Bjørn Pettersen var typograf i Fremtiden i 34 år, og har drevet med rosemaling i 45 år. På hans tidagers opphold i Japan sto folk i kø for å lære den norske tradisjonen. Tidligere har han hatt kurs i Australia. FOTO: PRIVAT

Rosemalt suksess i Japan

Kjoledetaljer i en Disneytegnefilm dyttet Bjørn Pettersen (75) inn i eventyret: En verden som hungrer etter rosemaling!

Den tidligere Fremtiden-typografen har alltid vært kreativ og fingernem, og da han og faren i 1970 så en utstilling holdt av rosemalermiljøet i Drammen, ble han hektet. Faren var snekker på jernbanen og ga seg ikke malingen i vold for fullt før han ble pensjonist, men Bjørn kastet seg på, og begynte etter hvert å kurse andre i kunstformen som på åttitallet vokste seg stor og populær i Drammen.

TV-team

– Livet består av tilfeldigheter!, slår Bjørn Pettersen fast. Japanskfødte Naomi, som er gift og bor i Oslo, kontaktet ham etter å ha sett noen av tingene han hadde dekorert. Hun jobber med å guide japanske turister på norgesbesøk, og har også hatt en finger med når japanske medier og filmselskaper behøver kontaktpunkter i Norge.

Ikke mange dagene etter at hun besøkte Bjørn, toget et japansk TV-team inn i det lille atelieret i Bjørns trivelige hjem i Rebbansbakken på Øren. De ville dokumentere hvordan de mangslungne og fargerike snirklene finner sin plass på treet – og i Bjørn fant de en som behersker håndverket til fulle.

– De filmet nesten en hel dag, fra starten på en stor bolle og til den var helt ferdig, viser han.

Norske detaljer

20. februar hadde det som ble klippet ned til en liten filmsnutt premiere som forfilm for publikum som ser verdenshiten «Frozen» («Frost» på norsk) på Tokyo Disney Resort i Japan. Animasjonsfilmens handling er lagt til et iskaldt rike, der mange av detaljene er hentet fra norsk kultur, fra stavkirker til klesdrakter. På alle småjenters heltinne Annas kjole finnes et lite mønster hentet direkte fra rosemalingstradisjonen, peker Bjørn.

Rundreise

Siden ballet det på seg. Igjen i samarbeid med Naomi inviterte den store japanske malekursarrangøren «Tolepainting» Bjørn til å sette opp kurs for det voksende markedet av rosefrelste japanere. To spesialmalte boller ble sendt jorden rundt for å avfotograferes til katalogen, før firmaet lagde grunnede trefat som elevene kunne få utfolde seg på.

– Det eneste jeg gjorde var å blande farger for dem, så satte de i gang! Og de var så flinke, skryter Bjørn. Elevene var kvinner i alle aldre. Konsentrerte, men lattermilde i møte med nordmannen.

– Jeg bomma på ei – hun så ut som hun var 18, men var 42! ler Bjørn. En håndfull av dem hadde besøkt Norge selv, mens resten flokket til kursstedene i Tokyo og Osaka fra rundt i landet. Bjørn ble innlosjert privat, og fikk en guidet rundreise i landet på kjøpet.

– Jeg fikk se så mye. Japanerne jeg traff var høflige, imøtekommende og jeg opplevde at folk tok affære. Et flott land, oppsummerer malelæreren. Ikke at Bjørn er uvant med å reise. Han har tidligere holdt faste kurs for nordmenn i Spania, og for fem år siden var han i Brisbane og Sydney i Australia og lærte bort.

– Men japanerne er de mest effektive jeg har sett. Du vet, det er et gjennomorganisert samfunn, sier Bjørn Pettersen.