Innenriks

Vurderte navnebytte etter frekt ID-tyveri

IDENTITETSTYVERI: Etter at Eirik Leganger Nergård ble frastjålet bankkortet i postkassa, har kjeltringen tatt ut penger i banken, kjøpt telefon og forsøkt å ta opp lån.

- Det har vært så ille at jeg har vurdert å bytte navn, sier Eirik Leganger Nergård oppgitt.

Tre uttak

Nergård bor på Carl Berner, hvor de låste postkassene er plassert på utsiden av bygget.

- Mitt gamle bankkort gikk ut i juni, og jeg fikk tilsendt et nytt i posten. Et kort jeg aldri fikk, og som jeg aldri visste når skulle bli sendt, sier han til Dagsavisen.

Etter at han ble frastjålet bankkortet, har tyven tre ganger greid å ta ut penger i forskjellige bankfilialer

- Personen spaserte rett og slett inn i en filial tre ganger (to ganger på Majorstuen og en gang på Oslo S), utga seg for å være meg og kom med en særdeles dårlig etterligning av min signatur for å ta ut titusener av kroner, sier Nergård, som har fått pengene tilbake av banken.

Følte seg mistenkt

- Banken var til å begynne med lite imøtekommende, og det var tydelig at jeg måtte gjøre mye jobb for å få tilbake pengene mine. Faktisk følte jeg meg svindelmistenkt da jeg ba om at pengene, som de hadde gitt ut over skranke til en som opplagt ikke var meg, skulle føres tilbake til min konto, sier han.

ID-tyven bestilte også telefon og simkort i Nergårds navn, og levert i hans postkasse. Der var tyven først ute, og fikk hentet telefonen.

- Postkassene er låst og det er ingen tegn til innbrudd, så vedkommende må ha nøkkel, sier Nergård, som nå henter posten på postkontoret i stedet for i postkassa.

- Han har også opprettet e-postadresse i mitt navn, og har forsøkt på ta opp flere forbrukslån, til jeg fikk sperret meg for kredittsjekk. Jeg fikk blant annet et gjeldsbrev fra Bank Norwegian på 155.000 kroner, sier han.

- Politiet henla saken raskt på grunn av «manglende bevis», til tross for at det finnes overvåkingsbilder av vedkommende, sukker han oppgitt.

- Nå går jeg rundt og passer på hele tida at ikke min ID blir misbrukt på alle mulige måter. Det virker som ID-tyveri er risikofritt, og det virker som politiet ikke bryr seg særlig om de fornærmede, sier han videre.

Utspekulerte

- Det er en håndfull slike saker, kanskje noe mer i året. Tyvene blir stadig mer utspekulerte, men vi i bransjen henger godt med, og forbedrer oss hele tida for å hindre slike saker, sier kommunikasjonsdirektør i Nordea, Rune Sjøhelle, til Dagsavisen.

- Dette er ubehagelig for dem det gjelder, og prosessen med å få pengene tilbake kan være vanskelig. Men vi må stille noen spørsmål, og vi blir også utsatt for svindelforsøk fra folk som påstår de er blitt frastjålet kortet, sier Sjøhelle.

- Sjekk postkasse og konto ofte

Bankene jobber hele tida for å minimere risikoen for svindel, og oppfordrer kundene til å sjekke postkasse og konto ofte, når man vet at et kort kan være på vei.

- De som blir utsatt for dette, spør oss hvorfor vi ikke kan sende kort rekommandert. Men dette er en stor kostnad, som jeg ikke tror kundene vil ta, sier Sjøhelle.

Blir man frastjålet penger, får man ikke dette tilbake.

- Så kort er helt klart det sikreste, avslutter Rune Sjøhelle.

tom.vestreng@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen