Nyheter

Redningsselskapet: Her er Østfolds nye hurtigtog

Med en toppfart på 46 knop skal den nye redningsskøyta i Østfold være raskt på plass der hjelpen trengs

Østfold er båtfylke nummer én skal vi tro statistikken. Det er i alle fall her båtfolket oftest trenger hjelp.

Av 448 registrerte grunnstøtinger i fjor var 76 (17 prosent) av dem i Østfold. I fjor assisterte redningsskøytene 3179 båter med motorstopp. 463 (15 prosent) av disse var i Østfold.

Totalt rykket redningsskøytene i Østfold ut på 828 oppdrag i fjor. Tar vi med også Vestfold er antall oppdrag oppe i 1398 i 2017.

–Vi har behov for raske skøyter som kommer fort til unnsetning i Oslofjorden. Her er det mye båttrafikk, og selv om mange av oppdragene ikke er av de mest dramatiske, vet vi aldri når de mest alvorlige ulykkene inntreffer. Rask tilstedeværelse redder liv, sier Ronny Pedersen, beredskapssjef i Redningsselskapet.

4 skøyter fra samme donator Det er Hans Hermann Horn som nå har donert sin fjerde redningsskøyte til Redningsselskapet.

Under selskapets 125 års-jubileum i 2016 overrasket Horn alle med å ha med seg en overveldende gave. Det er denne gaven som nå er sjøsatt og dåpsklar. Dette skriver redningsselskapet i en pressemelding.

Tidligere har Horn donert RS 124 «Hvaler», RS 142 «Horn Flyer», RS «160 Horn Rescue» . Den nye redningsskøyta får RS-nummer 166 og heter foreløpig bare «TBN» (to be named).

Cornelia Bull, Horns barnebarn skal være gudmor. Bull gjorde seg bemerket i 2017 da hun rodde over Atlanteren, fra New York til England.

Fra Østfold til Østfold Ikke bare skal skøyta stasjoneres i Østfold. Den er også laget i Østfold. Fredrikstad-verftet Hydrolift har nå bygget fire hurtiggående skøyter i Staff-klassen for Redningsselskapet.

Dette er hurtiggående redningsskøyter som er designet og optimalisert for frivillig mannskap, som et supplement til de større skøytene i Redningsselskapets flåte.

–Dette er en av verdens raskeste redningsskøyter og man kan da selvfølgelig hurtigere yte bistand til Østfolds befolkning. Skøyta er spesielt tilrettelagt for søk- og redningsoperasjoner  i vår type skjærgård. Siktlinjer fra førermiljø samt ergonomi muliggjør en svært effektiv sjøredning, sier Bård Eker i Hydrlift.

Staff-klassen, som den nye skøyta er en del av, er lette og raske vannjetdrevne redningsskøyter bygget i glassfibersandwich. I tillegg til å være svært hurtiggående har denne klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Den får også topp moderne navigasjonsutstyr som VHF, doble kartplottere, radar og varmesøkende kamera. Skøyta har en totalkostnad på drøyt ti millioner kroner.

Mer fra Dagsavisen