Antallet personbiler i fylket har økt med 30 prosent siden 2009, da det var registrert 129.800 personbiler. I 2018 var det 168 694 personbiler.
Samtidig har befolkningstallet (18+) bare økt med 13 prosent: I 2009 var det 197.455 innbyggere over 18 år i Buskerud. I 2018 var de blitt 222.203 innbyggere.
Personbiler har størst andel
Norge har gjennom Paris-avtalen forpliktet seg til reduksjon av utslipp av klimagasser tilsvarende 40 prosent av utslippene innen transport, jordbruk, bygg og avfall.
Beregninger fra Statistisk sentralbyrå viser at i Buskerud kommer halvparten av klimagassutslippene fra transportsektoren, med størst andel fra personbiltrafikken, melder Buskerud fylkeskommune i en pressemelding.
77 prosent av befolkningen bor i de sju største kommunene i nedre del av fylket.
Framskrivninger fra SSB viser at utviklingen vil fortsette fremover: De sentrale kommunene vil stå for overfor de største utfordringene knyttet til arealdisposisjon og transport.
Selv om bysentrene og nært omland har hatt en høy befolkningsvekst, er boligbyggingen og befolkningsveksten fortsatt høy også i utkanten av byene.
Buskerud har blitt en del av Osloregionens bolig- og arbeidsmarked, med vekst i kommuner i pendleravstand til Oslo.
Dette har igjen gitt byspredning og bilbasert bosetting, konkluderer fylket