Kultur

Men den politiske kunst var ikke død

– Dette er næringsrik og billig basiskost. Og det er nok til alle konstaterer Astrid Solgaard og strør en håndfull oransje linser utover et ti kvadratmeter stort lerret. Under linsene skimtes et skarpt og uttrykksfullt ansikt. Det er Solgaards representasjon av et fotografi av en filippinsk småbonde. Flere av hans slektninger er drept som følge av småbondens ønske om mer jord til å brødfø seg og sine. Selv er han forfulgt av myndighetene.

Gjør verden mindre

I løpet av få minutter omformer Solgaard haugen med linser til Storbritannia til høyre for filippinerens venstre øre og kompletterer verdenskartet som er dagens desiderte blikkfang på plassen foran Stortinget.

Her har et par dusin tilfeldig forbipasserende stoppet opp for å bivåne Solgaards live-kunst.

– Uff sukker en av de frammøtte bøyer hodet og klemmer håndflatene mot hverandre i ansiktshøyde. Kunstneren gjør åpenbart verden mindre denne lørdagen.

Mer politisert

I går skrev Dagsavisen om den direkte politiske kunstens degenerasjon.

Men Solgaard er et bevis på at brodden og det kunstneriske engasjement fortsatt lever i beste velgående.

– Jeg synes faktisk at kunsten begynner å bli mer politisert igjen selv om vi ikke ser så mye av det i Norge foreløpig. Verden blir mer politisert derfor blir kunsten mer politisert sier Solgaard.

Sammen med organisasjonen FIAN (FoodFirst Information and Action Network) ønsker Solgaard å rette oppmerksomheten mot urettferdig fordeling og for retten til mat og til å brødfø seg selv.

FIAN er en verdensomspennende organisasjon som legger press på myndigheter internasjonale organisasjoner eller multinasjonale selskaper når retten til mat brytes.

Gårsdagens kampanje i Oslo sentrum var spesielt rettet mot sultrammede i India. FIAN anklager myndighetene i landet for å neglisjere at svært mange lider som følge av mangel på mat.

Langsomt arbeid

– Det burde være selvfølgelig at alle har mat. Og det burde være mulig å lage rettssystemer som sørger for at alle har nok å spise mener Solgaard som selv har jobbet for Kirkens Nødhjelp og SAIH. Hun forklarer sitt kunstneriske engasjement for FIAN slik:

– Jeg liker den måten organisasjonen jobber på og hvordan de tenker bistand. Samtidig passet denne måten å jobbe med maleri og verdenskart på veldig godt til FIAN. Jeg bruker fire timer hver gang jeg gjør dette sier hun og danderer linsene. Og arbeidet med menneskerettigheter og mat er et langsomt arbeid sier Solgaard.

Mer fra Dagsavisen