Hun har skapt en grønn revolusjon:

Lan Marie Bergs grønne eventyr: – Politikerne før oss har ikke turt å gjøre det som kreves

Lan Marie Berg (MDG) lover at den grønne revolusjonen vil fortsette hvis partiet får velgernes tillit i høst. – Så langt har vi fått til mer enn jeg kunne drømme om.

Hvem: Lan Marie Nguyen Berg

Hvorfor: MDG-politikeren og byråden er tilbake fra permisjon og klar til valgkamp

Før 2015 eksisterte du knapt i norsk offentlighet. Siden har du vært overalt. Det har vært litt av en reise?

– Ja. Det har vært en fantastisk reise, egentlig. Det å få lov til å gjennomføre miljøpolitikk i en by som Oslo, og se at det virker, at vi får til det vi har satt som mål. Det er eventyrlig.

Så du for deg dette da du gikk inn i politikken?

– Nei. Da vi stilte til valg i Oslo i 2015, gikk MDG fra å være det nest minste til å ble det tredje største partiet i løpet av valgkampen. Så vi kom på vippen. Det var en av valgets store overraskelser, og mange lurte på hvordan dette skulle gå. MDG hadde ikke noe særlig styringserfaring, og vi ble større veldig raskt. Men det gikk bra, ser vi nå. Vi satte miljøet først, både i forhandlingene med de andre byrådspartiene og i fire år i byrådet. Vi har bygd partiet, og vi har gjort det vi har lovet vi skulle gjøre i Oslo. Det er flott å se at velgerne ønsker mer av det.

Les også: «MDG har grunn til å se lyst på valgutsiktene»

«Dette» i spørsmålet over handler politisk gjennomslag, selvsagt. Men også om at din person genererer enormt mye sinne. Hvorfor, tror du?

– Nei, det … Jeg er ikke så veldig interessert i å spekulere i det. Vi har kanskje ikke vært vant i Norge til politikere som ønsker å gjennomføre ekte miljøpolitikk, som gjør det som skal til for å kutte utslippene, få lufta rein, sørge for bedre sykkelveier og satser på kollektivtrafikken. Det har vi gjort, og det er uvant, tror jeg, for folk. Ekte miljøpolitikk krever prioriteringer. Vi må fjerne parkeringsplasser for å få mer plass til sykkelen, og for å renere luft må vi bruke bompenger. Vi går inn i disse ekte prioriteringene, og klarer å gjennomføre det vi lover. Oslo har hatt en sykkelplan siden 1979, men har ikke blitt sykkelby. Fordi politikerne før oss ikke har turt å gjøre det som kreves.

Men dette sinnet handler så mye om deg, mer enn om dine partikolleger. Er det rasisme, eller «fremmedfrykt» som det heter på fint, inne i bildet, opplever du?

– Det er jo dessverre sånn, fortsatt, i Norge, at det er vanskeligere å være ung kvinne i politikken enn å være mann. Og så er det vanskeligere å ha en annen hudfarge enn flertallet. Vi trenger alle stemmene i et demokrati, så vi må kjempe imot kreftene som vil tie oss. For å svare på spørsmålet ditt: Jeg kan vel se at hudfargen min har spilt inn i noen av kommentarene som er skrevet. Men det går ikke så veldig inn på meg lenger. Først og fremst har dette vært en helt fantastisk reise. Det å ha muligheten til å være med å gjennomføre miljøpolitikk i Oslo, å få være en del av den grønne bølgen som skyller inn over landet vårt. Og så se at det funker … Det har vært fantastisk, og det har gitt meg mye håp. For dette er jo ikke noe som skjer bare i Oslo, vi har kolleger over hele verden som gjør det samme. Vi skaper en bedre by å bo i, med tryggere trafikk og renere luft. Min hverdag har ikke vært preget av dem som skriver på nett, men av alt det fine.

Det bidrar kanskje litt at du er gift med [MDG-politiker, forfatter og sosiale medier-debattant] Eivind Trædal, den mest splittende fyren på internett?

– Jeg tror at det viktigste spørsmålet i vår tid dreier seg om hvordan vi håndterer klimakrisen. En annen veldig viktig sak er hvordan vi håndterer høyrepopulismen. Det ser vi over hele Europa, og vi ser også at de grønne partiene er en tydelig motpol. Begge feltene skaper mye debatt. Og det er viktige områder.

