Kultur

Farlig flyfest

Vi bretter samvittighetsfullt melkekartongene sykler til jobbog tar på oss ullgenser i stua – mens vi diskuterer tidens bokstavelig taltheteste tema: været og rosene som blomstrer i desember. Så sjekker vi nettetfor latterlig billige flybilletter.

Etter en artikkel om å reise på en langhelg til Beijingog Shanghai har jeg fått reaksjoner fra noen lesere som mener at det erhårreisende å reise halve jordkloden rundt for å forbruke mest mulig påkortest mulig tid. De har et poeng. Men Kina er ikke i særklasse. Flyreisergenerelt er ikke spesielt miljøvennlig enten du drar på en storbyhelg tilRoma eller tar flyet til hytta i Lofoten. Jo kortere flyavstand jodårligere utnyttes energien siden avgang og landing er de mestenergikrevende og forurensende fasene av flygingen. I tillegg er flyene påkorte distanser ofte ganske små og tar færre passasjerer noe som økerdrivstofforbruket per passasjer. Dessuten kan korte flyturer lettereerstattes med mer miljøvennlige måter å reise på.

Forurensning fra fly står i dag for rundt tre prosent av det globaleCO2-utslippet. Men flytrafikken er i eksplosiv vekst. I Norge har den økthele 150 prosent mellom 1990 og 2005. Enkelte internasjonale trendstudierspår at den globale flytrafikken vil fordobles innen 2020.

Problemet er (sorry folkens) at flybillettene er altforbillige. Ofte koster det mindre å fly til London enn å komme seg hjem fraen kveld på byen i taxi. Men den tiden kan snart være over. EU vurderer idisse dager å vedta at alle flyselskap som flyr inn og ut av Europa fra ogmed 2011 vil måtte kjøpe CO2-kvoter som tilsvarer mengden drivhusgasserflyene deres slipper ut. Dermed kan flybillettene bli rundt 70-300 kronerdyrere per billett. Ingen umulig sum men flyselskapene stritter selvsagtimot. Passasjerene med sine én euro-billetter i lanken arrangerer hellerikke akkurat demoer for å få opp prisene.

Men du kan fremdeles fly til regnskogen uten å føle atdu ødelegger den helt. De siste årene er det kommet flere storeorganisasjoner som selger en slags klimabillett som veier opp for skadenflyreisen din påfører miljøet. En av dem er den ideelle organisasjonen Myclimate som ble stiftet i Sveits i 2002. I april ble den norske versjonenMitt klima lansert her hjemme av Framtiden i våre hender. Fram til novemberhar de solgt 718 klimabilletter til en verdi av 154.000 kroner. Dettekompenserer for 794 tonn karbondioksid eller det årlige forbruket fra 308vanlige norske biler. Hos Mitt Klima brukes pengene til å støtte små ogstore klimaprosjekter i fattige land.

Et klimabillettkjøp har dessuten en oppdragende effekt.Når du må betale for den går det med ett opp for deg at klimaforurensning koster.For en Mitt klima-billett til Beijing må du ut med hele 505kronersom takk for at du får spre 263 tonn karbondioksid over JessheimSibir og den kinesiske mur. Til sammenligning produserer hver nordmann isnitt fem til åtte tonn CO2 i året. Fly slipper heller ikke bare utkarbondioksid men også en rekke andre uhumskheter som øker drivhuseffektenog truer med å gjøre Seychellene til et reisemål man bare kan reise til idrømme. Så du fly løp og kjøp. Du kan også nøyedeg med å kjøpe halv billett. Eller kanskje du kan gi en klimabillett i gavetil noen til jul?

Enkelte flyselskap viser for øvrig mer kreativitet enn andre imiljøkampen: Ifølge Aftenposten vil det kinesiske flyselskapet ChinaSouthern spare drivstoff ved å lære passasjerene å gå på toalettet før degår på flyet. Energien som blir brukt for å spyle ned skal visstnok være noktil å drive en drivstoffgjerrig bil minst ti kilometer!

Kilder: Framtiden i våre hender/mittklima.no EU Forbes VG

Mer fra Dagsavisen