Kultur

Fem fine lette toppturer:

1.Gaustatoppen 1.883 m.o.h.

Et populært utfluktsmål året rundt. Du kan gå opp på vanlige fjellski også.Følg vei fra Rjukan mot Gaustablikk men forsett 200 meter inn på denvinterstengte veien mot Svineroisetra i stedet for å ta av ved skiltet. Gåopp til sentra. Her tar du av til høyre og gå mot laveste punkt påHimmelranden (toppen av Langefonna). Herfra følger du eggen nordover mottårnet på toppen. Fra toppen er det nedkjøringer for alle nivåer.Fjellskientusiastene velger samme lette vei ned som opp. Men langs eggennord for tårnet finnes det sju fine renner ned der den første cirka timinutter fra tårnet er den bredeste og mest snøsikre. NB! Skredfare irennene. Når forholdene ligger til rette kan du kjøre helt ned til Rjukan.

Tid: Cirka tre timer (tilbake til p-plass).

Sesong: Som regel best snøforhold fra slutten av januar

2. Nibbi Hemsedal 1.741 .m.o.h.

Hemsedal byr på mange fine topper. Skogshorn er mest kjent men lillebrorNibbi er litt enklere. Start på Lykkjastølen. Gå opp på vestsiden av fossendu ser cirka 100 høydemeter opp fra stølen. Etterpå skrår du oppover ogfølger den naturlige renneformasjonen midt i eller til høyre. Nedkjøringsamme vei eller litt brattere renner litt lenger sør. Du kan også fortsettevidere til Skurvefjell.

Tid: Tre timer

Sesong: Som regel best fra februar til mai.

3. Loftet Jotunheimen 2.170 m.o.h.

Jotunheimen er en godtepose med sukkertopper. En lett tilgjengelig og fintur er Loftet. Populær vårskitur. Start på Jotunheimen Fjellstue. Gå oppmellom Nedre og Øvre Halsatjønn og fortsett opp langs vestsiden avLangeranden. Oppe på 1300 meter dreier du vest mot det flatere partiet ogfortsetter opp fjellsiden vest for Vesleloftet. Når du er kommet på høydemed Vesleloftet dreier du først sørøstover før du følger ryggen sørvestovermot toppen.

Tid: Fire-fem timer Sesong: Best fra midten av mars

Fra Leirvassbu finnes det også flere enkle toppturer. For eksempel Stetindenog Midtre Høgvageltind som begge tar tre-fire timer.

4. Storhornet i Oppdal 1589 m.o.h.

Bygdas mest populære toppturfjell og stakeløypa til toppen kan går medvanlige ski og god festesmøring. Men nedkjøringen er morsommere medkraftigere utstyr. Start fra Festa cirka ti kilometer vest fra sentrum.Sving av fra RV 70 mot Gjeilvatnet og sving til venstre ved butikken etter200 meter. Etter cirka to kilometer er det skiltet til parkeringen. Følgeskiløypa/stakene gjennom skogen og et hyttefelt og mot nordvest før dukommer til ei steinbu. Grei oppstigning uten de hardeste motbakkene. Nedsamme vei eller sving deg på siden av sporet. Også noen bratterealternativer.

Tid: 25-4 timer

Sesong: Fra desember til juni.

5. Steindalsnosi Hurrungane 2.025 m.o.h.

Parker ved Gjuvvatnet på Sognefjellsveien seks kilometer øst for Turtagrø.Ruta går opp på sørsiden av elva og videre over vannet nordøst for toppen på1.513 meter. Etterpå forstetter du mot den bratte tydelige snøflanken vestfor toppen og går på venstre flanke over denne. Deretter går du enkilometer mot venstre (nordøst) over det forholdsvis flate topplatået tiltoppen. Nedkjøring samme vei eller fra nabotoppen Fannaråken.

Tid: Tre-fire timer

Sesong: Mai og juni.

Andre anbefalte lette toppturer: Småtindan i Lofoten Ystetindved Romsdalsfjorden Storgalten i Lyngen Steinskardtinden påKvaløya ved Tromsø. Flere av toppene Kåfjordalpene erogså greie.

Noen populære utgangspunkt for toppskiturer er Turtagrø LeirvassbuStandalhytta i Sunnmørsalpene og Fondsbu (beltebilrute fra Tyin ogsåvinterguiding).