Saken fortsetter under bildet

Viker ikke: Lan Marie Nguyen Berg lover enda grønnere politikk og enda vanskeligere forhold for bilen om byrådet får velgernes tillit i valget i september. FOTO: LENE SØRØY NEVERDAL

Lan Marie Berg. Foto: Lene S. Neverdal

Som du har vært inne på: MDG hadde store planer da dere kom inn i byrådet. Hvordan har det gått, synes du?

– Det har jo gått over all forventning. Vi har fått til mer enn jeg kunne drømme om. Først i plattformen vi ble enige med de andre byrådspartiene om, og så etterpå, i fire år i byrådet. Vi spente buen veldig høyt, og vi har klart å gjøre det vi sa vi skulle gjøre. Vi står bak den største satsingen i kollektivtrafikken etter krigen. Biltrafikken går ned. Lufta er renere, den lå under de nasjonale grenseverdiene i fjor. Det er kjempeviktig, for altfor mange hadde bodd i utsatte områder med dårlig luft. Vi har kuttet byens klimagassutslipp med 16 prosent på to år, samtidig som regjeringen har sørget for at utslippene øker nasjonalt. Plastforbruket i Oslo har gått ned, og vi skal fase ut all unødvendig engangsplast nå. Så har vi tidoblet farten i utbygging av sykkelveier …

[På dette tidspunktet av samtalen blir Lan Marie Berg litt fjern.]

– Du, nå brenner maten her.

Det skjer ofte når du lager mat, leste jeg.

– Det er Eivind som brenner den nå, faktisk.

[Brannalarmen går.]

– Det brenner ikke, kan jeg love. Men … Ja … i fjor bygde vi 15 kilometer sykkelvei, mot 1,5 kilometer i årene før vi overtok i byrådet. I år er målet 25 kilometer. Det er en av de endringene mange legger merke til. Og at det er kommet opp flere lekeplasser rundt omkring i sentrum. Det synes jeg er veldig hyggelig. Litt fordi jeg gleder meg til å ta med dattera mi og leke, men mest fordi jeg ser at mange barn har glede av lekeplassene. Vi har gjort om en parkeringsplass utenfor Oslo S til lekeplass. Det er så fint.

Les også: MDG negative til høyresamarbeid i byene

Jeg er ingen MDG-mann. Men jeg digger det dere gjør med trafikkbildet i byen, selv om jeg kjører bil selv. Bra jobba!

– Takk for det.

Men mange er mindre fornøyd enn meg. Går dere for fort fram?

– Nei, jeg mener dette er det som trengs for at vi skal klare å gjøre Oslo grønnere på den tida vi har. Vi har et mål: Å kutte utslippene med 95 prosent innen 2030. Det betyr i praksis at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 11 år. Det kommer til å kreve masse av oss. Vi holder tempoet oppe og kommer til å øke det, for det er det som skal til for at Oslo bidrar med vår andel til at verden når 1,5-gradersmålet. Det er helt nødvendig. Samtidig vil vi gjøre byen grønnere, bedre å bo i for alle, i dag. Det er det mange som liker. De aller fleste i Oslo er fornøyd med det vi har gjort. Et flertall, viser klimaundersøkelsene, støtter å gjøre Oslo til en grønnere by.

Kunne dere ikke finne en måte å få med dere skeptikerne på?

– Jeg tror det alltid vil være slik at når man gjennomfører politikk, vil noen være imot det man gjør. Det viktigste er at vi har med oss de aller fleste, og det har vi. Så vil noen være imot, men når vi gjennomfører planene, håper jeg folk ser at dette er bra for de fleste. Altfor lenge har byen blitt tilrettelagt for bilen. Det vi gjør, er å ta byen tilbake til oss som bor i den.

Dere har framtida på deres side, tror jeg, i bil- og kollektivpolitikken. Men kan du skjønne at miljøbevegelsen og MDG oppleves som polariserende, ja kanskje litt for triumferende, som Marie Simonsen skrev i Dagbladet denne uka om kranglingen om bilfritt torg i bydelen Kampen?

– Hovedutfordringer er ikke hvordan vi snakker om miljøet, mener jeg. Problemet er at det blir alvor mye snakk om miljøet. Det vi må gjøre, er å drive miljøpolitikk. Det er det vi trenger å gjøre. Og jeg tror det blir veldig fint med bilfri plass på Kampen, altså.

