Nyheter

– Skal kjempe som en løve for drammensregionen

Buskerud Ap tar ikke en eneste stortingsplass for gitt. I en siste gallup sjekker de velgernes interesse for en «Tesla-ferge» fra Drammen til sykehus og fjordby.

Bilde 1 av 2

Det er Sentio som har utført undersøkelsen, der 600 personer i hele fylket er spurt om de synes el-ferge på Drammenselva er en god eller dårlig idé. 4 av 10 sier at ideen er god, mens 2 av 10 synes den er dårlig. 37 prosent har ikke gjort seg opp noen mening. Blant dem som bor i drammensregionen synes rundt halvparten at el-ferge vil være bra. I Fredrikstad er prosjektet med byferge alt i gang, den er gratis og lar også folk ta med sykkelen. Neste år byttes fossilfergene der ut med elektrisk ferge.

For Arbeiderpartiet har det lokale vedtaket om ompakking av Buskerudbypakke 2 åpnet for å lansere ideer de så langt har jobbet mest med i fylkeskommunen, der de sitter med flertallet sammen med SV, MDG, Sp og Venstre. Buskerud, Akershus og Oslo presenterte i august at de vil se på mulighetene for utslippsfrie båtruter i Oslofjorden. En mulighetsstudie vurderer de tekniske og økonomiske mulighetene for hurtigbåter uten utslipp, hvilken samfunnsnytte det har, og ikke minst hvor raskt utslippsfrie hurtigbåter kan være på plass.

Studien viser viktigheten av å utnytte sjøen til transport, og potensialet for grønn næringsutvikling.

Stoppesteder til og fra sentrum

– Vi ser for oss å etablere hurtiggående elektriske ferger i rute, med stoppesteder her ved stasjonen, ved Fjordbyen og det nye sykehuset, og flere steder utover, sier partiets tredjekandidat Masud Gharahkhani. Dersom han kommer inn på Stortinget mandag, er det store engasjementet rundt BB2 blant det han vil omsette i handling. Det gjenstår viktig arbeid i dragkampen om bypakkemidler.

LES OGSÅ: Gro og Masud krever skikkelig utredning

– Det trengs mer til både vei og kollektivløsninger. Vi har hele veien hørt etter hva aksjonsgruppene kommer md. Og et innspill har vært at elva er en glemt transportåre – men med den betydelige veksten som er planlagt langs kyststripa kan vi tenke nytt. Teknologien finnes, og med et regjeringsskifte vil dette bli satt på dagsorden, sier Gharahkhani til Dagsavisen Fremtiden.

Rådmann vil vente

I et saksframlegg til formannskapsmøtet den 19. september anbefaler rådmann Trond Julin at man venter med prosjekt byferge til etter kommunesammenslåingen med Nedre Eiker og Svelvik. Da vil også utbyggingen langs elva og fjorden ha kommet lenger.

Rådmannen har gjort noen forenklede beregninger av reisetid, og konkluderer med at fergedrift i dag ikke kan forventes å få vesentlig betydning for reisevaner og reisemønster i Drammen. Dessuten er frykten for utgiftene miljøvennlig transport sjøveien vil kunne gi tilstede: "En elektrisk ferge med tilhørende tilrettelegging for lading trolig vil ha en del høyere investeringskostnader enn ei konvensjonell dieseldrevet ferge" heter det i saksframlegget, som du finner her.

Det får leder Gro Nyhus i aksjonsgruppa "Buskerudbypakke 2 tilbake til tegnebrettet" til å stønne overfor sine nå 14.410 medlemmer:

– Det er tydeligvis ikke noe i Drammen som skal starte i det små, ei heller å iverksette et prøveprosjekt, slår hun syrlig fast på nettsiden.

3.000 Ap-stemmer kan avgjøre

Masud Gharahkhani har som gruppeleder for Ap i Drammen mange ganger påpekt manglende lokalt gjennomslag for Frp og Høyre mens de har sittet som regjeringspartier.

Hvorfor skal vi tro at du får gjennomført mer?

– Drammenspolitikken har vist meg hva som ikke funker, så på Stortinget vil jeg være løven som skal pushe på en samferdselsminister, for denne regionen er på bristepunktet. Men nå er det viktig at folk stemmer. Mange tar kanskje for gitt at vi får et skifte, men det er veldig jevnt. Med Buskerud som mulig vippefylke er det helt avgjørende hva man stemmer her.

Gharahkhani mener ingen av småpartiene på venstresiden kan være sikre på å lande sistemandatet i Buskerud, fordi det krever minst 3.000 stemmer. Hans analyse er enkel: For Ap vil mobilisering av velgere som sitter på gjerdet gi noen tusen nødvendige stemmer, som vil kunne ta det fra Frps Jon Helgheim.

– Ap er den største garantisten for et regjeringsskifte, sier Gharahkhani.

LES OGSÅ: MDG-Ståle gir oss tre år på å snu skuta

LES OGSÅ: SV-Nævra vil ha BB2 på plass så fort som mulig

LES OGSÅ: Venstre-Rebekka: Må ha med bedriftene for å klare grønn omstilling

Mer fra Dagsavisen