Regissør og filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen. FOTO: KATRINE STRØM

Mer Drammen på lerret

KULTUR: I forrige film utforsket han ung seksualitet med utebadet som backdrop. Neste tema som utspiller seg i drammensmiljø er barn i nyrike Norge.

Det unge perspektivet er fellesnevner når regissør og filmlærer Bjørn Erik Pihlmann Sørensen nå varsler to oppfølgere til kortfilmen «Reckless», som sist helg utmerket seg med to priser på den dansk kortfilmfestivalen BornShorts.

- Jeg synes det er spennende. Unge mennesker er fremdeles i en fase der man lærer seg selv å kjenne, samler erfaringer og opplever spenninger og konflikter. Mens «Reckless» hadde en vinkling mot seksualitet, er «Broke» som vi jobber med nå mer rettet mot det nyrike samfunnet vi lever i i dag, forteller Sørensen til Dagsavisen Fremtiden. Sammen med lærerkollega Einar Sverdrup på Danvik Folkehøgskole står han bak et manus som allerede er inne i flere støttesøknader regionalt og nasjonalt.

 

Brutale fall

- Vi går inn i en familie i dette vellykte landskapet, og spør «hva med ungene i dette?» Når man lever høyt, kan fallet være brutalt, er alt Sørensen vil ut med.

- Er det noe dere kan ha sett utspille seg i Drammen?

- Vi har ikke brukt noen historier direkte. Men Drammen er en by i veldig utvikling, og har helt klart endret seg stort de siste ti årene, med et politisk styre som fokuserer på vekst, vekst, vekst, sier Sørensen.

Byens industrihistorie og store konjunktursvingninger er et bakteppe, sammen med en gründerkultur. Han understreker at han langt fra vil heve noen pekefinger.

- Om folk vil tjene mye penger, og bruke dem, så gjerne for meg. Men hva går gjennom i et barnesinn? Hva slags status har man i skolegården, og hvilke verdivalg lærer du å ta?, spør han.

 

Til utlandet

- Også dette er et prosjekt som er basert og skal skytes i Drammen. Vi bruker krefter herfra så langt det lar seg gjøre, sier Sørensen, som varsler at han etterhvert også vil være på jakt etter skuespillerspirer i alderen 13-18 år.

Parallelt jobber han med å lande sin første spillefilm, med arbeidstittel «Sørlendingen». I jakten på coproduksjon ser han til utlandet, via gamle og nye kontakter. «Reckless» er så langt satt opp på 11 festivaler, og har blitt sett langt mer ute enn her hjemme.

Hva sier det deg?

- At jeg har et internasjonalt potensial, det er en styrke. Festivalene er et viktig utstillingsvindu, og publikum oppsøker kortfilm på en helt annen måte enn i Norge. Det bekreftes av Viken films produksjonsrådgiver John Einar Hagen.

- Det at han selv tar grep og driver fram distribusjon med egne hender, gir nå resultater, sier Hagen. Han er selv produsent og ser at mange gjør det de er best på - å lage film - og så ikke helt hvordan de skal få den ut til folk.

- Sørensen er et lysende eksempel på en som tar saken i egne hender, søker reisestøtte blant annet hos oss, og representerer filmen sin selv, med fanen høyt hevet, sier Hagen og karakteriserer prisene Sørensen har fått for «Reckless» som kjempegøy.Så får vi andre heller leve med at juryen i sin smigrende uttalelse karakteriserer Drammens bygater som «skandinavisk suburbia».

katrine.strom@dagsavisen.no