Kultur

Reklametårnene er på plass

De har vært heftig omdiskuterte i snart et år men kraftige protester til tross: I helgen ble 40 av de 68 planlagte reklametårnene satt opp i Oslo sentrum. Hvert av de fire og en halv meter høye og halvannen meter brede tårnene har plass til to store plakater på drøye en ganger tre og en halv meter i tillegg til en mindre plass satt av til offentlig informasjon.

Tårnene kommer som erstatning for eldre langt mindre nedstigningstårn som brukes av teknikere for reparasjoner og vedlikehold av underjordiske anlegg og er resultat av en avtale mellom Hafslund kommunale etater og reklamefirmaet JCDecaux. JCDecaux står for utskiftning og vedlikehold av de nye tårnene mot at de får retten til å selge reklameplassen på tårnene.

– Installasjonen av alle de 40 tårnene har blitt gjort unna på under et døgn i helgen av hensyn til framkommeligheten i byen forteller administrerende direktør Øyvind Markussen i JCDecaux Norge.

Han vil ikke bli tatt bilde av sammen med sitt nye produkt fordi han frykter at det vil bli brukt i det han kaller «et korstog» mot reklametårnene.

Mer fra Dagsavisen