Nyheter

Strømsøåsen mot jernbanetrasé

Nabogruppe har laget en «lettlestversjon» for lokalpolitikere.

Bilde 1 av 3

«Til Strømsøåsen faller» er blitt det symboltunge mottoet nabolaget fra Nybyen til Haukås har lånt av Godsetfansen for sin felles kamp. Ikke tilfeldig var det VIP-arenaen til Strømsgodset som sydet da over hundre fremmøtte konsentrert fulgte Arild Tjomslands gjennomgang av den komplekse tekniske utredningen Jernbaneverket (JBV) bygger sin anbefaling på, når de peker på traseen kalt Vest for Nybyen samlet. Lørdag går den utsatte høringsfristen ut, før det er opp til formannskapet å ta stilling til om Drammen skal trekke samme konklusjon – noe Rådmannen så langt har innstilt på.

LES OGSÅ: - Ny Vestfoldbane er for dårlig belyst

Ikke bydel mot bydel

Punkt for punkt sammenligner gruppas høringssvar JBVs foretrukne alternativ med alternativet Sundland Vest.

– Vi startet med enkle prinsipper som at færrest mulig hus må rives, at avtrykket i byen blir minst mulig, at vi ikke setter bydel opp mot bydel eller hus opp mot hus. Da det viste seg at Sundland Vest-alternativet innebar at ingen hus må rives, fortsatte vi å sammenligne med denne traseen, forklarer Tjomsland. Utelukkende basert på JBVs egne opplysninger kom den tidligere NorConsult-konsulenten til at forskjellen i reisetid mellom de to er på 31 sekunder – men at begge oppfyller mål satt i Nasjonal Transportplan. Mens 12–16 hus må evakueres i fem år og/eller rives ved å velge Nybyensporet, er svaret 0 for Sundland, i dag en tomt eid av Rom Eiendom, uten boliger. Enten det blir en åpen byggegrop eller en såkalt løsmassetunnel der bakken injiseres med nitrogen for å fryse grunnen anslås prisforskjellen å være 130 millioner, men Sundlandalternativet innebærer klart minst risiko ettersom vissheten om å nå steingrunn der er stor. Støy og lastebiltrafikk fra 7–23 bør også ramme så få som mulig, argumenterer gruppa, og viser til at 220 mot 70 personer rammes om Nybyen velges.

– Det er også uakseptabelt at teknisk metode skal JBV velge etter at trasé er valgt. Også trafikale forhold er dårlig utredet, eller forutsettes løst uten noen utredning så langt, påpeker Tjomsland. Mens Sundlandalternativet oppgir jernbanefolk som utsatte for fare for skade på tredjepart, oppgir risikoanalysen at Nybyen Vest utsetter barn.

– Ni års sjakk matt

«Alle synspunkter er relatert til anleggsfasen som er angitt å ha en varighet på fem år. Nærmiljøet er allerede nå satt «sjakk matt» av usikkerhet og båndlegging. Dette vil vare til anlegget er ferdigstilt, i alt nesten 9 år fram i tid», skriver Arild Tjomsland, Nicolai Maric Bjørnæs og Arne Hauger i høringssvaret. Og får applaus på stadion når han «coacher»:

– Denne kampen skal vi vinne, sa Tjomsland.

Naboer: –Tatt på senga

– Når må vi eventuelt evakuere huset?

Et av mange ugreie spørsmål Tormod Kristiansen aldri hadde trodd han skulle stille seg om barndomshjemmet under Lassebakken. I likhet med over 100 naboer hadde Kristiansen og Lena Hillestad møtt opp på folkemøtet for å skjønne hva det innebærer for dem dersom formannskapet følger Jernbaneverkets anbefaling om ny trasé for InterCitytog til Vestfold. I 40 år har Kristiansen bodd i huset som ble bygget av hans jernbaneansatte bestefar, men har de siste årene bodd et steinkast unna i Strømliveien. Planen var å flytte tilbake nå som barna er ute av redet, men med utsikter om i beste fall fem års unntakstilstand er paret ikke sikre.

– Alt stopper opp. Man forventer ikke at så mange hus plutselig skal bort i etablerte boligstrøk. Vi mistrives med situasjonen, sier Hillestad.

Ann Sofie Kaalen flyttet tilbake til huset på Smithestrøm med mann og to barn etter tre år i USA. Det første som skjedde var beskjeden om at huset deres trolig er blant de 12-16 som må rives dersom traséen vest for Nybyen velges.

– Vi er fortvilet, og har ikke fått startet på noe av det vi hadde tenkt – som å bygge garasje. Vi ønsker ikke å bryte opp med barna på nytt og flytte ut av skolekretsen, sier hun.

Andre naboer Dagsavisen Fremtiden snakker med forteller at de ikke ante noe om planene før de leste at kommunen hadde kjøpt en villa i Strømbakken for 6,6 millioner kroner i sommer.

Mer fra Dagsavisen