– Det er ikke lett som 16-åring å bestemme seg for hva man vil jobbe med resten av livet. I hvert fall følte jeg meg veldig usikker på hva jeg skulle velge, så da kontaktlæreren min anbefalte et nytt utdanningsløp der man fikk både fagbrev og studiekompetanse på fire år, slang jeg meg på, forteller Gundesø.
Det har hun ikke angret på. Selv om hun fortsatt ikke har definert «drømmejobben», kan hun nå få lønn mens hun funderer videre.
Gleder seg
Som elev ved dobbeltkompetanseløpet innen service og samferdsel ved Lier videregående skole, har ungjenta hatt praksis i Buskerud fylkeskommune to–tre dager i uka, og teori de resterende dagene. Nå har hun fått fast jobb i resepsjonen i fylkeshuset.
– Jeg har fått tilbud om andre jobber også, men de var ikke så relevante i forhold til utdannelsen min. Og så trives jeg veldig godt her, da. De er kjempeflinke med lærlinger og har latt meg få prøve meg på alle slags oppgaver innen kontor. For meg er uansett ikke det viktigste å få skyhøy lønn, men å ha en jobb jeg gleder meg til hver dag, konstaterer Gundesø.
Relevant kunnskap
Hun synes det beste med dobbeltkompetanseløpet var nettopp samkjøringen av teori og praksis. Hun var en smule skolelei etter 10 års grunnskole.
– Det ble så tydelig at vi hadde bruk for det vi lærte. At det var viktig å få det med seg. For meg var det nok dét som gjorde at jeg klarte å fullføre alle fire årene, for det er et ganske tøft løp.
Gundesø synes det er både godt og vemodig at skolen nå er over, men takknemlig for å stille sterkere enn mange andre jobbsøkere.
– I dag krever nesten alle arbeidsgivere at du både har arbeidserfaring og kompetanse, og det får vi gjennom denne opplæringen. Jeg kjenner mange som ville ha valgt det samme–hvis de kunne ha valgt om igjen.
Ettertraktede unge
Fra Gundesøs kull er det også flere andre som har allerede har fått jobbtilbud, samtlige besto fagprøven–og mange med beste mulige resultat.
Rektor på Lier Anne Johanne Guldvik kan konstatere at dobbeltkompetanseløpene innen service og samferdsel og helsearbeiderfag er en suksess.
Hun valgte i sin tid å gjøre dette grepet for å minimere frafallet fra videregående utdanning. Ved å få inn flere sterke og motiverte elever håpet hun også å heve yrkesfagenes status og utdanne yrkesutøvere tilpasset framtidens behov.
– Virksomhetene som har tatt imot lærlinger får ikke fullrost dem, og vi ser jo at de for lengst er ettertraktet arbeidskraft. Så i kveld skal vi feire innsatsen deres med en stor avslutningsfest for elever, lærere, veiledere fra lærebedriftene og ansatte. Også håper vi å kunne ta inn enda flere elever på dette skoleløpet i framtida, konstaterer Guldvik.