Nyheter

Ølinfo kan bli tillatt

Norske ølbryggerier skal få lov til å informere forbrukerne om sine produkter.

Torsdag skal landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) tale på årsmøtet til Bryggeri- og drikkevareforeningen i Bergen.

Etter det ANB erfarer vil statsråden komme med alkoholpolitiske nyheter som kan komme til å skape debatt.

Modernisering

Et sentralt tema for bryggeribransjen er nettopp muligheten for å drive nøktern informasjon om alkoholholdige drikker.

– Dette handler ikke om å oppheve reklameforbudet, men å modernisere lovverket i forhold til et samfunn som er dramatisk endret siden loven ble innført for 40 år siden, sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Noen i anti-alkohollobbyen vil kanskje kalle det en liberalisering, men jeg vil heller kalle det en modernisering, legger han til.

Annet departement

Ølreklame ligger opprinnelig under helseministeren, men ANB vet at det over lengre tid er jobbet med et forslag på dette feltet som skal ut på høring etter sommeren.

Allerede i januar bekreftet Listhaug at regjeringen er i gang med å se på muligheten for at ølbryggerier skal få lov til å informere om sine produkter.

– Vi snakker om bedrifter som skaper noe for å få virksomheten til å vokse. For at det skal kunne skje, må folk vite om bedriften og hvilke produkter man har, sa Listhaug til ANB i januar.

Næring i vekst

Da Petter Nome startet i jobben som direktør for Bryggeri- og drikkevareforeningen, var antall medlemmer 11. I dag er medlemstallet 60.

Alle de nye medlemmene er såkalte mikrobryggerier som har poppet opp de seneste årene.

Mens Vinmonopolet og utenlandske ølmerker får lov til å informere om sine produkter, er det imidlertid ikke lov for norske ølprodusenter å gjøre det samme.

Det er snakk om enkel informasjon om hva drikke er laget av, hva det smaker og hva det kan drikkes til.

– Ønsket om å kunne ha tilgjengelig informasjon om produktet er sterkt, sa daglig leder Tore Nybø i bryggeriet «Nøgne ø» til ANB i januar.

– Dette er absolutt innenfor alt som kan stimulere til en ansvarlig alkoholkultur, mener Petter Nome.

Lettølreklame

Bryggeri- og drikkeforeningen har også arbeidet for at det skal bli lov til å reklamere for lettøl. I dag er det ikke lov å bruke bryggerilogoen i reklamer for alkoholfritt øl og lettøl, slik det var i årene etter at reklameforbudet ble innført.

I Bergen torsdag skal statsråden også dele ut det første spesialitetsmerke for norsk øl. (ANB)

Mer fra Dagsavisen