Kultur

Ut med Madonna – inn med Madrugada

Nordmenn er fan av norske artister som aldri før: I fjor ble det solgt 42 millioner norskproduserte album. Det totale salget er på 125 millioner noe som er en nedgang på 12 prosent fra 2004. Dette går fram av årsstatistikken som i går ble lagt fram av de store plateselskapenes organisasjon IFPI.

Tallene betyr to ting: Det samlede platemarkedet i Norge begynner å vise svakhetstegn akkurat som det har gjort i det internasjonale platemarkedet i de senere år. Men takket være en økende interesse for våre hjemlige artister blir sluttresultatet langt fra så ille som det kunne ha blitt.

– Lokale artister vinner terreng i forhold til anglosaksiske og amerikanske artister. Men dette er ikke noe som er spesielt for Norge men en trend som gjør seg gjeldende over hele Europa sier Asbjørn Slettemark redaktør i bransjebladet FaroJournalen.

– God musikk

Det er heller ikke noe som tyder på at den positive utviklingen for norske artister er et tilfeldig blaff. Økningen i fjor var på 28 prosent i forhold til 2004 målt i antall solgte eksemplarer. Og i 2004 var økningen på 32 prosent i forhold til året før.

Men i fjor passerte norsk musikkbransje en ny milepæl: For første gang har norske artister solgt mer enn de gjorde i 1994 da platebransjen kunne ri på en bølge av nasjonalromantiske stemninger i forbindelse med OL på Lillehammer.

Ifølge Asbjørn Slettemark er suksessen et resultat av et stort kollektivt løft som har hatt en rekke positive synergieffekter:

– Landets platebutikker er blitt veldig interessert i å formidle norsk musikk radiostasjonene spiller stadig mer norsk musikk mediene viser større interesse og til sist men ikke minst: Norske musikere lager gode plater som folk er interessert i sier Asbjørn Slettemark.

Madrugada

Plateselskapenes egne tall over de mest solgte albumene i fjor viser også med all tydelighet at norske artister står sterkt. For selv om albumet «Piece by Piece» av britiske Katie Melua toppet salgslistene med om lag 117.00 eksemplarer så var det norske Madrugada som solgte desidert flest plater blant fjorårets nyutgivelser.

Med nærmere 90.000 solgte av albumet «The Deep End» og 88.500 av liveplate «Live at Tralfamadore» har Madrugada inntatt tronen som landets mestselgende artist – uansett sjanger og opprinnelse.

– Det er jo blitt gjentatt til det kjedsommelige; men det er åpenbart at Madrugada sto fram som Norges største rockeband i løpet av 2005 sier Slettemark. Han mener Madrugadas nærhet til publikum og egne fans er et godt eksempel på hvordan norske artister vinner terreng – gjerne på bekostning av Madonna og andre storheter.

– Det spiller ingen rolle at de synger på engelsk og at musikken deres like gjerne kunne vært laget at et britisk band. Det er nærheten til publikum som teller mener redaktøren av FaroJournalen.

Norsk på norsk

Suksessen til norsk platebransje lar seg likevel ikke forklare med at det bare er et enkelt «lokomotiv» som drar salgstallene oppover.

For på plassene etter Katie Melua og Madrugada kommer heilnorsk artister som «Ravi & DJ Løv» og Åge Aleksandersen som begge har solgt over 80.000 album. Deretter følger så vidt forskjellige artister som A-HA Sissel Kyrkjebø og Vamp hakk i hæl.

I 2005 har norsk platebransje vist til fulle at de ikke bare har ett men flere stødige bein å stå på. Og det betyr inntekter også for de store internasjonale plateselskapene som har signert norske artister.

– Det er ikke lenger bare de store amerikanske tungvekterne som skal redde julebordene til plateselskapene sier Asbjørn Slettemark.

Madrugada var i fjor landets mestselgende artist – og hakk i hæl følger en rekke andre norske artister.

Mer fra Dagsavisen