Innenriks

Foreslår ny særavgift for å redde regnskog

Ap, SV og MDG vil ha en ny særavgift for å få stanset bruk av biodrivstoff basert på palmeolje.

– Formålet med avgiften er å gjøre biodrivstoff med høy avskogingsrisiko, som palmeolje, så dyrt at det blir ulønnsomt å selge det, forteller SVs Lars Haltbrekken.

De tre partiene vil fremme forslag om dette i forbindelse med revidert statsbudsjett.

– Vi er nødt til å få palmeolje ut av biodrivstoffmiksen. Palmeolje har isolert sett en negativ klimaeffekt. Når regjeringen skryter av reduserte klimautslipp, skyldes en god del økt bruk av palmeolje, men det bare flytter utslippene til andre land, påpeker Aps Espen Barth Eide.

– I dag er palmeolje så billig at det utkonkurrerer andre og mer bærekraftige biodrivstoffalternativer, sier MDGs Arild Hermstad.

Les også: Høyre-topp vil ha boikott av Esso og Shell – regjeringen er selv kunde

– Ødelagt regnskog

I fjor ble det omsatt 659 millioner liter biodrivstoff i Norge, viser tall fra Miljødirektoratet. Av dette var 46 prosent, 317 millioner liter, laget av palmeolje.

«Dette er en eksplosiv økning sammenlignet med 2016, da det ble brukt 165 millioner liter palmeoljebasert drivstoff», konstaterer Regnskogfondet.

«Norges forbruk av slikt drivstoff i 2017 førte til at 220 kvadratkilometer regnskog ble ødelagt. Det er halvparten av Oslo kommunes areal», påpeker Regnskogfondet også.

Ifølge Drivkraft Norge har bruken av biodrivstoff basert på palmeolje gått «betydelig ned» i år.

– Vi har redusert vår bruk av palmeoljebaserte produkter i 2018, betydelig i forhold til i 2017, bekrefter informasjonsansvarlig Anne Fougner i Esso Norge, overfor Dagsavisen.

– Andelen innblandet palmeolje er så langt for 2018, svært lav, bekrefter også kommunikasjonsrådgiver Wilhelm Kiil Rød i St1 Norge.

Ingen av dem tallfester hvor stor nedgangen har vært.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Krevende å finne

– Tallene rapporteres ikke inn før 31. mars neste år. Derfor kan vi ikke gå inn på alle detaljene rundt hvilke råstoff vi benytter, sier Rød.

– I fjor benyttet vi palmeolje for å lage biodrivstoff, og det er mulig vi vil gjøre det i fremtiden, tilføyer han.

– Vi søker aktivt etter alternativer til palmeolje, men det er foreløpig krevende å finne tilgjengelige biokomponenter som tilfredsstiller EUs bærekraftkriterier på det internasjonale markedet, som ikke inneholder palmeolje, sier Fougner.

Les også: Gjødsel blir den nye oljen

Regjeringen har unnlatt å følge opp

Haltbrekken er av en annen oppfatning.

– Internasjonalt finnes det nok avansert biodrivstoff basert på blant annet matavfall, til å oppfylle omsetningspåbudet.

Dette påbudet, som er bestemt av Stortinget, tilsier at de som selger drivstoff må sørge for at 10 prosent av det er biodrivstoff i år. Andelen skal øke til 12 prosent i 2019 og 20 prosent i 2020.

– En avgift som effektivt ekskluderer palmeolje, vil dessuten gjøre det mer lønnsomt med norskprodusert avansert biodrivstoff – som ikke ødelegger regnskog og som fører til faktiske utslippsreduksjoner, fortsetter Haltbrekken.

Samtidig som Ap, SV og MDG foreslår en ny særavgift, vil de også be regjeringen gjennomføre et stortingsvedtak vedtatt i juni i fjor, som handler om å forby offentlige instanser å kjøpe palmeolje. Så langt har regjeringen unnlatt å følge opp dette, blant annet av hensyn til forholdet til Indonesia.

Les også: Brasils nye utenriksminister mener klimaendringer er et marxistisk komplott

Mer fra Dagsavisen