Nyheter

– Buskerudbypakka bommer

Hva som provoserer, er forskjellig. Men aksjonsgrupper fra hele byen har funnet sammen i sin motstand mot vedtatt bypakke.

Bilde 1 av 2

I invitasjonen til felles fakkeltog over Bybrua søndag har fire lokale folkeaksjoner samlet seg om to hovedparoler (se faktaboks). I tillegg tydeliggjøres det at den største av dem, Facebookgruppa «Nei til bommer innenfor Drammens kommunegrenser», er for flere av Buskerudbyens målsettinger, som forbedret samferdsel og mindre forurensning. Det de ikke vil gå med på, er omfanget på vedtatte Buskerudbypakke 2 (BB2), at så mye skal betales gjennom bompenger, og at enkelte bydeler blir liggende utenfor bomringen rundt sentrum.

Initiativtaker Gro Nyhus, til daglig prosjektleder i Visma, men i denne sammenheng Tangenbosatt drammenser, utdyper:

– Vi ønsker å vise styrke, og vil trekke inn også de som eventuelt har følt seg fremmedgjort av enkeltutspill underveis. Alle som er skeptiske til pakka skal få et talerør og føle seg velkommen, sier hun til Dagsavisen Fremtiden.

LES MER: Anbefaler aksjonister å starte parti

– Hendene i våre lommer

Nyhus er ikke alene om aldri å ha gått i protesttog mot noe tidligere i sitt liv. Flere aktive stemmer blant de 14.229 gruppemedlemmene skriver at denne saken har tent en gnist de aldri har kjent. Nyhus kan bare svare for seg selv, men mener årene hun har bodd i Skottland, Tyskland, og en periode i Sudan, har gitt henne et perspektiv på ressursforvaltning.

– Hva gjør det med en families økonomi å skulle ut med 1.300 kroner ekstra i måneden? Jeg synes det virker som det offentlige har hendene nede i lommene våre, og misbruker det framfor å optimalisere seg selv. Hadde Drammen og Buskerud tatt lån og kjøpt nye busser ville de forbedret tilbudet ved å øke kapasiteten og tilpasset prisene slik at flere faktisk ønsket å ta bussen, sier hun og etterlyser markedsanalyser. Hun forundres også over det hun ser som manglende sammenheng mellom enkeltvedtak og strategier i kommunedelplanen, og påpeker etterslep både i veivedlikehold og sykkelutbygging over flere år.

– Jo mer jeg har lest meg opp på bypakker, jo mer ser jeg at det er «carte blanche»: De underliggende prosjektene støtter ikke strategien. Ved å innsnevre Rosenkrantzgata og sende biler fra Konnerud lange omveier flytter vi bare problemene, sier hun.

Bare når det er valg

I tillegg til å holde temperaturen høy på sosiale medier har aksjonsgruppen dannet en komité som har møttes jevnlig. I tillegg til demonstrasjonen har de i januar levert et høringssvar til planprogrammet for Tilfartsvei Vest og ny konnerudnedføring, og med det tatt et første steg inn i det etablerte. Nyhus understreker at de er flere enn henne som legger inn seine arbeidstimer i saken. Internt i gruppene etterlyses svar fra politikerne som både burde stå til ansvar både for manglende utbygging, og dagens omstridte bomplassering, spesielt de som er innenfor kommunegrensene.

– Bypakken er vedtatt av folkevalgte innbyggerne selv har stemt inn gjennom flere perioder.

– Jo da, vi har stemt dem inn. Men jeg tror administrasjonen styrer mye, og at politikerne er prisgitt dem i komplekse saker. Jeg savner at noen tar et skritt tilbake, en pust i bakken, og spør: «Blir dette bra?». Jeg savner de som er glade i Drammen, ikke minst en byutviklingssjef som jeg ser andre byer har. En som sier: «Vi skal ha sykehus på Brakerøya, hvor er jernbanestasjonen?».

– Vedtaket er likelydende i fem kommuner. Tar man skrittet tilbake, blir det vanskelig å gjennomføre nettopp slike fellesløft?

– Ja, men tar man det ikke, har man alt sagt ja eller nei til bom.

– Mange lot bilen stå under dieselforbudet i Oslo, hva sier det om folks vilje til å bidra for fellesskapet?

– Det spørs hvilke goder du gir, ingenting kommer rekende på en fjøl. Jeg synes ikke politikere kan sitte musestille og ikke si noe, for så å dundre inn når det passer dem. Snart ser du dem bare i avisen mår det er valg, sier Nyhus.

At enkelte utroper henne til byens framtidige ordfører synes hun er hyggelig, og avviser ikke totalt tanken på at engasjementet i gruppa kan ha en framtid i hendene på en ny tverrpolitisk partisammenslutning. Flere har underveis regnet ut gruppens kjøttvekt målt mot etablerte partiers oppslutning. Det foreligger imidlertid ingen planer, selv om hun er klar på hva hun mener om partier som ikke tar debatten.

– Den oppleves som arrogant. Det virker som at politikerne ikke tror vi vet vårt eget beste.

Høyre: - Forspilte en sjanse

Ordfører Tore O. Hansen (H) sier partiet, og ikke han, er invitert i fakkeltog. Den tidligere bommotstanderen har derfor lagt andre planer på søndag. I en sms skriver Hansen at han ikke er invitert, men at Tove Paule kommer.
Hva er din kommentar til engasjementet BB2-motstanderne i gruppene viser?
– Det er aldri negativt med engasjement. Vi har forsøkt å formidle det vi står for i denne saken. Om det ikke har nådd fram er det beklagelig. svarer ordføreren. Gruppeleder Tove Paule vil ikke gå inn på hva hun vil si søndag. Til kritikken mot tause politikere svarer hun: – Gro Nyhus og aksjonsgruppa meldte seg til en høring der alle gruppelederne var, men de kom ikke. Sånn sett forspilte de en sjanse. Vi er likevel fullt klar over hva gruppen er opptatt av.

Mer fra Dagsavisen