Nyheter

Leier privatlærer til leksehjelpen

DRAMMEN: Stadig flere foreldre kjøper profesjonell leksehjelp til barna. Lektorstudent Ingrid F. Lien (21) er en av de nye, ambulerende lærerne.

- Jeg skjønner godt at foreldre kan trenge hjelp av en lærer iblant - til barn helt ned på barneskolenivå. Det kan være veldig ødeleggende om man blir hengende etter i grunnskolen. Store hull i basiskunnskapene kan vanskeliggjøre mulighetene for videre utdanning. Jeg har selv jobbet med voksne elever som har slitt i årevis med matematikk, fordi de en gang i tida ikke helt fikk grepet på en av de fire regneartene - for eksempel multiplikasjon. Og du kommer ikke særlig langt i matte om du ikke har forstått hvordan du ganger to tall med hverandre. Men dess tidligere man griper tak i problemet - dess lettere er det å gjøre noe med det, mener Lien.

Ungjenta fra Drammen er nettopp ferdig med sitt første år av lektorutdanningen ved Universitetet i Oslo, og ved siden av studiene jobber hun som privatlærer - eller coach - som de foretrekker å kalle det hos hennes arbeidsgiver Golden Academy.

Utdanning er alt

De siste fem-seks årene har det dukket opp flere aktører som tilbyr privatundervisning av elever på alle nivåer og i alle fag. I en tid der utdanning er alfa og omega, vil naturligvis mange foreldre gjøre alt for å tilrettelegge for at barna gjør det bra på skolen. Men slett ikke alle har tid eller evner til selv å kunne bidra med så mye på leksehjelpsfronten, og er mer enn villige til å betale for profesjonell hjelp. Dagsavisen Fremtiden er kjent med at mange lærere i den offentlige skolen opplever å få forespørsler fra foreldre som ønsker ekstraundervisning til barna sine. Noen tar også på seg slike oppgaver. Blant studenter er deltidsjobb som privatlærer blitt en velkommen kilde til både yrkeserfaring og inntekter.

Vil vekke lærelysten

- Vi kaller det coaching, for spesielt når det gjelder de yngste elevene dreier det seg ikke så mye om tradisjonell undervisning som om motivering og mestring, å finne nye og spennende innfallsvinkler til noe de strever med og å finne rom for lekser i en travel hverdag. Med eldre elever handler det oftere om en skikkelig innspurt før eksamen eller andre store prøver, forklarer Lien som synes det å kunne jobbe med én elev av gangen er en svært nyttig erfaring på veien mot læreryrket. Selv oppdaget hun på videregående skole hvor mye det faktisk har å si at man har gode, inspirerende og kunnskapsrike lærere, og begynte der å drømme om selv å kunne lose barn og unge til gode skoleresultater.

Mange trives

Ingrid Lien synes det er positivt at elevenes kunnskapsnivå i dag kartlegges mer enn tidligere, siden det gir foreldre og lærere bedre innsikt i hva elevene faktisk får med seg av undervisningen - og hva man må jobbe mer med.

- I dagens Norge er det ikke til å komme bort fra at gode karakterer er inngangsporten til en trygg og god yrkeskarriere, og samtidig vet vi at lærerne ikke synes de får nok tid til hver enkelt elev. Ikke rart at mange foreldre ønsker å betale for at noen som virkelig kjenner pensum skal hjelpe til, når de oppdager at det er noe barna har problemer med å lære, påpeker Lien.

Hun mener ikke dermed at hun synes det store fokuset på prestasjoner og karakterer er det eneste rette, men hun konstaterer at det er slik det er blitt.

- Men uansett om man gjør det aldri så bra, så er det vel så viktig å ha det bra. Og i den norske skolen har de aller fleste det veldig bra, det må vi huske på midt oppi alle slags rangeringer og PISA-tall, understreker den kommende lektor Lien.

Den viktige utdanningen

Shafi Adan fra Oslo er mannen bak Golden Academy. Han gikk selv på videregående skole da han først bega seg inn i «leksehjelpsbransjen».

-Jeg ble selv vekket til å yte mer på skolen takket være en veldig inspirerende lærer, men slik har ikke alle det, forteller Adan som tidligere er kåret til Årets unge leder og var en av de ledende kandidatene til å bli Årets ladejarl i 2012.

Da han først begynte å tilby leksehjelp gikk alt via offentlige kanaler, men da det viste seg at hele 85 prosent av elevene de hjalp gikk opp i karakter, begynte foreldre å ta kontakt privat.

- Det er ingen tvil om det blir mer og mer påkrevd med høyere utdanning om man skal klare seg i dette samfunnet. Jeg synes det er positivt at man nå etterspør coaching også til de yngste elevene. Det sier seg selv at en lærer med 30 elever ikke har mulighet til å hjelpe hver enkelt slik vi kan, særlig ikke når mengden papirarbeid bare øker, konstaterer Shafi Adan som fortsatt også arrangerer leksehjelp på offentlige skoler og i samarbeid med Nav.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

– Desto viktigere med en god offentlig skole

DRAMMEN: Utdanningsdirektøren i Drammen mener utviklingen viser hvor viktig det er at den offentlige skolen lykkes.

Utdanningsdirektør Jan Sivert Jøsendal synes ikke nødvendigvis at framveksten av private undervisningstilbud sier noe om kvaliteten i den offentlige skole.

– Men det viser hvor avhengige vi er av at den offentlige skole lykkes med sitt prosjekt, slik at alle norske barn har samme mulighet til utdanning – uavhengig av foreldrenes lommebøker. Privatlærere kan ikke være avgjørende for barnas resultater, sier Jøsendal som dog slett ikke vil kritisere foreldre som velger å prioritere. For øvrig mener han kartleggingsprøver, nasjonale og internasjonale tester er nyttige redskaper for å finne ut hvor godt skolene klarer sitt oppdrag.

– Dette skal på ingen måte «stemple» elever som det ene eller det andre. Det er en kvalitetskontroll av undervisningen – og uten tall og data fra slike målinger vet vi heller ikke noe om hva som fungerer og ikke fungerer. Så gjelder det da å klare å konvertere disse tallene til bedret praksis, konstaterer Jøsendal.

pernille.vestengen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen