Nyheter

Lyskrysset funker

Politikerne i Drammen vil fjerne det omstridte lyskrysset til tross for at det hjelper bussen fram.

– Jeg vurderer å arrangere grillfest når vi skal skru av dette lyskrysset, sa Jon Helgheim (Frp) da formannskapet tirsdag hadde bestemt seg for å legge ned lysreguleringen i krysset mellom Telthusgata og Tordenskiolds gate.

Lyskrysset bidrar etter politikernes mening til unødvendig lange bilkøer, som også bussene blir rammet av. MDG var det eneste partiet som stemte mot å fjerne det.

Årsaken til at krysset ble lysregulert, var at bussene skulle få bedre framkommelighet. Både Statens vegvesen, Buskerud fylkeskommune og Brakar mener det fungerer helt etter hensikten.

Kortere reisetid

– Lyskrysset var et framkommelighetstiltak som skulle føre til kortere reisetid og mindre forsinkelser. Det igjen fører til at flere vil ta bussen, sier administrerende direktør i Brakar, Terje Sundfjord.

– Prioritering av bussen i lyskrysset gir i tillegg økt komfort for reisende og sjåfører siden bussen slipper å kjøre gjennom fire 90 graders svinger.

Statens vegvesen og fylkeskommunen har i et brev til Drammen kommune skrevet at kommunen på visse vilkår kan fjerne lyskrysset. Det skjer imidlertid på kommunens egen regning og risiko.

Mens politikerne i Drammen mener krysset fører til «kø, kork og kaos», er samferdselssjef i fylkeskommunen, Gro R. Solberg, mer usikker på årsaken til at bilkøene har vokst.

– Hvor mye av økningen som skyldes krysset, er vanskelig å si når vi vet at trafikken har økt og at det har vært endringer andre steder også, sier hun.

Solberg viser til at lyskrysset er et tiltak i Buskerudbypakke 1, som skal bidra til å få flere over fra bil til kollektivtransport. Hun er ikke i tvil om hva som vil bli konsekvensen hvis Drammen kommune fjerner lysreguleringen:

– Det vil få en negativ konsekvens for kollektivtrafikken.

Vanskelig å nå mål

Strekningen fra Rundtom og inn til sentrum er en av fem prioriterte kollektivstrekninger i Buskerudbyen. Miljøsamarbeidet har allerede bevilget 13,5 millioner til sanntidssystem og bussprioritering. Det innebærer at lignende systemer som det i Telthusgata-Tordenskiolds gate skal etableres flere steder.

– Hvis kollektivtransporten ikke prioriteres, vil det bli utfordrende å oppfylle både fylkeskommunens transportplan og planene til Buskerudbyen, fastslår Sundfjord.

Han mener politikerne må stå ved det de har bestemt seg for:

– Hvis flere skal velge kollektivt, kan ikke bussen stå i samme kø som bilene. Og de vil ikke forsvinne selv om lyskrysset gjør det.

Mer fra Dagsavisen