Nyheter

Musikeren som setter sjøbein

Ingar Guttormsen (57) elsker å seile. Og han elsker å spille kontrabass. En kombinasjon av de to er vanskelig, ler prosjektlederen for Tall Ships Races i Fredrikstad.

Bilde 1 av 2

Av Tove Irén Becker
Demokraten gjør oppmerksom på at skribenten jobber frivillig for Tall Ships Races

Vi besøker Guttormsen på det midlertidige kontoret hans på Rådhuset i Fredrikstad, hvor veggene er fylt med A4-ark, sirlig hengt opp for å ha oversikten over antall påmeldte skuter. Så langt er det 72.

Den minste skuta er cirka ti meter lang. Den største ser ut til å bli «Statsraad Lehmkuhl», som med sitt baugspyd er 97 meter langt. Riggen er på 48 meter. På bordet ligger et kart som viser skutenes plassering ved byens kaier.

– Det mange av TSR-folket er imponert over her i Fredrikstad, er at byen har vann på flere kanter. Her blir ikke skutene lagt til kai i en utenforliggende industrihavn. Fredrikstad har plass til skuter i ved Gamlebyen, ved Isegran og kaiene i sentrum, både på Kråkerøy-siden og bysiden. Opplevelsene blir nære, både for deltakere og publikum, slår prosjektlederen fast.

Frilansmusikeren

Ingar Guttormsen lærte å spille klassisk gitar hos Sven Lundestad. På videregående tok han musikklinja, og hadde cello som bi-instrument. I øvingslokalet sto det en kontrabass. Resten er historie.

– Bassen er grunnlaget i all musikk, konkluderer Guttormsen.

Selv sverger han til jazzmusikk, og han betegner seg selv som frilansmusiker. De siste 15 årene har han spilt sammen med Ole Dørje, musiker, sanger og låtskriver og driver av Soli Brug i Sarpsborg. Han spiller også ofte i ulike konstellasjoner sammen med pianisten, produsenten og kapellmesteren Bjørn Halstensen og i en rekke andre frilanssammenhenger. Guttormsen spiller også en del piano. Og han har ikke lagt bort gitaren.

– Jeg foretrekker gitar i båten. En gang vi seilte på vestkysten av Sverige, satt jeg ombord i båten og spilte. I sundet vi kastet anker, lå det en del båter. Det endte med allsang over hele sundet, med «Sommaren är kort» fra et tyvetalls båter, minnes Guttormsen lattermild.

– Og så var det den kontrabassen i kombinasjon med seiling, da. Har det noen gang skjedd?

– Det har faktisk skjedd én gang. Jeg skulle spille på et trivelig sted på Hvaler, nærmere bestemt på «Oline» på Søndre Sandøy, og tok seilbåten ut på jobb. Men kontrabass og seiling – det er definitivt to verdener, konstaterer han.

Endelig hjemme

Guttormsen har etter en til dels omflyttende tilværelse i ungdommen, nå som godt voksen, endelig funnet sin hjemmehavn i Fredrikstad.

– Faren min var fra Bergen. Han var predikant, så vi flyttet iblant. Moren min var fra et idyllisk sted i Rømskog, et sted jeg har tilbrakt mange barndomssomre og har mine fineste barndomsminner fra – med meitestang, fisking og blåbærplukking. Og så hesjet vi høy.Jeg tror ikke så mange engang vet hva hesjing er lenger, sier Ingar Guttormsen om sitt aller første møte med Østfold.

Han ble født i Porsgrunn, og bodde sine første år i Herre i Bamble. Da han var seks år, flyttet familien til Trondheim. De viktige årene fra han var ti til han var 16 år, bodde familien i Askim, hvor faren var pastor i misjonskirken Betania.

Stortrives

Båten hans, en 40-fots Lady Helmsmann, er en svensk designet skjærgårdskrysser.

– Det høres jo stort ut å ha en 40-fots seilbåt, men båten vår er ekstremt smal. Den er ikke fire meter bred, som andre moderne seilbåter på 40 fot. Vår er 2,69 bred. Familien har hatt den i ti år, og vi syns den er både klassisk vakker og en god seiler. Familien har mange såkalte «smultronsteder» vi liker å seile til, forteller Guttormsen entusiastisk.

Familien, det er kona Kari Graham og sønnene Frans (28), Mikkel (26) og Peder (21). Sønnene har gjort Oslo-gutter av seg og driver egen bedrift, forteller en stolt far.

Over 70 fullriggere

Guttormsen har seilet alle somre de siste 21 år. Det var også om bord i seilbåten han var, da han bestemte seg å søke prosjektlederstillingen som Fredrikstad kommune utlyste i forbindelse med Tall Ships Races. En femukers seiltur til og fra Bergen i 2017 ga ham tenketid nok. Han liker å jobbe frilans. Store prosjekter har han vært leder for også tidligere. Sjøen ga tankene ro, og beslutningen ble tatt. Han skrev en søknad så fort han kom hjem til Lisleby. 1. november 2017 tiltrådte Guttormsen prosjektstillingen.

Ingar Guttormsen.

FULL OVERSIKT: – Er det noe Fredrikstad har mye av, er det sentrumsnære kaier, sier TSR-general Ingar Guttormsen.FOTO: TOVE IRÉN BECKER

Årets seilferie er naturlig nok utsatt til etter Tall Ships Races 11-14. juli. Men akkurat dét er ingen belastning.

– Å jobbe med et prosjekt som TSR er fantastisk – masse glede, entusiasme, hyggelige medarbeidere og frivillige, dyktige samarbeidspartnere og medseilere, roser Guttormsen.

Et hjerte for Isegran

Fredrikstad har vært vertsby for Tall Ships Races to ganger tidligere – i 2005 og i 2014. Da de stolte seilskutene besøkte byen sist gang, var Guttormsen prosjektleder for det pågående interreg-prosjektet «Business to Heritage» – B2H – på Isegran. Målet for prosjektet var å blåse liv i litt døde arenaer som Isegran og Elingaard. Det greide han å få til. Isegran ble hovedarena under TSR 2014.

– Det fungerte bra! Og jeg fikk veldig god innsikt i Tall Ships Races gjennom å besøke andre havner som hadde arrangementet den gang. Jeg fikk mye lærdom fra innsiden i 2014, som jeg drar nytte av nå. At tidligere prosjektleder Bjørg Western fremdeles er med i forberedelsene til årets store arrangement i Fredrikstad, er også svært positivt, slår Guttormsen fast.

Han tok med «Anno 1721» sin prosjektledelse til Gamlebyen da de i 2015 forsøkte å finne et nytt sted i en ny by til opptak – etter ha hatt suksess i Bergen.

– Vi sa til dem at de burde se Isegran også. Dét gjorde de. Og valget falt på Isegran i kombinasjon med Gamlebyen og Kongsten. Og vi skal også bruke Isegran under TSR i år, lover prosjektlederen, som mener Isegran har et stort potensial.

Årets Tall Ships Race starter i Ålborg. Første etappe av regattaen går fra den danske byen 6. juli, og beregnet ankomst i Fredrikstad er 11. juli. I Fredrikstad blir medseilere og skipene frem til 14. juli. Her venter opplevelser for både seilere og besøkende. Neste etappe starter i Fredrikstad 14. juli, og er en såkalt «Cruise in Company», altså ikke en regatta. I Bergen anløper skipene rundt 21. juli. Tredje etappe, nok en regatta, går fra Bergen 24. juli og estimert ankomst er i Aarhus i Danmark 1. august.

Mer fra Dagsavisen