Innenriks

Tjener fett på reklame

Ny avtale sikrer NSB betydelige inntekter, uten at en eneste passasjer trenger å fraktes en meter.

Avtalen dreier seg nemlig om salg av stadig mer attraktive reklameplasser.

For at reklame skal føre til salg, må den ses av flest mulig potensielle kunder. I så måte er det få steder som kan konkurrere med landets om lag 350 jernbanestasjoner og holdeplasser.

I fjor fraktet NSB 52,5 millioner passasjerer. Felles for alle var at de var innom minst to stasjoner eller holdeplasser. I tillegg kommer de mange millionene som tar turen til en stasjon for å hilse velkommen eller vinke på gjensyn til kjente og kjære på reisefot.

Alle prognoser tilsier en veldig vekst i antallet togreisende i årene framover.

Jubler for avtale

Nå jubler derfor reklameforetaket JCDecaux over den nye avtalen med NSB, som sikrer selskapet råderett over mange tusen svært iøynefallende steder for reklame. Bare på perrongene på Oslo S er det snakk om rundt 150 reklamepunkter.

- Annonsemarkedet er entusiastisk. Av landets 300 største annonsører er det veldig få som ikke benytter seg av utendørs reklame, forteller administrerende direktør Øyvind Markussen.

Han ønsker ikke å si noe om verdien av NSB-avtalen som formelt sett er inngått med er Rom Eiendom og Jernbaneverket, som eier og disponerer stasjonene og perrongene. Heller ikke regiondirektør Knut Øivind Ruud Johansen i Rom Eiendom, vil si noe konkret om kroner og øre.

- Jeg vil ikke ut med hvor mye penger det er snakk om, men det er en betydelig sum, sier Johansen.

- Og dette er viktige inntekter for dere?

- Ja, det er en betydelig inntekt, og det er viktig å få inn disse pengene, svarer Johansen.

- Tilsier den nye avtalen enda mer reklame på stasjonene enn det de reisende allerede opplever?

- Planen er ikke vesentlig mer reklame, men det blir en overgang til mer digital reklame, særlig på de større stasjonene. Det gjør det mulig å vise flere reklamebudskap hvert enkelt sted, opp til seks til åtte stykker til enhver tid.

Strenge regler

- Blir det igjen noe plass til å informere om togene?

- Regelverket for hvor reklame kan plasseres på stasjonene, er forholdsvis stramt. Reklamen blir ikke plassert sånn at den forstyrrer informasjonen for togavgangene, forsikrer Johansen.

Selv om avtalen gjelder alle landets stasjoner, er den mest aktuell for de større stasjonene, tilføyer han.

Avtalen mellom Rom Eiendom, Jernbaneverket og JCDecaux, som ennå ikke er undertegnet, gjelder i utgangspunktet for fem år, og etterfølger en lignende avtale med Clear Channel. Rektor og dosent Trond Blindheim ved Markedshøyskolen, håper for NSBs del at det er snakk om en svært lukrativ avtale.

- NSB bør ha mellom 75 og 80 prosent av omsetningen. I så fall vil det være en grei avtale. JCDecauxs oppgave er jo bare å selge reklamen og da bør de klare seg med mellom 20 og 25 prosent av omsetningen, mener Blindheim.

- Alternativet for NSB må jo være å ansette et par mennesker og selge reklamen selv, tilføyer han.

- Ville det vært lurere av NSB å gjøre det?

- Ja, det vil jeg si, men spørsmålet er jo om de definerer dette innenfor sitt virksomhetsområde, svarer Blindheim.

Mer fra Dagsavisen