Innenriks

- I strid med klimaforliket

Bystyret i Oslo behandler i dag en gigantpakke som strider mot klimaforliket, mener Naturvernforbundet.

To dager etter at klimaforliket ble banket på plass i Stortinget, er Oslo-politikerne i ferd med å banke på plass en gigantpakke som går i stikk motsatt retning.

Dét er dommen fra Naturvernforbundet samme dag som bystyret i Oslo behandler Oslopakke 3, som legger linjene for utbygging og finansiering av veier og kollektivtransport i Oslo og Akershus fram til 2032. Naturvernforbundet er en av flere organisasjoner som i dag demonstrerer utenfor Rådhuset i Oslo i forbindelse med behandlingen.

- I Klimameldingen er det lagt opp til at veksten i transporten i de store byene skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. For å klare det, må også kommunene legge planer for det. Oslopakke 3 er en pakke som først sikrer veibyggingen og lar svært viktige kollektivtiltak leve i det uvisse, sier Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken, til Dagsavisen.

Befolkningsveksten

I klimaforliket pekes det på prognoser som viser at befolkningen i landets storbyområder innen 2030 vil øke med 30 til 40 prosent. Det understrekes at «veksten i persontransporten som denne befolkningsøkningen fører med seg må tas med kollektivtransport, sykkel og gange». Videre heter det at «i og omkring storbyområdene skal «kollektivformål og sykkeltiltak gis økt prioritet ved fordeling av samferdselsbevilgningene».

Det er dette demonstrantene mener Oslopakke 3 bryter med.

- Den kraftige befolkningsveksten og behovet for å løse miljøutfordringene tilsier at det er de banebaserte kollektivsystemene som må bygges ut, og det raskt. Da kan ikke investeringene i disse bli gjenstand for usikkerhet og skyves foran oss, sier Natur og Ungdoms leder, Silje Lundberg, til Dagsavisen.

Lundberg anklager Oslo-politikerne for å gjøre sentrale utbygginger for kollektivtransporten, deriblant ny T-banetunnel, avhengig av statlige penger det knytter seg stor usikkerhet til.

- Samtidig skal store veiutbygginger sikres finansiering gjennom bompenger og noe statlige penger, sier hun.

Flere krav

Haltbrekken sier de ikke er uenige i at staten skal bidra med betydelige penger til kollektivutbygging, men at lokalpolitikerne må prioritere det viktigste først. Når de gjør dette, mener han det vil være riktig av staten å spytte inn ekstra midler.

Han streker opp en rekke krav til behandlingen av Oslopakke 3:

* Minst 50 prosent av midlene som trengs til utbygging av ny T-banetunnel (som totalt vil koste ca. 13 mrd. kroner) må sikres gjennom Oslopakke 3.

* Utbyggingen av E 18 Oslo-Asker må reduseres i omfang og omfatter bare miljøtunneler på delstrekninger med særlig behov for det, uten at veikapasiteten økes. I tillegg må det lages et sammenhengende kollektivfelt og et godt sykkelveinett. Innsparte midler må overføres til utbygging av kollektivtilbudet.

* Midlene til sykkelveier økes. Det samme gjelder midlene til øvrig kollektivutbygging samt flere avganger og sitteplasser.

* Utbygging av riksvei 22 mellom Lillestrøm og Fetsund bør ikke prioriteres, fordi det vil øke biltrafikken og er en trussel mot naturmangfoldet.

espen.lokeland-stai@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen