Nyheter

Disse blir avdelingsledere i Nye Drammen

Rådgiver Ann Magritt Bekink er en av dem som har fått ny stilling.

Bekink har jobbet med kultur i Drammen kommune siden 2010, og var en av dem som tirsdag fikk beskjed om at hun var "innplassert" i det store puslespillet som utgjør Nye Drammen. Når Dagsavisen Fremtiden ber henne utdype hva som ligger i den nye stillingstittelen "avdelingsleder for kunst og kulturarv", ler hun.

– Jeg kan ikke si noe særlig om hva som følger med ennå, for jeg vet ikke! Det er så ferskt, og først i sensommer og til høsten vil det bli klart hvilke områder som skal ligge hvor, forklarer hun. Hun har ikke selv søkt stillingen, men har fått melde interesse for stillinger i det nye kartet. De fleste av kommunens ansatte blir imidlertid automatisk plassert tilsvarende der de er i dag.

Dekker bredt

Både kultur og idrett og byutvikling har vært organisert på en rekke ulike måter opp gjennom årene også i dagens Drammen, men med den store sammenslåingen av tre kommuner vil inndelingen se helt annerledes ut enn det vi har vært vant med, viser det foreløpige organisasjonskartet. Flere store ansvarsområder kan for eksempel bytte fra en virksomhet til en annen, og en del skal også legges inn i de nye bydelene, som nå skal hete kommunedeler.

Men som avdelingsleder, får du ha en hånd på rattet og mene noe om oppgavefordeling i den videre organiseringen av feltet?

– Jeg håper det!, sier Ann Magritt Bekink.

Virksomheten der hennes avdeling blir én av to, skal dekke over "arena, kunst og kulturarv, idrett og naturforvaltning" og ledes av Tone Ulltveit-Moe.

Hun har på sin side kommunalsjef Jorunn Larsen og kommunaldirektør for kultur, by- og stedsutvikling Einar Jørstad mellom seg og Elisabeth Enger.

Fjerde nivå

Tirsdag ble et nytt lag med ledere innplassert i organisasjonskartet i den nye kommunen, og det gjenstår nå kun noen få stillinger som ikke er besatt, viser oversikten fra Nye Drammen.

– Vi har kommet dit vi ønsket før ferien startet for mange. Vi kvalitetssikrer også utover i juli, sier Marit Nielsen, rådgiver i prosjektorganisasjonen for den nye kommunen, og tiltrer 1. januar som stabsleder for organisasjonsutvikling og kompetanse.

Hun forteller at det har kommet mange innspill fra involverte ansatte underveis i prosessen, både gjennom arbeidsverksteder, i samtaler og på intranettet Workplace.

– Innspillene har vært viktige bidrag i utformingen av ny organisering. Selve prosessen er styrt av reglene for organisering og virksomhetsoverdragelse . Gjennomføringen er drøftet etterhvert som vi jobbet oss fremover, forklarer hun.

Hun beskriver prosessen som et veldig godt utgangspunkt for den nye ledelsen.

– Det har vært en arbeidskrevende prosess, men samtidig en prosess der vi har vært innom alle deler av organisasjonen, utdyper Nielsen.

I mai og juni er alle virksomhetsledere i den nye kommunen lagt inn i puslespillet, etter at 15 av 16 kommunalsjefer og stabsledere er ansatt.

Spent på lokalisering

Status i pyramiden er dermed at

* Alle direktører under rådmann Elisabeth Enger er ansatt og på plass i sine nye jobber.

* Kommunalsjefer og stabsledere: 14 av 16 er rekruttert internt, og blir sittende i sine nåværende stillinger ut 2019. En eksternt rekruttert kommunalsjef er ansatt men har ikke startet i jobben ennå, og det pågår en rekrutteringsprosess for å få på plass den siste.

* Kommunalsjefene vil ta del i arbeidet med å bygge den nye kommunen, sammen med rådmann Elisabeth Enger og direktørene.

Virksomhetslederne sitter også i sine nåværende stillinger ut 2019, men involveres i planleggingen og byggingen av de områdene de skal ha ansvar for fra nyttår. Alle rektorer fortsetter automatisk som virksomhetsledere, ettersom skolene videreføres akkurat som nå.

Etter ferien er det flere oppgaver som venter, ifølge Marit Nielsen.

– For de ansatte er det trolig lokaliseringen av arbeidsplassene de er mest interessert i å få avklart, sier hun.

Her er listen over avdelinger og avdelingsledere i Nye Drammen, som ble offentlig tirsdag 25. juni:

Lønn: Kristine Solberg Gjesmoe (Nedre Eiker)

Personal: Stein Fridfeldt (Nedre Eiker)

Teknisk arkitektur: Ingunn Ryggseter (Drammen)

Drift og infrastruktur: Geir Dahlby (Drammen)

Politisk sekretariat: Vegard Hetty Andersen (Drammen)

Investeringsprosjekter: Stein Horgen Ellingsen (Nedre Eiker)

Samferdsel, vei- og parkforvaltning: Truls Rieger (Drammen)

Drift vei og park: Halvor Thorbjørnsen (Drammen)

Maskin, verksted og lager Thore Hegnes (Nedre Eiker)

Vann og avløpsforvaltning: Ane Prøsch Oddeval (Drammen)

Vann og avløp kundeservice: Helle Buind (Drammen)

Drift vann og avløp: Jane Nysæther Madsen (Svelvik)

Drift renseanlegg Alexander G. Vedler (Drammen)

Parkeringsforvaltning: Mona Sollie (Drammen)

Overordnet planlegging: RIchard Sletten Nilsen (Nedre Eiker)

Matrikkel og oppmåling: Erling Ruud (Nedre Eiker)

Byggesak 1: Jade Iren Winter Kristiansen (Nedre Eiker)

Innbyggertorg: Øystein Kristoffersen (Drammen)

Bibliotek voksne: Monica Nyhus (Drammen)

Bibliotek barn og unge: Katrine Kirkeby Arnold (Drammen)

Kulturskole: Line Fredriksdatter (Drammen)

Ung kultur: Wenche Andreassen Moe (Nedre Eiker)

Kunst og kulturarv An Magritt Bekink (Drammen)

Anlegg, natur og idrett: Arve Hauklien Røren (Drammen)

Aktiv fritid: Patricia Rivas Garcia (Nedre Eiker)

I tillegg kommer avdelingsledere innenfor

Medisinskfaglig virksomhet: Synnøve Nyaas og John David Johannessen (begge Drammen)

Aktivitet og rehabilitering: Karete Holen (Drammen) og Ann Kristin Reitan Moe (Nedre Eiker)

Legevakt: Torill Groth

Døgnakutte tjenester i institusjon

Helsehuset:

Anette Ekeland

Selma Hajder

Gro Anita Wermeskog

Gjermund Bråten

Marianne Berg Sønstrød (alle Drammen)

Omsorgstjenester Mjøndalen/Krokstadelva:

Jeanette Nordnes Vislie

Pål Henrik Rønning

Ellen Antonsen

Hege Røren Aarseth

Roy Arne Hansen

Agathe Nevermo Rogstad

Anette Kristine Pedersen

Trine Eriksen

(alle Nedre Eiker)

Omsorgstjenester Åssiden/Solbergelva:

Maria Brastad Nygård

Ann-Kathrin Morn Johansen

Cecilie Lund Staalhane

Tonje Solstad-Nielsen

Linda Kaspersen (alle Drammen)

Tine Engelsted (Nedre Eiker)

Omsorgstjenester Gulskogen, Danvik og Fjell: Trine-Lise Løchen Lill-Irene Solheim Solbjørg Stokka Ingelill Kvalø Langtvedt Kristine Reinsbø Mathiesen (alle Drammen)

Omsorgstjenester Konnerud:

Gunn Sofia Gudmunnsdottir

Njål Rune Standal

Linda Spillum Grøttland

Marianne Trondsgård (alle Drammen)

Omsorgstjenester Tangen, Marienlyst og Grønland:

Åsa Marie Bechensten

Kristine Solstad Nilsen

Robert Larsen

Hacer Akocca (alle Drammen)

Bente Stranos (Nedre Eiker)

Omsorgstjenester Bragernes:

Maya Løne

Trond Smemo

Gry Øhren

Linda Wessel (alle Drammen)

Omsorgstjenester Øren:

Janne Grethe Opdahl

Marianne Mastø

Hege Blomquist

Merethe Eriksen (alle Drammen)

Omsorgstjenester Svelvik, Åskollen og Skoger Øst:

Anders Antoniusen

Andrea Lonevski Husa

Vibeke Helen Valum

Jane Storli

Mona Sneen

Jonny Vangen

Tjenestetildeling og koordinerende enhet:

Hanne Larsson og Anja Borge Karlsen

Ernæring og kjøkkendrift:

Vegard Wendelborg

Psykisk helse og rusarbeid område 1: Anette Kagiavas (Svelvik) og Hilde Klemetsdal Pedersen og Siri Kolseth.

Psykisk helse og rusarbeid område 2:

Oppfølgingstjenester Tone Bodahl (pluss to vakante)

Mennesker med nedsatt funksjonsevne, tilrettelagte tjenester område 1:

Per Vaaje, Ann Sissel Flatin, Ina Samuelsen, Sissel Garmo, Marianne Giseth (pluss én vakant).

Tilrettelagte tjenester område 2:

Torunn Fjære

Gro Anita Isachsen

Synnøve Bjerke

Bjørnar B. Hoel

Lena Lundberg (pluss én vakant)

Avlastning og aktivitet:

Solveig R. Taranger, Christine Bach, Beate Bjørbæk Mikkelsen, Solveig Bråthen, Sissel Olsen (pluss én vakant)

Ny start:

Iren Solberg, Eva Kjerstin Baustad, Ingunn Eidset Åker

Åpent Hus/ fellesfunksjoner Barnevern:

Ann Kristn Løwe Jensen, Ann Kristin Svendsen, Monica Nebell, Line Nordhaug og Line Gjerdahl.

Wendy Swenson, Giske Breivik Andreassen, Therese Nordhagen Knutsen og Jo Vegard Berntsen.

Undersøkelse og tiltak: Lene Grendal, Belinda Aasberg, Marianne Likværn, Heidi Solli Winger og Ann Kristin Frivoll.

PPT: Vibeke Jensen og Mari Homme

I tillegg kommer avdelingsledere i Barnehageområdene, voksenopplæringen og Nav.

Grunnskoler: Alle avdelingsledere og inspektører i skolen er direkteoverført til skolen de jobber på, og endelig avdelingsstruktur besluttes høsten 2019.

Kilde: Drammen kommune

Saken er oppdatert torsdag 27. juni med kommentarer fra rådgiver og påtroppende Leder for organisasjonsutvikling og kompetanse i Nye Drammen, Marit Nielsen.

Mer fra Dagsavisen