Nyheter

Turøy-ulykken: Airbus anbefales å endre design på girboksen

Havarikommisjonen fastslår at et tretthetsbrudd i hovedgirboksen førte til helikopterstyrten utenfor Turøy i 2016 og ber Airbus endre designet på girboksen.

– Det skal ikke være sånn at et helikopter mister rotoren i flygning med det fatale utfallet det får. Havarikommisjonen har konkludert med at designet på denne girboksen hadde nådd et nivå, slik at marginene mot feil er for små. Derfor tilrår vi Airbus å vurdere designet på girboksen, opplyste avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonens luftfartsavdeling på en pressekonferanse i Bergen torsdag ettermiddag.

Helikopteret styrtet på vei fra Gullfaks B-plattformen til helikopterbasen på Flesland 29. april 2016. Alle de 13 personene om bord omkom i ulykken. Havarikommisjonen konkluderte allerede i fjor med at helikopterstyrten skyldtes et tretthetsbrudd i et tannhjul i hovedgirkassen.

Med tilrådingen mener Havarikommisjonen at det vil sørge for å øke robustheten, påliteligheten og sikkerheten til hovedgirboksen på den aktuelle helikoptertypen.

Les også: Navnene på alle de omkomne er frigitt

Katastrofal feil

– Vi har funnet den direkte årsaken til ulykken. Det var et utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen. Vi har også funnet ut hvor bruddet startet – i et overflatesår i lagerbanen, som utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil, sier Halvorsen.

Havarikommisjonen fastslår at måten sprekken vokste på og utviklet seg ikke er en tidligere kjent feil i en slik girtype. Kommisjonen fremmer derfor sikkerhetstilrådinger som blant annet dreier seg om å øke forskningen på nettopp denne problemstillingen. Totalt kommer kommisjonen med hele tolv sikkerhetstilrådinger.

– Det er ingen sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren, fastslås det.

Safe: – Flertallet ønsker ikke disse helikoptrene

Styrtet fra 2000 fots høyde

Helikopteret som styrtet var av typen EC LP Super Puma og ble operert av selskapet CHC Helikopter Service AS. Det transporterte oljearbeidere for Statoil da hovedrotoren plutselig løsnet fra helikopteret.

Flygingen var helt normal og besetningen fikk ingen varsler før hovedrotoren løsnet, hvorpå helikopteret styrtet fra en høyde på 2000 fot ned på en holme nær Turøy, øst for Bergen. En kvinne og tolv menn omkom i ulykken. Selve hovedrotoren landet på en naboøy, cirka 550 meter unna.

Havarikommisjonen trekker samtidig sammenligning til en ulykke med et lignende Super Puma-helikopter fra Airbus utenfor kysten av Skottland i 2009.

– Denne ulykken var også et resultat av et utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir, men tiltakene som ble igangsatt var ikke tilstrekkelige for å forhindre et nytt tap av hovedrotor, påpeker Havarikommisjonen.

Les også: 13 døde i flyulykker i 2017

Airbus svarer

Helikopterprodusenten Airbus ønsker konklusjonene i granskningsrapporten etter Turøy-ulykken velkommen og sier de tar Havarikommisjonens funn til etterretning.

I granskningsrapporten som ble presentert torsdag, fastslo Havarikommisjonen at et tretthetsbrudd i hovedgirboksen førte til at et helikopter av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma styrtet utenfor Turøy i 2016.

Tidligere torsdag meldte Teknisk Ukeblad at selskapet var uenig med Havarikommisjonen og vurderte å ta ut en form for dissens, men ingenting tyder på dette i Airbus' uttalelse om Havarikommisjonens rapport.

– Airbus Helicopters ønsker konklusjonene i rapporten velkommen og tar funnene til etterretning. Selskapet er takknemlig for at havarikommisjonen har gitt oss mulighet til å komme med oppklarende tilleggsopplysninger i forbindelse med granskingen, i form av et vedlegg til rapporten, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Videre understreker selskapet at det før ulykken ikke hadde fått noen tegn på at det som gikk galt under Turøy-ulykken, kunne gå galt i det hele tatt.

– Verken luftfartsmyndigheter eller industrien har noensinne tidligere observert denne typen utmattingsbrudd i en hovedgirboks, som var det som forårsaket Turøy-ulykken, skriver Airbus.

– Det er likhetstrekk til G-REDL ulykken i 2009, men fordi det ikke fantes klare beviser den gangen var det umulig å iverksette tiltak som kanskje kunne ha forhindret Turøy-ulykken, skriver selskapet videre, med henvisning til en lignende helikopterulykke i Skottland der 16 personer omkom.

13 menneskeliv gikk tapt i Turøy-ulykken, og helikopterselskapet beklager det som skjedde.

– Airbus Helicopters ønsker å uttrykke sin dypeste beklagelse for ulykken. Alle som jobber i selskapet opplevde ulykken som et sjokk, og vi uttrykker vår medfølelse og sympati med de etterlatte etter ulykken, skriver selskapet.

(NTB)

Mer fra Dagsavisen