønt. Jentene får hjerte- og blomstermotiv, gutta får biler og fotball. I tillegg har særlig jenters klær i stor grad fått samme snitt som voksenklærne. For tre år siden ble det bråk da flere av de store kleskjedene lanserte bikinier for jenter helt ned i ettårsalder.

– Dette blir barn i voksne kvinners klær, noe som er med på å gjøre barndommen til noe annet enn det den er, sa daværende barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) til VG.

Året etter fikk modell Liz Hurley gjennomgå i Storbritannia da hun lanserte leopardmønstret badetøyskolleksjon for voksne med matchende bikinier for jenter i alderen to til ti år.

Dømmer ikke

Mette Dahl ved Folkemuseet vil ikke dømme noen, men hun inviterer publikum til å delta med egne meninger: Er det klær som skaper folk, og i så fall, betyr det noe hva voksne kler på barna fra spedbarnsalder? Hun bruker seg selv som eksempel:

– På 1970-tallet var det ikke forskjell på jente- og guttesveis, vi hadde alle de samme slengbuksene, hjemmestrikkede ullvestene og busserullene. Jeg kan ikke si om klærnes utseende gjorde meg noe annerledes enn om jeg hadde vært kledd opp i rosa, sier hun.

Etter minst ti år med rosa og lyseblått er barnemoten i ferd med å endre seg. Nå vil foreldre i Norge også ha klær både gutter og jenter kan bruke. Lindex-kjeden har stor suksess med ny unisexkolleksjon for de minste, mens KappAhl relanserte sin unisexserie i februar.

Unisex og brunt i år

Årets trend er inspirert av mønstre, farger og snitt fra 1970-tallet. Også økologiske materialer er i tiden.

– Særlig brune barneklær er populært nå, en typisk farge både jenter og gutter bruker, sier informasjonssjef Sara Carlsson i Lindex.

Hun tror etterspørselen er et uttrykk for større åpenhet i samfunnet, og ikke minst et ønske om å være miljøvennlig og ta avstand fra bruk-og-kast-kulturen.

– Disse idealene og verdiene var jo framtredende på 1970-tallet også. Klær skulle sys om og arves, også mellom barn av ulikt kjønn. Klærne måtte være av god kvalitet, slitesterke, så de tålte vask og lang bruk.

Kjedene vil likevel ikke kutte ut prinsessestil og superheltmotiver.

– Vi opplever at jenter ofte vil ha superhelter og biler på klærne sine, mens det finnes gutter som gjerne vil ha på seg tiara og glitrende, rosa t-skjorte. Her er det foreldrene som setter grenser, ikke vi, sier Carlsson.

Mer fra Dagsavisen