Kultur

100-årsmarkering sprakk med 50 mill.

I april i år måtte ledelsen og styret for Hundreårsmarkeringen trekke seg. 27 millioner kroner i underskudd var godt over tålegrensen for daværende kulturminister Valgerd Svarstad Haugland. Da den nye ledelsen var på plass kunne de konstatere at underskuddet ville bli neste dobbelt så stort: 50 millioner kroner.

Nå viser det seg at den nye ledelsen har hatt betydelig bedre bakkekontakt enn sine forgjengere.

– Det blir ingen dramatiske endringer i forhold til de tallene vi la fram i sommer sier daglig leder i Hundreårsmarkeringen 2005 Dag Dyrdal. Han anslår at overskridelsene heller vil bli noe lavere enn de varslede 50 millioner kronene.

En foreløpig gjennomgang av regnskapstallene viser at Hundreårsmarkeringen har kostet 240 millioner kroner over de tre årene markeringen har foregått.

Stortinget bevilget i utgangspunktet 130 millioner kroner for perioden 2001-2005 men må nå belage seg på å punge ut med 50 millioner kroner mer.

Kulturminister Giske er derfor blitt informert om størrelsen på underskuddet og Hundreårsmarkeringen setter sin lit til at pengene blir bevilget i forbindelse med statsbudsjettet før jul.

– Ikke Lillehammer-OL

Overskridelsene har flere årsaker opplyser Dag Dyrdal. For det første var det gitt tilsagn om støtte til en rekke arrangementer før det fantes økonomisk dekning. For det andre var forventningene til inntekter urealistiske.

I alt har det kommet inn 15-20 millioner kroner i inntekter fra sponsorer billettsalg og lisensavtaler noe som er langt lavere enn forventet.

Et lite lyspunkt er likevel salget av minnemynt som nå er så godt som utsolgt. Det har gitt 40 millioner kroner i inntekter.

Den tidligere ledelsen hadde budsjettert med kommersielle inntekter i størrelsesorden 80-90 millioner kroner. Det endelige resultatet blir 55-60 millioner kroner.

– Det kan virke som om man baserte seg på erfaringene fra Lillehammer-OL. Men det viste seg at Hundreårsmarkeringen ikke var et prosjekt som fikk like mye interesse i sponsormarkedet sier Dag Dyrdal.

Tapte på Kulturnatt

Den såkalte «kulturnatten» som ble arrangert i Oslo i juni er et eksempel på optimismen som rådet: Her hadde tidligere administrerende direktør Jan Erik Raanes regnet med 30.000 betalende publikummere. Men kun 6.500 kjøpte billett for å få adgang til de 150 kulturarrangementene. Dermed gikk Hundreårsmarkeringen glipp av nesten 25 millioner kroner over natten.

– Men kulturnatten hadde i alt 15.000 besøkende. Det er ikke dårlig. Det første året de arrangerte kulturnatt i København hadde de 5.000 besøkende. I dag er de oppe i 60.000-70.000 sier Dag Dyrdal.

Uavhengig av de røde tallene i regnskapet mener Dag Dyrdal at prosjektet har vært en suksess. Kritikken om at det Hundreårsmarkeringen burde hett «Hundreårsfesten» er han ikke med på.

– Bredden på arrangementene har vært enorm med alt fra tunge historiske prosjekter og seminarer om kunst; samt bokutgivelser sceneforestillinger dokumentarer og konserter. Det ligger mye feiring i alt dette.

Mer fra Dagsavisen