La oss gi Frp halvparten av «skylda» for at Folkeaksjonen Nei til mer bompenger har vokst seg så sterke, på grunn av løfter før de kom i regjering. Er du med på at dere må ta resten av skylda?

– Jeg tror miljøpolitikken er blitt mer tydelig i Oslo etter at vi kom inn. Det skyldes at vi har gjennomført miljøpolitikk, ikke bare snakket om det i festtaler. Slik er det ikke nasjonalt, der det åpnes nye oljefelt og motorveier mens det snakkes om klimaet. Vi viser hvordan det ser ut når vi gjennomfører miljøpolitikk, at det handler om prioriteringer. Mer plass til bilen gir mer utslipp, dårligere luft og farligere skolevei. Vi prioriterer ned bilen, og det vil skape motstand.

Om dere pådrar dere så mye motstand at prosjektet stanser på grunn av protestbevegelser, kan det vel ikke kalles vellykket?

– Det er jo Høyres ansvar, i så fall, som er villige til å samarbeide med FNB for å få makta i Oslo. Det reagerer jeg sterkt på at de er villige til å gjøre. Vi ser at 40.000 ungdommer demonstrerte for klimahandling i mars. Jeg tror mange er blitt redde nå i sommer, i hetebølgen, som mange også ble i fjor. Det får stå for Høyres regning om de vil slippe inn bompengemotstanderne for å få styre byen. Så ser vi samtidig at MDG vokser, vi har sett en dobling fra forrige valg på noen målinger. Vi må bare stå på.

Les også: – Jeg er ikke opptatt av at alle skal være perfekte lavutslippsutgaver av seg selv (DA+)

Du har vært borte en stund, opptatt med viktigere ting enn Oslo-politikk [Berg har vært i mammapermisjon]. Nå er du tilbake, og klar, formoder jeg, til valgkamp.

– Ja …

Du drar på det?

– Nei. jeg tenkte si noe mer, men så begynte du å snakke.

Det var dumt av meg, for jeg har et litt dårlig spørsmål. Har du fått noen nye perspektiv av pausen?

– Jeg gleder meg veldig til å starte valgkampen. Det er veldig god stemning i partiet. Vi har over 700 frivillige som banker på dører hver eneste dag. Jeg gleder meg skikkelig. Det handler om noe av det viktigste vi kan gjøre: Å slåss for grønn politikken, å stå imot dem som ikke ønsker å gjøre byen grønnere. Vi må få fire nye år, for vi er ikke ferdige, det er mye jobb som må gjøres for at Oslo skal være en nullutslippsby i 2030. Jeg er redd for at Høyre og Venstre vil reversere mye av det vi har gjort om de går sammen med bompengepopulistene i FNB og FRP. Vi går til valg på 100 kilometer ny sykkelvei, tryggere trafikk, 15 lekeplasser totalt i sentrum, og at vi skal redusere billettprisene i kollektivtrafikken med 20 prosent.

– Dere ligger an til å gjøre et brakvalg i Oslo, og har nå også 7 prosent i vår seneste nasjonale måling.

– Det er veldig bra. Men det er bare en måling som teller, og det er «målingen» på valgdagen. Jeg håper de som sier de vil stemme på oss, faktisk gjør det.

Og du kommer til å stå på, selv om du mottar hets på nett?

– Helt ærlig: Det går ikke inn på meg på samme måte som før. Det å få lov til å gjennomføre politikk i byen vår er et utrolig privilegium. Jeg er klar for fire nye år, og håper vi får tilliten til å fortsette.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Når går du over til den nasjonale scenen og rikspolitikken?

– Jeg er opptatt av å gjøre en god jobb i Oslo. Det har vært en helt fantastisk reise, og jeg elsker jobben min. Det er virkelig den beste jobben i verden.

Men nasjonalt får man gjort enda mer?

– Det kan jo du si. Men byene står for 70 prosent av klimautslippene i verden. Jeg håper det vi gjør kan inspirere andre, i Norge og i hele verden. Da får vi gjennomslag langt utenfor landets grenser.

Dere var tøffe i forhandlingene med SV og Ap sist. Hva gjør dere om dere er dobbelt så sterke etter dette valget?

– Da skal vi ha dobbelt så mye grønt gjennomslag.

Oioi. Stakkars Oslo.

– Hehe. Nei, vi har et veldig godt samarbeid med de andre partiene. Men vi kommer ikke til å gi oss, for miljøpolitikken er det viktigste av alt.

Mer fra Dagsavisen