Novemberutstillingen – viktigere enn noen gang: – Kunsten kan gi håp

I kveld åpner utstillingen der både profesjonelle og debuterende kunstnere får vist seg frem – side om side.

– Det har vært en utfordring å jobbe med åpningen til årets utstilling. Vi har vel planlagt åpningen fem ganger, tror jeg, forteller Yola Maria Tsolis, som er juryens leder på andre året.

Novemberutstillingen er en årlig utstilling arrangert av Buskerud Bildende Kunstnere, på 43. året.

Alle som er bosatt i gamle Buskerud, eller har tilknytning til området, kan sende inn arbeider. Utstillingen holdes i Lychepaviljongen på Drammens Museum, og støttes av Viken Fylkeskommune, Drammen kommune og Drammens Museum.

Digital åpning

Men det blir altså ingen utstillingsåpning, som ved tidligere år. I stedet blir det digital åpning, onsdag 18. november klokka 18. Fra torsdag av er utstillingen åpen for alle, og holder åpent frem til begynnelsen av januar.

De innsendte arbeidene er i år juryert av tre medlemmer fra styret i Buskerud Bildende Kunstnere (BBK), samt to eksterne kunstnere. Det er også juryen som står for kurateringen.

I tillegg til leder Yola Maria Tsolis, består årets jury av Marius Dahl, Rune Guneriussen, Liilian Saksi og Javier Barrios.

På åpningen deles det ut to priser; «Årets mest markante verk» og «Årets debutant».

I år er det Øystein Pålssønn Lønvik som tildeles diplom og 15.000 kroner for Årets mest markante verk; «Brutt hav». I kategorien Årets debutant, er det Dorthe Herup, som vinner, med verket «Farmor Johanne» og en premie på 5.000 kroner.

Årets utstilling er allsidig og variert, med innslag av koronarelaterte verk. Foto: Rune Guneriussen

LES OGSÅ: Skrøt av Fjell-prosjekt - men nye tall gir et annet bilde

Åpner for publikum

Styret i BBK ser på Novemberutstillingen som sitt viktigste enkeltarrangement.

Her får publikum møte både profesjonelle kunstnere og debutanter side om side. Noen av dem har lang fartstid og er vel etablerte, mens andre står på terskelen til en kunstnerisk løpebane.  

– Selv om selve museet er stengt, kan Lyche Paviljongen, hvor Novemberutstillingen står, holde åpent. Det er jo en fin mulighet til å se kunst og bli kjent med det som rører seg av kunst i det som tidligere het Buskerud. Det er blitt en god utstilling, som vi er stolte av og som vi gleder oss til å vise frem, sier Tsolis.

LES OGSÅ: Pangstart for kokebok nummer to: – Fy søren så moro!

God rekruttering

Ifølge Tsolis kom det inn 304 verk av 124 søkere til første juryering. Den første innleveringen er digital, til den andre leverer man det fysiske verket. Det var 45 søkere med 69 verk som gikk videre, hvor til slutt 30 kunstnere med 36 verk ble antatt.

– Av dem var det hele sju debutanter, og det er veldig gøy å se at utstillingen på den måten er relevant, og at flere søker og at vi gjør nye kjennskap.

– Kan vi se av utstillingen noe som forteller oss om koronasituasjonen?

– Utstillingen er variert, men vi ser en klar tendens der forholdet mellom mennesket og natur står i fokus, det er både relevant og kontemporært med tanke på tiden vi lever i. Vi som jury ser i utgangspunktet ikke etter tematikk, dette kommer frem i ettertid, redegjør Tsolis og kan også fortelle om verk som direkte kan knyttes opp mot korona;

– Et verk av Olav Leikanger, med tre skulpturer «Koronahoder». Han reflekterer rundt innesperrede følelser, som bare delvis kommer til syne, som fortvilelse og isolasjon.

– Også Katharina Zahl Fagerviks verk «Vandre, hvile» består av en sammenleggbar krakk, hvor setet er et maleri på lerret. Hun skildrer den langsomme vandringen gjennom naturen, der langsomheten inngir mer tid til refleksjon og tilstedeværelse.

 

Malerier, grafikk, foto og tredimensjonale arbeider er antatt til Novemberutstillingen 2020. Foto: Rune Guneriussen

LES OGSÅ: Vegard Lie er Drammens første byantikvar – vil at byen skal bli kjent som «kulturminneby»

Tid til fordypning

Yola Tsolis mener vi er i en tid hvor vi trenger kunst mer enn noen gang. Så hva betyr egentlig kunst i en global krise?

– Kunsten kan gi håp, og man opplever ikke seg selv som alene. Kunsten kan finne måter å kommunisere ting som er vanskelig, sier hun, før hun legger til:

– Nå stilner jo mye for mange, bevegelsene våre blir innskrenka. Vi bruker mer tid digitalt. Det vil kunne gi en mulighet til å fordype seg, og se på ting litt grundigere og på en annen måte. For kunstnerne selv også, og vi vil nok kunne se mye bra kunst i etterkant av korona, tror Tsolis.

Rommene på Lychepaviljongen er fylt med 36 verk av 30 kunstnere. Foto: Rune Guneriussen

LES OGSÅ: Bibliotekene som forsvant