Nyheter

Snart lanseres Nøisom på boks!

12.12.2012 stiftet seks hjemme-bryggere selskapet Nøisom AS - fem år senere har firmaet syv ansatte og det brygges 300 000 liter øl i året. Forrige uke tappet mikrobryggeriet øl på boks for første gang.

Pål Pettersen er en i kameratgjengen som grunnla bryggeriet, hoppet av jobben i HR-avdelingen hos Kapp Ahl og tok fatt på oppgaven som daglig leder.

– Vårt fremste mål når vi startet opp med litt større virksomhet, enn kun å brygge hjemme på kjøkkenbenken, var at vi alltid skulle ha det gøy! Det har vi hatt og har fortsatt, men vi innså jo ganske snart at det å jobbe både før og etter ordinære jobber og ikke minst i helgene ikke fungerte spesielt bra i lengden. Da tok jeg steget over som daglig leder.

Snart Nøisom på boks

Gutta på Nøisom er nøysomme og ikke minst miljøbevisste i hele produksjonsrekka. Pål Pettersen tror bedrifter som ikke allerede nå tar inn over seg miljøhensyn i alle ledd vil få store problemer om noen år.

– Jeg er overbevist om at vi i mange år kommer til å selge øl på flaske, fordi vi tror mange av våre kunder nettopp ønsker øl på flaske. Det henger jo både sammen med produktpresentasjonen og kundenes ønsker om hvordan de vil servere sine gjester. Men når det er sagt bevarer boksen ølet bedre. Det kommer ikke noe lys til, den er hundreprosent tett og både i pakking og transport får vi en mye mer effektiv utnyttelse. Når det gjelder omsetningen i dagligvarehandelen vil jeg spå at det om ti år kun blir drikkevarer på boks er i hyllene!

800 smakskomponenter

Grunnlegger og brygger Pål Pettersen er opptatt av å perfeksjonere oppskrifter og ikke minst utvide folks smakshorisonter. Men det skal være øl som «folk flest» drikker mener han.

– Vi produserer 30 varianter av Nøisom-øl og har også det vi kan kalle spesielle produkter, men vårt kjerneområde er å lage øl som mange liker og vil drikke. Vi skal ikke være kulere enn det vi er! Når det er sagt ligger Europa langt foran oss når det gjelder smak, se bare på nordmenns bruk av oster. Når vi kjøper en ost som vi mener har mye smak, smaker den egentlig nesten ingen ting i forhold til det vi kan oppleve utenlands. Jeg tror vi gradvis kommer til å endre oss - ost og øl for eksempel er jo en ypperlig kombinasjon. Visste du at det i øl er hele 800 smakskomponenter?

Bratt læringskurve

Læringskurven har vært bratt for bryggerne på Øra som nå selger øl over hele landet.

– Vi kunne jo egentlig ikke noe om ølbrygging, i alle fall ikke i denne skalaen, smiler Pettersen. – Derfor måtte vi lære alt fra bunnen av. Nå har drifta tatt en mer profesjonell form og vi gjennomfører både markedsundersøkelser og planlegger nøye lanseringer av nye sorter. Årlig brygger vi 300 000 liter i året og har ikke noe mål om å bli kjempestore, men noe økt volum ligger i planene våre. I tillegg vurderer vi andre produkter inn i produksjonslinja. I 2017 omsatte vi for ca. 16 millioner kroner og kan notere et pent overskudd. Vi startet nok akkurat i rett tid. Marginene er ikke store derfor tro jeg dessverre en del av de små bryggeriene vil gå dukken. Vi kjøpte det gamle anlegget til HaandBryggeriet og har hele tiden vært opptatt av en progressiv men samtidig fornuftig vekst. Sammenfattet: Vi driver «nøisomt»!

20.februar lanseres en serie Nøisom-øl på boks.

Mer fra Dagsavisen