Fredrikstad

Tok tre steg inn i kunsten

Hedvig Glomsrød Sommerfeldt (35) sanket edelt metall på idrettsarenaen. Så fant hun ny glede i hammer og hørselvern – fortsatt med blikket rettet mot gull og sølv.

Bilde 1 av 8

Kraften i steget er byttet ut med saging, hamring og en like detaljfiksert, individuell aktivitet som Hedvig Glomsrød Sommerfeldt er vokst opp med. Nå tar den tidligere norgesmesteren i tresteg ikke lenger ut energien og standhaftigheten sin på friidrettsbanen for Fredrikstad Idrettsforening, men i kunstens verden.

Som mennesket har løpt til alle tider, springer også korpusteknikken hun bruker i smykkeverkstedet sitt ut fra en eldgammel tradisjon.

– Det er en veldig primitiv måte å lage ting på. Korpusteknikken er flere tusen år gammel, forteller Sommerfeldt.

Solgte til Nasjonalmuseet

Hun har både giftet seg til et nytt etternavn og blitt «sarping» siden sist hun figurerte jevnlig i avisspaltene. Fra kjelleren i eneboligen på Grålum, som hun deler med mann og barn, kreerer hun det som er blitt en ny lidenskap siden blod, svette og tårer daglig gjennom flere år gjorde henne til toppidrettsutøver og medaljør. Framsiden av medaljene har gjort henne så målrettet i en ny «sport», at hun til og med kunne gjøre seg kostbar da Nasjonalmuseets innkjøpsfond ville ha kloa i to av verkene hennes.

– Jeg ville ikke selge dem, men heller stille dem ut. Da sa mannen min at «du får prise dem så høyt at ingen vil kjøpe». Så gjorde jeg det, da, men nå tilhører de to objektene altså Nasjonalmuseet likevel. Det var en bragd for meg. Jeg håper de blir vist fram når nytt nasjonalmuseum er ferdigbygd om noen år, smiler Sommerfeldt.

Hun vil ikke røpe hvor kostbar hun gjorde seg, men hun tjente i alle fall mange tusen kroner på salget av de to postmodernistiske bollene i gull og sølv, som hun skapte gjennom teknikken driving. Gullbollen er smidd i 22 karat gull, etter at hun kjøpte inn gull for rundt 10.000 kroner.

– Ingen «quick fix»

Sommerfeldt jobber med objekter, og det er formen som er intensjonen med arbeidet hun går løs på med ambolter, hammere og kniver. Noe blir til smykker og ørepynt, mens større objekter fungerer fint som bordpynt. Men selv om det er pent og pyntelig nok, det hun lager, trengs det såpass med råskap i arbeidet at hun er utstyrt med både vernevest og hørselvern.

– Det måtte noe fysisk til for at jeg skulle bli hekta. Hamringen er det noe kjent over, og jeg kan bruke mange timer på ett lite objekt. Da forsvinner jeg litt fra tid og sted mens jeg ser ting ta form. Det hender jeg drar paralleller til idretten, hvor jeg måtte jobbe lenge for å spisse formen. Det er ingen «quick fix», slår hun fast.

Interessen for kunst kom allerede i tenårene, med kunsthistorie grunnfag på videregående skole og forskole på Mølla i Moss.

Sommerfeldt kjøper inn plater i gull og sølv, som hun former. Først må metallet valses før hamringen kan begynne. Dette blir det blant annet ringer og brosjer av.

– Det blir noe i kunstformat og noe mer «mainstream» til salgs og til bruk for dem som ikke er fullt så vågale. Lenger sør i Europa brukes det mer av store smykker, men ikke alt passer under allværsjakka, innser hun.

Eggeformen går igjen i objektene hennes. For Sommerfeldt symboliserer egget nytt liv og er samtidig bærer av liv. Samtidig er det skjørt, men formen ekstremt solid, poengterer hun, med henblikk til navnet på verkene hun solgte til Nasjonalmuseet: «Skjørhet og styrke».

Fra idrett til kunst

Foruten NM-gullet i tresteg har hun blant annet gullmedalje i 100-meter stafett å vise til, sammen med tidligere FIF-lagvenninner i Marie Hagle, Malene Hjort og lillesøster Thale Glomsrød. Idrettssatsingen førte henne over «dammen», hvor hun rakk å treffe mannen i sitt liv og sette skolerekord i tresteg (12,72 m) ved det 178 år gamle universitetet i Missouri, før hun vendte nesa hjemover og rettet alt fokus mot kunsten. Først gjennom en mastergrad ved kunsthøyskolen i Oslo, nå som praktiserende kunstner – med suksess, får man vel si?

– Jeg har en deltidsjobb som lærer ved siden av, noe selv de beste smykkekunstnerne i Norge må ha. Suksessen får andre bedømme, men jeg liker det jeg driver med, slutter hun.

Fram til slutten av august er Sommerfeldt en av 66 Østfold-kunstnere som viser seg fram på Østfold kunstsenters sommerutstilling i Fredrikstad.

Mer fra Dagsavisen