Kultur

Reklametårn og behovet for styring

Hovedstadsaksjonens forslag til en helhetsplan for reklame hadde ettoverordnet premiss: Minst mulig reklame samlet på færrest mulig punkter.

Helhetsplanen som ble framlagt som råd til politikerne februar 2003anbefalte på dette grunnlaget reklametårn framfor frittstående plakater(posters). Tårnene samler flere reklameplakater på ett sted mens posternesprer det samme antallet ut over bylandskapet. Runde tårn kan dessutenbrukes som positive elementer i byrommet både som markeringer av plasser ogflankeringer av gateflukter. For tverrstående plakater er dette mindremulig særlig i mange smale gaterom i Oslo der de vil hindre gjennomblikk ogframkommelighet.

Tradisjonen for bruk av reklametårn er dessuten gammel i Europa og fantesogså i Oslo på 1800-tallet og er i dag vanlige i de fleste store byer også iSkandinavia.

Helhetsplanen for plasseringer av reklametårn hadde til hensikt å være en beredskapsplan for politikerne. Ved først å ha foretatt enestetisk vurdering av hvor og i hvilke byrom det kan passe med tårn kan dettildeles reklameplass etter tilbudskonkurranse blant leverandørene. Uten enslik overordnet styring risikeres det rene frisleppet der leverandørenebrer seg på egne premisser. Ideelt i en helhetsplanlegging er altså at manstår mest mulig fritt slik at byrommene alene kan legge føringene for debeste plasseringene.

Problemet med å omdanne eksisterende nedstigningstårn tilreklame er at plasseringene av dem allerede er gitt. Også design ogdimensjon er gitt. Moderne reklametårn har uansett leverandør en høyde påca. 45 meter og er altså relativt store selv om vinnerprosjektet etter enarkitektkonkurranse garanterer for en tiltalende design.

Begge disse begrensningene må gjøre en særdeles varsom når en velger hvilkenedstigningstårn som kan omdannes. Flere steder kan store reklametårn virkehåpløst dominerende. Andre hensyn som vil måtte begrense antallet er at noennedstigningstårn bør bevares og i tilstrekkelig antall for at tidsbildetskal bli komplett. I tillegg kommer all den reklamen som er der fra før. Etstort antall posters er allerede satt ut på grunn av tidligere inngåtteavtaler og de fleste leskur er forsynt med det samme. Ting kan jo ikke ståoppå hverandre!

Tydelig trengs det altså fortsatt helhetsplanlegging og mer kritisk ennnoen gang. Jeg forstår at både byantikvar samferdselsetat og byplankontorhar samarbeidet om avveiningene og ser fram til resultatet med spenning.

Mer fra Dagsavisen